Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu herkent Mint (LVM) volume niet.  (gelezen 503 keer)

Ubuntu herkent Mint (LVM) volume niet.
« Gepost op: 2017/02/22, 14:25:03 »
Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu, toch? Na het "overlijden" van Windows Vista (hitte problemen met HP laptop) is het me gelukt nog een poosje verder te gaan met Mint 17.1 Xfce. Helaas is nu het scherm helemaal op zwart gegaan. Opstarten kan nog wel, maar dat wordt lastig met een zwart scherm; zelfs geen "BIOS" scherm te zien. Einde video chip, einde laptop! Om de data nog veilig te stellen de HDD in een USB behuizing gestopt, Ubuntu (14.04) op mijn DELL Optiflex GX620 gestart en de USB-HDD in een USB poort geprikt. Ubuntu ziet echter 1 volume: de Mint boot-partitie; de data-partitie (data-volume) is nergens te bekennen. Start ik de computer op met een Mint 17.1 bootable USB stick (of DVD), dan zie ik wel 2 volumes; 1 met de boot-bestanden en 1 met opgeslagen data-bestanden. Die bestanden kan ik, behalve fotobestanden -no permission!- kopiƫren naar een andere disk; verplaatsen is niet toegestaan. Blijft de vraag, waarom Ubuntu 14.04 op de USB-HDD slechts 1 volume (boot partitie) ziet, en Mint beide volume (boot+data). Ik vrees dat dit te maken heeft met LVM op Mint. Hoe krijg ik dat LVM-data-volume ook te zien op Ubuntu 14.04?
« Laatst bewerkt op: 2017/02/22, 16:49:25 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu herkent Mint volume niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/22, 14:40:25 »
Ik vrees dat dit te maken heeft met LVM op Mint.
Heel goed mogelijk. Daarom adviseer ik ook altijd, om tijdens de installatie *beslist niet* te kiezen voor LVM. Behalve als je daar een goede reden voor hebt, wat slechts zelden het geval is, zo leert de bittere ervaring....

Citaat
Hoe krijg ik dat LVM-data-volume ook te zien op Ubuntu 14.04?
Kopieer gewoon de boel vanuit de uitprobeersessie met de Mint-DVD.

Re: Ubuntu herkent Mint volume niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/22, 15:26:32 »
Zomaar eens LVM geprobeerd. Heb vanuit mijn werkzame bestaan veel ervaring opgedaan met virtuele systemen. Dacht dat dat wel handig zou zijn i.v.m. flexibel omgaan met disk-ruimte. Moet je natuurlijk wel een ander systeem hebben die dat ook aankan. Ubuntu, dacht ik. Ga zeker je advies volgen (boot vanaf DVD) en anders heb ik nog een (2e) DELL met een oudere Mint versie. Met dit forum komen we er wel uit, lijkt me.  Leuke uitdaging. 
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Ubuntu herkent Mint volume niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/22, 16:46:03 »
De software bibliotheek van Ubuntu even geraadpleegd en Logical Software Manager geinstalleerd. Na activeren ziet die de logische partities op het USB-HDD device wel. Na afsluiten van dat programma zie ik onder "Locaties" nu wel de virtuele volumes, die voorheen door Ubuntu niet werden herkend. Het openen van mappen lukt probleemloos, alsmede het kopieren naar een andere disk/volume/USB-stick, plus het bekijken en kopieren van foto's. Bestanden van USB-HDD device verplaatsen gaat echter (nog) niet, maar dit probleem is dus opgelost.  :D
PS: Kopieren met een Mint-DVD versie werkt niet; althans, niet met mijn oudere Mint 13 versie.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/22, 16:48:16 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME