Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uninstall Ubuntu (en install Xubuntu)  (gelezen 530 keer)

Offline maad

  • Lid
Uninstall Ubuntu (en install Xubuntu)
« Gepost op: 2015/01/30, 20:24:11 »
Beste,

Ik was aan het experimenteren met de verschillende Ubuntu systemen. Xubuntu lijkt goed te draaien op mijn oude laptop. Nu zou ik de andere versies willen uninstallen en enkel Xubuntu willen behouden. Maar dat lukt me niet.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Zie foto in bijlage

Alvast bedankt

Offline PKing

  • Lid
Re: Uninstall Ubuntu (en install Xubuntu)
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/30, 20:43:34 »
Als je begint met installeren kun je toch gewoon kiezen voor alles wissen, en Xubuntu installeren?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Uninstall Ubuntu (en install Xubuntu)
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/30, 21:09:51 »
Als ik de foto bekijk gaat het om een desktop environment. Een oplosing kan zijn :
   http://linuxg.net/how-to-remove-your-desktop-environment-on-ubuntu/

Toepassen op eigen risico

Offline HarzG

  • Lid
Re: Uninstall Ubuntu (en install Xubuntu)
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/31, 12:01:15 »
De stappen voor het verwijderen van een andere desktop-omgeving zijn in de wiki van het Duitse zusterforum beschreven. Hieronder staat de samenvatting.
Tip: Het is zinvol om deze pagina af te drukken voor het geval dat je door het verwijderen van desktop-omgevingen tijdelijk geen grafische desktop maar slechts een terminal hebt.

Eerst wordt het systeem geactualiseerd. Dat kan met de update-manager worden gedaan of in de terminal.
sudo apt-get dist-upgradeDan volgt in de terminal een handmatige download van de netwerkmanager
cd /var/cache/apt/archives && sudo apt-get download network-manager network-manager-gnomeVervolgens worden de 2 andere desktop-omgevingen verwijderd.
sudo apt-get autoremove --purge ubuntu-desktop && sudo apt-get autoremove --purge ubuntu-gnome-desktopNadien wordt de netwerkmanager opnieuw geïnstalleerd ...
sudo apt-get --no-install-recommends install network-manager network-manager-gnomeNB: In het pakket network-manager-gnome zit de applet voor je werkbalk. Deze wordt ook door Xubuntu gebruikt.
... en vervolgens de xubuntu desktop-omgeving opnieuw geïnstalleerd.
sudo apt-get install xubuntu-desktop
Deze stappen zijn voor 14.04 volgens ubuntuusers.de nog niet getest en gedocumenteerd, dus zoals EZ-man zei:
Citaat
Toepassen op eigen risico
Maak dus eerst een back-up van je systeem en test ook of je live-CD/USB (met Xubuntu 14.04.1erop) het doet voor je systeem. Als alle stappen succesvol zijn doorlopen, horen we hier graag dat het is gelukt.
De stappen moeten in de genoemde volgorde worden uitgevoerd en ook volledig worden uitgevoerd.

Als het niet lukt, dan moet plan B uitgevoerd worden zoals door PKing geadviseerd. Misschien gaat dat ook sneller.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline maad

  • Lid
Re: Uninstall Ubuntu (en install Xubuntu)
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/03, 16:51:50 »
Bedankt voor de reacties

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de gemakkelijke oplossing, zoals PKing voorstelde.
Dus een bootable USB stick gemaakt van de versie van Xubuntu die ik wil behouden en dan de optie aangeduid om andere versies te wissen

Veel dank,

Maad