Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verbinding met router, maar niet met internet (probleem DNS)  (gelezen 1861 keer)

Deftoms

  • Gast
Verbinding met router, maar niet met internet (probleem DNS)
« Gepost op: 2008/05/16, 08:32:13 »
Ik heb gisteren Ubuntu geinstalleerd (na een paar weken via wubi gewerkt te hebben) en de installatie is volledig gelukt... tot het punt waarop ik de updates wil ophalen. Ervoor lukte het perfect op verbinding met het internet te krijgen, maar ditmaal blijkbaar niet. Als ik naar wireless networks zoek dan krijg ik het mijne te zien, kan ik ermee verbinden (WPA) en kan ik op mijn router zelf de instellingen bekijken. Ik kan echter niet op internet. Als ik kijk naar de eigenschappen dan zie ik dat hij bij primary DNS het adres van mijn router (gateway) zet. Dit is dus het probleem, maar het lukt me niet om dit op te lossen. Als ik naar Beheer -> Netwerk ga en daar bij DNS het adres van mijn router verwijder (hij plaats het daar automatisch) en de servers ingeef zoals bij mijn windows dan lukt het nog niet. Manueel instellen van de verbinding geeft ook geen oplossing (connect dan ook niet automatisch meer bij opstart). Als ik dan alles terug op roaming mode zet, lukt het opnieuw om te verbinden, maar altijd komt bij DNS-servers het IP van mijn router terug (en search domain = telenet.be).

Weet iemand hoe ik dit probleem dien op te lossen? Is het bij netwerkinstellingen nodig om een locatie aan te maken, of bewaart hij bij close eveneens de instellingen die je ingegeven hebt?

Alvast bedankt!

Offline lizardman

  • Lid
Verbinding met router, maar niet met internet (probleem DNS)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/16, 08:47:45 »
Heb je in de router wel de DNS server geactiveerd?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Deftoms

  • Gast
Verbinding met router, maar niet met internet (probleem DNS)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/16, 08:54:07 »
Thx voor de reactie!

Alles is hetzelfde als voor de nieuwe installatie van ubuntu.
In de installatie via Wubi (nu vervangen door normale ubuntu-installatie) lukte het gisteren perfect. De instellingen van de router zijn dezelfde en in windows lukt het nog steeds om op internet te gaan. Ik denk niet dat de oplossing bij de router gezocht dient te worden.

Offline lizardman

  • Lid
Verbinding met router, maar niet met internet (probleem DNS)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/16, 09:14:05 »
Met Wubi heb ik geen ervaring.
Omdat je zegt dat je de dns adressen in Windows ook hebt moeten ingeven ging ik er even van uit dat je router dus geen DNS informatie doorgeeft. Dit is normaal gezien eenvoudig op te lossen door in de router de DNS server te activeren.

Je kunt onder Systeem->Beheer->Netwerk eventueel een tweede DNS adres ingeven om te testen. Om dit permanent te maken bewerk je /etc/dhcp3/dhclient.conf.

Hierin zet je onderaan (als onderste regel dus):

Citaat
prepend domain-name-servers xxx.xxx.xxx.xxx,xxx.xxx.xxx.xxx;
Waarbij je de xxx vervangt door jouw DNS adressen.

Hierna herstart je het netwerk:
sudo /etc/init.d/networking restart*edit* zpelling en aanvulling.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Deftoms

  • Gast
Verbinding met router, maar niet met internet (probleem DNS)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/16, 09:32:58 »
Heb inderdaad altijd in windows handmatig mijn Dns-adressen nog eens ingegeven, ga het toch eens nakijken vanavond of de router inderdaad wel de DNS-servers doorgeeft. Mogelijks is bij de Wubi-installatie toch de dns-server toegevoegd (heb problemen gehad in begin om het aan de praat te krijgen toen en heb het dan (na veel statisch proberen te werken) toch werkend gekregen door m'n dhcp-server aan te zetten). Kans bestaat dat bij het initiƫle 'prutsen' toch de dns-informatie is opgeslagen toen.

Ga het vanavond eens bekijken, bedankt voor de hulp!

*edit* spelling

Offline lizardman

  • Lid
Verbinding met router, maar niet met internet (probleem DNS)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/16, 09:36:24 »
Okee, succes.
Als je nog vragen hebt weet je waar je moet zijn ;)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Deftoms

  • Gast
Verbinding met router, maar niet met internet (probleem DNS)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/17, 21:09:55 »
Bleek inderdaad te liggen aan het feit dat DNS-adressen niet werden uitgedeeld door m'n router. Heb de optie uitgezet en handmatig de DNS-adressen ingevoerd in ubuntu en lukt perfect nu, waarvoor dank!