Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met GRUB ??  (gelezen 626 keer)

Offline JohanW

  • Lid
Probleem met GRUB ??
« Gepost op: 2009/07/20, 22:36:03 »
Ik heb een DELL machine met 2 harde schijven 1x Windows XP en 1X Ubuntu 9.04
Getracht middels de Windows XP een wireless printerserver te installeren van Sitecom, echter de installatieprocedure liep vast. Niet meer los te krijgen. Een noodstop moeten maken.
Daarna weer willen opstarten via Grub Bootloader, nadat ik Windows XP heb gekozen krijg ik de volgende melding
" Schrijffout".

Ga ik vervolgens Ubuntu 9.04 opstarten middels Grub dan gaat dat goet, alleen krijg ik nu een of ander logbestand? te zien.

Ik heb nu dus een aantal vragen:

1. Is nu mijn Windows-schijf gecrashed of is GRUB ontregeld.
2. Waar kan ik bovengenoemde logbestand vinden en hoe wordt dit logbestand genoemd. (staan geloof ik aanwijzingen in wat ik eventueel moet doen)

Re: Probleem met GRUB ??
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/21, 02:33:11 »
Grub kan in principe niet ontregelt raken hiervan ?

Vermits je Ubuntu via Wubi geinstalleerd hebt.

Log file's vind je in Ubuntu in de /var/log/

Grub kijkt in zijn menu.lst hoe-wie-waar moet booten, je zou hierin ff een blik kunnen werpen ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Probleem met GRUB ??
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/21, 11:53:24 »
Reparatie van grub:
Start van een Ubuntu/Kubuntu cd. Open een terminal en type in sudo grub Nu krijg je de commando lijn van grub, grub> type nu find /boot/grub/stage1 Dit even voor de zekerheid.
Nu krijg je een of meerdere mogelijkheden te zien, bijv (hd0,3) type nu in
root (hdx,x) voor x het getal invullen wat jij hebt gevonden, let op er staat een spatie tussen root en (hdx,x) Nu type je in setup (hd0) let op de spatie.
Type nu in quit Sluit af en start opnieuw op. Nu start je het als het goed is het grub menu op van de partitie die je hebt gekozen. Het beste kopieer je de vet gedrukte commando's en plak je deze in de terminal, ter voorkoming van typefouten en vergeten spaties. Succes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.