Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)  (gelezen 10747 keer)

Offline Erick

  • Lid
Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Gepost op: 2009/08/26, 22:02:44 »
Ik ben deze week overgestapt op Ubuntu. Dus Windows eraf en Ubuntu erop. Dit is allemaal goed gegaan, behalve draadloos internet. Bedraad internet is inmiddels gelukt. Wie o wie heeft tips.
Ik heb Ubuntu 9.04 (Jaunty) op een Acer (oude) Aspire 3500.
De router is een D-Link (wireless 108G MIMO router, DI-634M), De draadloze cardbusadapter is een D-Link DWL-G650+.
Heb in de Terminal het commando wat in de helpfunctie genoemd werd gebruikt (sudo lshw -C network) en de daar wordt de DWL-G650+ herkend. Af en toe laat de computer rechtsboven bij het netwerkicoon (linksklik) zien dat er een netwerk is (maar net zo vaak ook niet), maar verbinding krijgen lukt niet.
De beveiliging van het netwerk is WPA en ik heb ook de wpasupllicant geinstsalleerd. Als ik het wachtwoord voor het netwerk ingeef en op toepassen druk en daarna weer terugkijk staat er een heel lang wachtwoord bestaande uit letters en cijfers dat ik er nooit neergezet hebt.
Als ik het internetadres van de router intoets krijg ik mijn router met al zijn instellingen op het scherm maar verbinding maken, ho maar.
Ik ben geen computerwizard maar wat instellingen ingeven zou mij ook moeten lukken, maar tot nu is nog niets gelukt. Help!

Eric, nederlander maar woonachtig in Noorwegen

Offline keanu

  • Lid
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/26, 22:04:34 »
is het al een oudere pc of is het een redelijke recente.

en draaide het op windows, draadloos internet
grtzzzzz keanu

Offline Erick

  • Lid
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/26, 22:16:12 »
Het is een laptop van een jaar of drie oud en ja het draadloos internet werkte perfect onder windows.


Offline Erick

  • Lid
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/27, 13:05:32 »
Bedankt voor de reactie. Was inderdaad al op de genoemde site geweest. Ik heb dit alsnog een keer doorgelopen en Ubuntu herkend de netwerkskaart. Via de ndiswrapper het inf bestand geprobeerd te installeren (kreeg als antwoord dat dit al geinstalleerd was). Vervolgens nog steeds geen draadloos internet gevonden. Nog meer tips?

Offline hans1963

  • Lid
    • De wereld volgens Hans
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/27, 15:39:57 »
DAt je een lang en vreemd wachtwoord hebt, kan kloppen. Je wachtwoord wordt namelijk omgezet naar een andere code om dit leesbaar te maken voor je router. Dat werkt bij mijn wpa ook zo.
Hoe zijn verder je instellingen als je de info opvraagt via het wireless icoon?
10.04 Lucid lynx, Firefox, Thunderbird, OoO

Offline koenv

  • Lid
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/27, 15:47:59 »
Probeer mss eerst eens de WPA beveiliging van je router uit te schakelen, indien je dan wel kunt verbinden met het "open" netwerk weet je al dat je met je WPA instellingen moet gaan spelen.

Offline Erick

  • Lid
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/27, 18:23:35 »
Antwoord aan Hans 1963: bedankt v.w.b. de uitleg over het wachtwoord. Begreep al niet wat er hier mis was. In windows was ik dit nog niet eerder tegengekomen. De verdere instellingen als ik kijk bij de draadloze aansluiting(via het icoon rechtsboven) zijn: modus: infrastructuur (ik vertaal dit overigens misschien niet helemaal goed, ik woon nl in Noorwegen en heb Ubuntu in het noors). Bij BSSID staat niks en bij Mac adres staat een code. Bij MTU staat automatisch. Bij het tabblad van de beveiliging staat: WPA & WPA persoonlijk en daaronder mijn wachtwoord. Bij het volgende tabblad, IPv4 instellingen staat DHCP automatisch. Moet ik bij één van deze instellingen iets veranderen?


Offline Erick

  • Lid
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/27, 22:17:10 »
Antwoord aan Koenv: Zal je advies opvolgen en dit uit gaan proberen. Wat overigens wel heel vreemd is, is dat de laptop nu ineens wel de beide (we hebben er nl twee, één onbeveiligd en één beveiligd) netwerken ziet maar verbinding maken lukt nog niet.
Met windows kom ik normaal inloggen op beide netwerken. Kleine uitleg waarom twee netwerken en de ene wel en de andere niet beveiligd; wij hebben een pension in Noorwegen waarbij het onbeveiligde netwerk voor de gasten is en de andere privé.
Ga dus e.e.a. proberen en kom erop terug. Wil in ieder geval aan alle melden die al gereageerd hebben dat ik de aangeboden hulp zeer op prijs stel. Uiteindelijk gaat het lukken.

Offline hans1963

  • Lid
    • De wereld volgens Hans
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/28, 13:38:50 »
Antwoord aan Hans 1963: bedankt v.w.b. de uitleg over het wachtwoord. Begreep al niet wat er hier mis was. In windows was ik dit nog niet eerder tegengekomen. De verdere instellingen als ik kijk bij de draadloze aansluiting(via het icoon rechtsboven) zijn: modus: infrastructuur (ik vertaal dit overigens misschien niet helemaal goed, ik woon nl in Noorwegen en heb Ubuntu in het noors). Bij BSSID staat niks en bij Mac adres staat een code. Bij MTU staat automatisch. Bij het tabblad van de beveiliging staat: WPA & WPA persoonlijk en daaronder mijn wachtwoord. Bij het volgende tabblad, IPv4 instellingen staat DHCP automatisch. Moet ik bij één van deze instellingen iets veranderen?

Nee, deze instellingen zijn op zich goed. Al zou bij SSID wel de naam van je draadloze verbinding moeten staan.
Die zou je in elk geval moeten ingegeven


10.04 Lucid lynx, Firefox, Thunderbird, OoO

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/28, 14:19:24 »
De SSID moet beslist worden uitgezonden... Het is juist *onveilig* om die te onderdrukken, en daarnaast maakt onderdrukking het moeilijker om te verbinden:
http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid
(fabel 1)

Offline Erick

  • Lid
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/28, 15:33:46 »
Ik heb inmiddels verbinding met het onbeveiligde netwerk. Dit werkt nu goed. Dit is overigens een andere router (linksys). De netwerkkaart werkt dus. Nu alleen het beveiligde netwerk dus nog. In de netwerkmanager (het icoon rechtsboven) zie ik dat ik vol ontvangst van het signaal heb alleen verbinden lukt dus nog niet. De SSID had ik wel ingevuld maar ik heb bij de icoonmanager (in edit) nog een regel staan voor de BSSID en ik heb geen flauw idee wat dit is. Misschien ligt het daaraan. Ik kan dat niet terugvinden op de pagina met de instellingen van mijn router.

Offline keanu

  • Lid
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/28, 15:48:18 »
Het is een laptop van een jaar of drie oud en ja het draadloos internet werkte perfect onder windows.

sorry, dan kan ik er niet mee helpen  :'( :'(
grtzzzzz keanu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/28, 19:26:01 »
Gebruik je soms WPA of WPA2 ?
Daar heb ik ook (regelmatig) problemen mee.
WEP werkt echter probleemloos bij mij, misschien een idee ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Erick

  • Lid
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/29, 13:46:40 »
Ik heb geprobeerd d.m.v. "edit" in de icoonmanager de instelling van WPA te veranderen naar WEP maar dat wordt niet geaccepteerd. De knop toepassen wordt dan licht en ik kan het niet bevestigen. Ik weet dat in de eerste instantie de instelling op WEP stond maar nadat ik dit veranderd heb (d.m.v. de wpasupplicant te installeren) kom ik niet meer terug. Wie weet raad?
Dan vroeg ik me ook af of ik iets in moet vullen bij BSSID op het beveiligingstabblad en of ik iets in moet vullen op het tabblad IPv4 instellingen bij de knop "router", rechtsonder. Jullie zien wel dat ik er niet zoveel kaas van heb gegeten. Zodra en zolang het werkt gaat het prima. Dit bericht heb ik trouwens wel draadloos verstuurt via het onbeveiligde netwerk dat wij naast de beveiligde hebben. Dit werkt dus nu wel goed.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/29, 17:24:34 »
Ik heb geprobeerd d.m.v. "edit" in de icoonmanager de instelling van WPA te veranderen naar WEP maar dat wordt niet geaccepteerd
Staat je router dan wel op WEP ? (of is het WEB ?)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Erick

  • Lid
Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/31, 15:47:24 »
[OPGELOST] Het is gelukt om draadloos internet te krijgen met de D-Link router. Ben niet helemaal tevreden, aangezien de beveiliging d.m.v. WPA niet gelukt is. Af en toe heeft ie plotseling verbinding maar meestal niet. Nu de beveiliging in de router gewijzigd naar WEP en dat functioneert prima. Moest nu ook de andere computer (windows) die op hetzelfde netwerk draait ook wijzigen naar WEP. Andere hardware in het netwerk aansturen, zoals externe harde schijf, printer en scanner ging helemaal vanzelf. Bedankt voor alle hulp.

Re: Problemen met draadloos netwerk (D-Link router)
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/13, 00:30:50 »
ik weet natuurlijk niet of dit draadje nog gelezen wordt, maar BSSID invullen was bij mij noodzakelijk om de laptop draadloos aan het internet te krijgen met WPA2. BSSID heb ik terug gevonden in de wireless instellingen van de router.

Gr Ruud