Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10  (gelezen 6468 keer)

Hallo allemaal,

sinds een dag of wat ben ik bezig met het ontdekken van Ubuntu. Bij het ontdekken laat ik me lekker verwennen door een radiozender, zodat ik in elk geval entertainment op de achtergrond heb.

Nu wil ik mijn tv-kaart installeren, maar tot nu toe heb ik nog niet de sleutel gevonden hoe dat in zijn werk gaat. Op de wiki-pagina wel een paar command-lines gevonden, maar die werken niet. Ik heb wel een tar.gz bestand gevonden dat evt een driver bevat, maar nog niet de juiste manier gevonden om die op de tv-kaart zelf te laten reageren.

Graag jullie tips.

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/28, 13:06:28 »
Geen zorgen, Ubuntu beschikt standaard over een gigantisch aantal drivers voor multimediacontrollers als tv-kaarten.

het lijkt een analoge tv-kaart te zijn met een hardwarematige encoder. De driver voor deze kaart, ivtv werkt voor zover ik weet helaas niet met de gangbare software als KDETV en tvtime. Je moet de kaart tunen met commando
ivtv-tune
en vervolgens de kaart (/dev/video0) bekijken met bijvoorbeeld VLC of MPlayer. Gelukkig zijn er ook gebruikersvriendelijke oplossingen, zoals het mediacenter MythTv dat overweg kan met deze kaart volgens hun wiki. Er is ook dit en dit voor als je geen compleet mediacentrum wilt.

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/28, 13:32:33 »
Geen zorgen, Ubuntu beschikt standaard over een gigantisch aantal drivers voor multimediacontrollers als tv-kaarten.

het lijkt een analoge tv-kaart te zijn met een hardwarematige encoder. De driver voor deze kaart, ivtv werkt voor zover ik weet helaas niet met de gangbare software als KDETV en tvtime. Je moet de kaart tunen met commando
ivtv-tune
en vervolgens de kaart (/dev/video0) bekijken met bijvoorbeeld VLC of MPlayer. Gelukkig zijn er ook gebruikersvriendelijke oplossingen, zoals het mediacenter MythTv dat overweg kan met deze kaart volgens hun wiki. Er is ook dit en dit voor als je geen compleet mediacentrum wilt.

Cumulus, hartelijk dank. Nu krijg ik na diverse vragen en antwoorden het volgende scherm, waaruit ik nog niet hebben kunnen ontsnappen. Enteren lukt niet, wat moet ik hier doen?

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/28, 13:34:03 »
Probeer je nu MythTV te installeren?

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/28, 14:20:21 »
Probeer je nu MythTV te installeren?

Dit is een terminalschermpje zonder verdere toevoeging. Hiervoor kreeg ik het verzoek om ivtv te installeren, heb ik de aanbevolen command-line uitgevoerd, en vervolgens kreeg ik de vraag of ik 33 pakketten wilde installeren, heb ik ja op geantwoord. Het eerstvolgende wat ik zag was dit terminalscherm.

Ik heb het scherm nu - waarschijnlijk - voortijdig beeindigd, en opnieuw het ivtv-commando gerund. Vervolgens krijg ik een melding dat iets niet gevonden kan worden, en kom ik weer niet verder.

Dit wordt wel lastig, zo.

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/28, 17:12:33 »
De ivtv-driver is al geïnstalleerd, de utilities ervoor (ivtv-utils) niet. Welk pakket probeer je nu te installeren?

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/02, 00:23:37 »
'sudo apt-get install tvtime' Kies voor Europe (PAL).

Mocht je tvtime gebruiken, in je home directory slaat tvtime alle kanalen en instellingen op in de verborgen directory '.tvtime'. Vaak kunnen sommige kanalen niet automatisch gevonden worden, die zitten vaak op een ++ of + kanaal.

Voorbeeld configuratie bestand als tvtime zenders niet kan vinden.

<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE stationlist PUBLIC "-//tvtime//DTD stationlist 1.0//EN" "http://tvtime.sourceforge.net/DTD/stationlist1.dtd">
<stationlist xmlns="http://tvtime.sourceforge.net/DTD/">
  <list norm="PAL" frequencies="europe" audio="bg">
    <station name="Nederland 1" active="1" position="1" band="VHF E2-E12" channel="E5" finetune="0" norm="PAL" audio="auto"/>
    <station name="Nederland 2" active="1" position="2" band="VHF E2-E12" channel="E9" finetune="0" norm="PAL" audio="auto"/>
    <station name="Nederland 3" active="1" position="3" band="VHF E2-E12" channel="E11" finetune="0" norm="PAL" audio="auto"/>
    <station name="Rtl 4" active="1" position="4" band="UHF" channel="U58" finetune="0" norm="PAL" audio="auto"/>
    <station name="Rtl 5" active="1" position="5" band="UHF" channel="U60" finetune="-34" norm="PAL" audio="auto"/>
    <station name="SBS 6" active="1" position="6" band="UHF" channel="U52" finetune="39" norm="PAL" audio="auto"/>
    <station name="Rtl 7" active="1" position="7" band="UHF" channel="U21" finetune="0" norm="PAL" audio="auto"/>
    <station name="Rtl 8" active="1" position="8" band="UHF" channel="U33" finetune="50" norm="PAL" audio="auto"/>
    <station name="Veronica" active="1" position="9" band="UHF" channel="U67" finetune="-39" norm="PAL" audio="auto"/>
    <station name="Net 5" active="1" position="10" band="UHF" channel="U42" finetune="32" norm="PAL" audio="auto"/>
    <station name="Nickelodeon" active="1" position="11" band="UHF" channel="U56" finetune="0" norm="PAL" audio="auto"/>
    <station name="Discovery" active="1" position="12" band="UHF" channel="U49" finetune="23" norm="PAL" audio="auto"/>
    <station name="TMF" active="1" position="13" band="UHF" channel="U65" finetune="-36" norm="PAL" audio="auto"/>
    <station name="Animal Planet" active="1" position="14" band="UHF" channel="U55" finetune="-48" norm="PAL" audio="auto"/>
  </list>
</stationlist>
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/07, 13:12:08 »
De ivtv-driver is al geïnstalleerd, de utilities ervoor (ivtv-utils) niet. Welk pakket probeer je nu te installeren?

Hallo Cumulus, pas een week later heb ik weer tijd om hiernaar te kijken. Ik hoop dat je me vanmiddag verder kunt helpen. IVTV-utils dus? Kan ik deze installeren na IVTV-drivers? Ik ga in elk geval het pakket opzoeken.

Hoe kan ik trouwens het pakket ivtv-driver verwijderen? Met een kill-commando in de terminal, of kan dat via een grafische interface?

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/07, 15:11:14 »
De ivtv-driver is al geïnstalleerd, de utilities ervoor (ivtv-utils) niet. Welk pakket probeer je nu te installeren?

Hallo Cumulus, pas een week later heb ik weer tijd om hiernaar te kijken. Ik hoop dat je me vanmiddag verder kunt helpen. IVTV-utils dus? Kan ik deze installeren na IVTV-drivers? Ik ga in elk geval het pakket opzoeken.

Hoe kan ik trouwens het pakket ivtv-driver verwijderen? Met een kill-commando in de terminal, of kan dat via een grafische interface?
IVTV zit in de kernel ingebouwd en is dus niet zomaar te verwijderen. Het pakket ivtv-driver bestaat niet in de pakketbronnen. Met kill beëindig je een proces, geen driver.

Het pakket ivtv-utils installeren en dan ivtv-tune gebruiken om je kaart af te stemmen.

@Geert, de PVR150 werkt niet met tvtime.

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/07, 16:54:14 »
Ik ben het met  Geert Jalink eens TV-time werkt goed. Ik heb zelf eerder KDETV gebruikt omdat ik het instellen van zenders makkelijk ging. Alleen onder 9.10 kreeg ik KDETV niet meer aan de praat. Sindsdien over gestapt naar TV-time, hiervoor hoefde ik niks extra's te installeren. Het instellen was even lastig, maar eenmaal de file gemaakt te hebben heb je er geen omkijken meer naar.
Helaas een probleem, volgens Maasnet kan je tv-time niet gebruiken met jou kaart http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/hauppage-wintv-pvr-150/msg318746/#msg318746
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/07, 17:14:51 »
Ik gebruik tegenwoordig TV-Viewer (versie 0.7.7) i.c.m. VLC

http://home.arcor.de/saedelaere/index_eng.html
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/07, 18:32:46 »
Citaat
@Geert, de PVR150 werkt niet met tvtime.

Ik heb zelf de medion tv kaart gekocht in 2004 in mijn systeem met een philips SA7134 chipset, ik heb begrepen dat de tv kaart die eind 2009 te koop was bij de ALDI weliswaar een philips SA7134 chipset heeft maar toch net niet werkt.

Dus ik heb geluk gehad dat toevallig de medion chipset door tvtime wordt ondersteunt, daarentegen, KDETV werkt niet, MYTHTV werkt ook niet. Maar tvtime is wat ik wil, een klein instelbaar venster alleen jammer dat er geen opname knop inzit.


motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/07, 19:13:05 »
Citaat
@Geert, de PVR150 werkt niet met tvtime.

Ik heb zelf de medion tv kaart gekocht in 2004 in mijn systeem met een philips SA7134 chipset, ik heb begrepen dat de tv kaart die eind 2009 te koop was bij de ALDI weliswaar een philips SA7134 chipset heeft maar toch net niet werkt.

Dus ik heb geluk gehad dat toevallig de medion chipset door tvtime wordt ondersteunt, daarentegen, KDETV werkt niet, MYTHTV werkt ook niet. Maar tvtime is wat ik wil, een klein instelbaar venster alleen jammer dat er geen opname knop inzit.



Dat is het juist, de SAA7134 codeert de MPEG-stream softwarematig. De PVR150 doet dit hardwarematig en daar kan Tvtime niet mee overweg.

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/08, 18:37:49 »
En vandaar dat ik geen mythtv en kde tv kan gebruiken.

overigens vind ik over de PVR150 tv kaart nog iets, hij schijnt niet te werken als je 4GB of meer aan geheugen hebt.
http://forums.ncix.com/forums/index.php?mode=showthread&forum=101&threadid=1606219&product_id=13167&forumid=101&pcbuilderid=0
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/09, 14:33:20 »

Nu wil ik mijn tv-kaart installeren, maar tot nu toe heb ik nog niet de sleutel gevonden hoe dat in zijn werk gaat. Op de wiki-pagina wel een paar command-lines gevonden, maar die werken niet. Ik heb wel een tar.gz bestand gevonden dat evt een driver bevat, maar nog niet de juiste manier gevonden om die op de tv-kaart zelf te laten reageren.


De Hauppauge PVR 150 is een geweldige kaart. Het aan de praat krijgen is niet zo heel erg lastig. Je hebt nodig het pakket ivtv-utils. Als je die echter installeeert vanuit Synaptic krijg je een hele boel onzin mee. Die heb je niet nodig. De oplossing is -gek genoeg- om het pakket te downloaden vanaf packages.ubuntu.com: http://packages.ubuntu.com/search?suite=default&section=all&arch=any&searchon=names&keywords=ivtv-utils

Gewoon downloaden, opslaan en dubbelklikken en de boodschap negeren dat het pakket ook in de standaard repo zit. Dan installeer je alleen de benodigdheden en geen mailserver zoals je al hebt gemerkt.

Vervolgens moet je de juiste frequentie instellen van de zender die je wilt bekijken. Ik zit zelf op UPC-Haarlem en heb via hun website die kabelfrequenties gevonden. Vervolgens heb ik een bin map gemaakt in mijn home. Daarin heb ik heel simpele bestandjes gezet waarin per zender een commando zit om de juiste frequentie aan te kunnen roepen. Ik geef je hier een voorbeeld van zo'n bestand (Nederland 1)

#!/bin/bash
#Nederland 1
ivtv-tune --frequency 216,00MHz

Dat staat dus in een bestand met de naam 1 en dat bestand is uitvoerbaar gemaakt (klik in nautilus op dat gemaakte bestand en met rechtermuisknop kies je voor eigenschappen, rechten en zet vinkje bij uitvoeren van bestand toegestaan.

Om tv te kijken gebruik ik een aangepaste VLC start commando (je installeert dus vlc op je computer). Het commando om dan tv te kijken is:

vlc -I dummy pvr:// :pvr-device="/dev/video0" :pvr-norm=0 :pvr-frequency=-1 :pvr-bitrate=-1 &

Dan krijg je VLC zonder poespas. Met de C toets verander je aspectratio en met de f toets krijg je fullscreen.

Hoop dat het zo lukt. Op mijn digiplace weblog moet je maar eens zoeken naar televisie en hauppauge, dan vind je nog wel meer mogelijkheden.
Linux op je desktop: Digiplace - http://www.digiplace.nl

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/22, 12:19:48 »

Nu wil ik mijn tv-kaart installeren, maar tot nu toe heb ik nog niet de sleutel gevonden hoe dat in zijn werk gaat. Op de wiki-pagina wel een paar command-lines gevonden, maar die werken niet. Ik heb wel een tar.gz bestand gevonden dat evt een driver bevat, maar nog niet de juiste manier gevonden om die op de tv-kaart zelf te laten reageren.


De Hauppauge PVR 150 is een geweldige kaart. Het aan de praat krijgen is niet zo heel erg lastig. Je hebt nodig het pakket ivtv-utils. Als je die echter installeeert vanuit Synaptic krijg je een hele boel onzin mee. Die heb je niet nodig. De oplossing is -gek genoeg- om het pakket te downloaden vanaf packages.ubuntu.com: http://packages.ubuntu.com/search?suite=default&section=all&arch=any&searchon=names&keywords=ivtv-utils

Gewoon downloaden, opslaan en dubbelklikken en de boodschap negeren dat het pakket ook in de standaard repo zit. Dan installeer je alleen de benodigdheden en geen mailserver zoals je al hebt gemerkt.

Vervolgens moet je de juiste frequentie instellen van de zender die je wilt bekijken. Ik zit zelf op UPC-Haarlem en heb via hun website die kabelfrequenties gevonden. Vervolgens heb ik een bin map gemaakt in mijn home. Daarin heb ik heel simpele bestandjes gezet waarin per zender een commando zit om de juiste frequentie aan te kunnen roepen. Ik geef je hier een voorbeeld van zo'n bestand (Nederland 1)

#!/bin/bash
#Nederland 1
ivtv-tune --frequency 216,00MHz

Dat staat dus in een bestand met de naam 1 en dat bestand is uitvoerbaar gemaakt (klik in nautilus op dat gemaakte bestand en met rechtermuisknop kies je voor eigenschappen, rechten en zet vinkje bij uitvoeren van bestand toegestaan.

Om tv te kijken gebruik ik een aangepaste VLC start commando (je installeert dus vlc op je computer). Het commando om dan tv te kijken is:

vlc -I dummy pvr:// :pvr-device="/dev/video0" :pvr-norm=0 :pvr-frequency=-1 :pvr-bitrate=-1 &

Dan krijg je VLC zonder poespas. Met de C toets verander je aspectratio en met de f toets krijg je fullscreen.

Hoop dat het zo lukt. Op mijn digiplace weblog moet je maar eens zoeken naar televisie en hauppauge, dan vind je nog wel meer mogelijkheden.
Digiplace, dit zijn prachtige aanwijzingen. Nu zie ik op de aangeboden link maar liefst 5 pakketten. Moeten ze allemaal apart worden gedownload? Ik ga in elk geval alvast aan de slag.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/22, 13:13:41 »
Nu zie ik op de aangeboden link maar liefst 5 pakketten. Moeten ze allemaal apart worden gedownload? Ik ga in elk geval alvast aan de slag.
Dat zijn vijf paketten voor vijf verschillende Ubuntu-versies.
Dus als jij bijvoorbeeld 9.10 Karmic hebt, moet je Karmic kiezen.

Re: installeren van aanwezige WinTV PVR150 kaart onder Ubuntu 9.10
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/22, 13:24:36 »
Nu zie ik op de aangeboden link maar liefst 5 pakketten. Moeten ze allemaal apart worden gedownload? Ik ga in elk geval alvast aan de slag.
Dat zijn vijf paketten voor vijf verschillende Ubuntu-versies.
Dus als jij bijvoorbeeld 9.10 Karmic hebt, moet je Karmic kiezen.
Merci. Ik heb geen idee welke versie ik heb, maar de installatie lijkt goed te zijn gegaan. Vervolgens schrijft Digiplace dat je het programma of de hardware kunt gebruiken. Alleen kan ik als iemand met Windows-kennis niets zien in bij Toepassingen. Waaraan kan ik zien dat de driver of het programma is geinstalleerd? Vervolgens: hoe start ik het op?