Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu 14.04 en windows 8.1 dual boot naar ssd  (gelezen 594 keer)

Kubuntu 14.04 en windows 8.1 dual boot naar ssd
« Gepost op: 2014/10/23, 17:22:06 »
Beste Lieden,

Binnenkort wil ik in mijn pc een SSD gaan inbouwen. Op mijn pc staat een dualboot van Kubuntu 14.04 en Windows 8.1. Ik heb het nog nooit gedaan, maar het schijnt mogelijk te zijn om beide installaties zonder herinstallatie naar een andere harde schijf, in dit geval een ssd te kopieren of te "migreren", zo ik mij heb laten vertellen.
Hoe gaat migreren van een of meerdere installaties in zijn werk? En hoe moet ik het aanpakken in het geval van een dual boot? Vervolgens: moet ik nog speciale maatregelen nemen om Kubuntu of welke linux distro dan ook op een ssd te laten draaien?
Ieder ander advies anders dan mijn vragen is eveneens van harte welkom.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Kubuntu 14.04 en windows 8.1 dual boot naar ssd
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/26, 10:14:40 »
....op zich had ik massaal de reactie verwacht dat ik voor een schone nieuwe installatie moet gaan.... :P
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Kubuntu 14.04 en windows 8.1 dual boot naar ssd
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/26, 11:07:18 »
Je kunt Kubuntu een-op een verplaatsen, alleen Grub moet opnieuw worden geïnstalleerd in MBR en /etc/fstab moet worden aangepast.
Een ander optie is om van de bestaande installatie (inclusief alle instellingen in /home een installeerbare iso te maken en opnieuw te installeren.  Dat gaat uitstekend met Refracta (http://www.ibiblio.org/refracta/)

Re: Kubuntu 14.04 en windows 8.1 dual boot naar ssd
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/26, 17:13:01 »
Uiteindelijk ben ik toch wel voor de schone installatie gegaan. Welke programma's ik ook gebruikte, steeds weer stuitte ik op onduidbare errors. Aangezien alle data toch op aparte schijven staat, heb ik gewoon alles weer van de grond af opgebouwd. Maar ik neem je tips van programmatuur wel mee.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Kubuntu 14.04 en windows 8.1 dual boot naar ssd
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/27, 12:12:11 »
Je had ook de clonezilla live cd/usb kunnen gebruiken om zowel windows als ubuntu over te zetten naar de SSD