Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine vraagje...  (gelezen 925 keer)

Wine vraagje...
« Gepost op: 2008/01/06, 19:18:49 »
Ik heb een klein vraagje over Wine. Ik heb op /media/hda1 een werkende -- allee ja werkende ;) -- Windows-installatie staan. Als ik nu het volgende doe...
mv ~/.wine/drive_c ~/.wine/drive_c_backup
ln -sv /media/hda1 ~/wine/drive_c
.. wordt er een echte windows-installatie gebruikt als c-drive voor Wine. Dus worden er ook de echte Windows-bibliotheken gebruikt. Betekent dat dan ook dat (bijna) alle c.q. meer programma's kunnen gedraaid worden op Wine?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Wine vraagje...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/06, 19:28:13 »
Hmm lijkt me van niet. De standaard windows DLLs en executables zijn ongeschikt om onder Linux te draaien en dus verzorgt Wine een abstractie-laag. Je aanname dat je die laag kan omzeilen gaat volgens mij niet werken. Enige voordeel is dat je de hele wintendo zooi netjes bij elkaar houdt, maar dat weegt niet op tegen het nadeel: die troep neemt kostbare schijfruimte in beslag die beter besteedt is aan Linux ;-))
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Wine vraagje...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/07, 08:08:46 »
Euh... volgens de Wine-ontwikkelaars kan je de Wine DLL's vervangen door Windows DLL's.

En, ik kan die winzooi niet van m'n pc gooien, m'n pa is een Microsoftie... ;). Hij ergert zich rot aan al die virusscanners, foutmeldingen en traagheden, maar hij wilt geen Linux gebruiken. Alhoewel hij liever Linux als Vista wilt hebben ;). Ik ben hem al vast aan het voorbereiden: kheb een Ubuntu-thema geinstalleerd op Windows... (khad bijna het registery er mee om zeep geholpen, maar dankzij Linux heb ik het terug kunnen herstellen. Voordeel van Linux: Je kan er Windows mee herstellen.)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline siegi

  • Lid
Wine vraagje...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/07, 08:42:02 »
Dit gaat inderdaad maar het helpt nie zo enorm veel.
Want denk je nu echt dat je enige zou geweest zijn die hier is opgekomen? Als dit zou werken zijn er veel dual boots die kunnen verdwijnen dit is dus niet zo...

Wine vraagje...
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/07, 16:41:35 »
Het was maar een vraag hoor...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Wine vraagje...
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/07, 17:39:40 »
Maar als je vader geen spelletjes speelt maar toch windows wilt gebruiken dan kun je toch Virtualbox gebruiken?
Misschien kun je zijn account van Ubuntu dan wel met zijn windows desktop laten opstarten ofzo.

Japie Krekel

Wine vraagje...
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/07, 18:03:42 »
Om Windows op te laten starten met de opstart van Ubuntu kun je bij je sessies een extra programma (VirtualBox) op laten starten.
Ga naar: Systeem - Voorkeuren - Sessies
Klik op toevoegen
Geef er een naam aan bijvoorbeeld Windows ofzo
Vul in het vakje opdracht: VBoxManage startvm
Klik op OK
Dit moet je wel doen bij de account die je voor je vader in Ubuntu gemaakt hebt.
Nu zal zijn account met Windows onder een virtuele machine opstarten.
Helaas zie je wel eerst de desktop van Ubuntu maar dat moet ie dan maar voor lief nemen he?
:-)

Japie Krekel

Wine vraagje...
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/08, 08:05:32 »
Ten eerste is de ram hier erg klein. Ik kan maximaal 256 mb ram toewijzen aan een VM, dwz. dat Windows ongeveer 20 min. erover doet om op te starten (en dat is niet overdreven). Bovendien speelt hij graag van tijd tot tijd een flightsim. En ik heb onze install al eens geprobeerd in VB, hij begon direct naar registratiesleutels en zo te vragen. Ik denk dat de OEM onze bios gepatcht heeft zodat er geen registratiesleutels meer nodig zijn, maar de VB bios heeft dit niet.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net