Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unity (14.04) balk NIET transparant.  (gelezen 1522 keer)

Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Gepost op: 2016/06/11, 20:30:07 »
Hoe maak ik in Unity (14.04) de bovenste balk NIET transparant ?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

DarkEra

  • Gast
Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/11, 20:45:45 »
Bedoel je als je Dash (waarin je de programma's etc. vindt) oproept/gebruikt dat de bovenste balk transparant wordt? Zo ja dan valt dat niet aan te passen zover ik weet.

Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/11, 20:50:22 »
Bedoel je als je Dash (waarin je de programma's etc. vindt) oproept/gebruikt dat de bovenste balk transparant wordt? Zo ja dan valt dat niet aan te passen zover ik weet.

Ik bedoel dit:
De bovenste(horizontale) balk neemt nu de kleur van de achtergrond aan. (is dus transparant)
Ik wil dat de balk een vaste kleur heeft. (niet transparant)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

DarkEra

  • Gast
Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/11, 21:13:31 »
Naar mijn weten blijft de taakbalk (het bovenste paneel) altijd dezelfde kleur van het thema dat je gebruikt, tenzij je Dash opent. De enige transparante balk die ik in Unity ken en zich aanpast aan de kleur van de achtergrond zit links van het beeldscherm en is verticaal.

Of heb je dingen zitten aanpassen met één of ander tweaktool voor Unity? Post eens een screenshot om het te verduidelijken, dat zegt soms meer dan woorden. :)
« Laatst bewerkt op: 2016/06/11, 21:18:11 door Maik »

Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/11, 21:53:33 »
...................................................

Of heb je dingen zitten aanpassen met één of ander tweaktool voor Unity? Post eens een screenshot om het te verduidelijken, dat zegt soms meer dan woorden. :)

Dat heb ik inderdaad. Ik heb zoveel gedaan, dat ik niet meer weet wat ik gedaan heb.   :(

Op een andere pc (ook met Unity) is de bovenste balk zwart met witte tekst. (dus niet transparant)
Maar ik weet niet meer hoe ik het op deze pc weer terug krijg zoals het oorspronkelijk was.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/11, 21:58:35 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

DarkEra

  • Gast
Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/11, 23:30:48 »
De Launcher zijn transparantie weg nemen zou je ook kunnen doen met de Unity Tweak Tool. Heb het net gevonden en is helaas in het Engels maar de afbeeldingen spreken voor zich:
http://sourcedigit.com/8266-15-powerful-unity-tweak-tool-customizations-ubuntu-14-04/

Om eerlijk te zijn, met die tweaktools heb ik me nooit echt bezig gehouden en kan er dus verder weining over zeggen. Persoonlijk zou ik dus die tweaktool eraf gooien en vanaf blijven.
Een optie zonder al teveel poespas en gerommel is gewoon een herinstallatie van Ubuntu 14.04 als je persé de oorspronkelijke layout terug wil.

Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/11, 23:38:21 »
Het mooiste is natuurlijk om de verandwoordelijke instelling terug te vinden en deze te herstellen.
Ik heb nu geen Unity-tweak bij de hand om te zoeken.

Een wat meer rigoureuze methode zijn de instellingen van Unity te resetten.
dconf reset -f /org/compiz/daarna
setsid unity

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/12, 08:10:13 »
Zowel met Unity tweak tool als met Config Compiz Settings Manager kun je de instelling terugzetten op standaard. Inderdaad zal de instelling ook wel ergens verborgen zijn in dconf. Ik zie weinig redenen om ook al voor dergelijke instelling een herinstallatie uit te voeren. 

DarkEra

  • Gast
Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #8 Gepost op: 2016/06/12, 12:57:23 »
Als er aangegeven wordt dat men niet meer weet hoe de oorspronkelijke layout terug te krijgen en men heeft geen behoefte om te zoeken of te wachten of bang is om nog meer te vergallen, dan is in dat geval een herinstallatie de snelste en beste optie naar mijn bescheiden mening.  ;)  :)

Offline Nollie

  • Lid
Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #9 Gepost op: 2016/06/12, 13:03:26 »
Als er aangegeven wordt dat men niet meer weet hoe de oorspronkelijke layout terug te krijgen en men heeft geen behoefte om te zoeken of te wachten of bang is om nog meer te vergallen, dan is in dat geval een herinstallatie de snelste en beste optie naar mijn bescheiden mening.  ;)  :)


Ik zou een nieuwe pc kopen  =D
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #10 Gepost op: 2016/06/12, 13:04:26 »
Ik heb al van alles geprobeerd om Unity te resetten.  Dat werkt wel, behalve de transparantie van de bovenste balk.

Een herinstallatie van 14.04 ga ik natuurlijk niet doen.
Volgende maand komt 16.04.1 uit en dan installeren we die.   ;)

Ik kan er wel mee leven zoals het nu is. 

(maar ja, niets is perfekt.  hoeft ook niet.)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #11 Gepost op: 2016/06/12, 13:13:18 »
Ik heb al van alles geprobeerd om Unity te resetten.  Dat werkt wel, behalve de transparantie van de bovenste balk.
Eigenaardig: ik vraag mij af hoe je dat ooit hebt kunnen veranderen op een wijze dat je het niet terug kunt zetten. Wellicht zijn er ergens rechten verkeerd ingesteld geraakt, zodat je die instelling niet meer als gewone gebruiker kan wijzigen.

Een nieuwe gebruikersaccount aanmaken is ook een drastische oplossing, maar het is toch nog geen herinstallatie. Als je ook in een nieuwe gebruikersaccount een transparante balk zou krijgt, dan is er iets op systeemniveau gebeurd.

Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #12 Gepost op: 2016/06/12, 13:57:49 »
Eigenaardig: ik vraag mij af hoe je dat ooit hebt kunnen veranderen op een wijze dat je het niet terug kunt zetten. .........................
............................

Dat vraag ik me dus ook af.    :| 
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #13 Gepost op: 2016/06/12, 18:53:44 »
Ik heb net Unity tweak Tool even geprobeerd.
Ik kom iets tegen over het instellen van de transparantie van de titel/menubalk in het onderdeel "Menubalk".
Hier staat bij mij een schuifbalkje met daarvoor "Doorzichtigheidsniveau".
Hoe verder dit schuifje naar rechts wordt gezet. Hoe doorzichtiger de menubalk wordt.

Re: Unity (14.04) balk NIET transparant.
« Reactie #14 Gepost op: 2016/06/13, 11:01:07 »
Ik heb net Unity tweak Tool even geprobeerd.
Ik kom iets tegen over het instellen van de transparantie van de titel/menubalk in het onderdeel "Menubalk".
Hier staat bij mij een schuifbalkje met daarvoor "Doorzichtigheidsniveau".
Hoe verder dit schuifje naar rechts wordt gezet. Hoe doorzichtiger de menubalk wordt.

 :)      :-[
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)