Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: In een keer meerdere e-mailmappen uit Evolution exporteren  (gelezen 793 keer)

Offline mir

  • Lid
In een keer meerdere e-mailmappen uit Evolution exporteren
« Gepost op: 2011/06/22, 20:53:27 »
Onlangs heb ik Ubuntu 11.04 geïnstalleerd en mijn e-mails geïmporteerd in Evolution (dat is versie 2.32.2). Nu wil ik graag regelmatig een backup maken van mijn e-mail. Ik heb gezien dat je e-mails kan opslaan als mbox, maar voor zo ver ik weet moet je dat map voor map doen. Ik heb dezelfde mappenstructuur aangehouden die ik eerst in Microsoft Outlook had. Dit betekent dat er onder mijn Postvak In een hele hoop mappen te vinden zijn. Is er een mogelijkheid om meerdere mappen en/of een map met al zijn submappen in een keer te exporteren? En hoe werkt dat dan? Het mooiste zou zijn als de export opgeslagen kan worden in een bestand, maar als dat niet kan, is het jammer...

Offline HarzG

  • Lid
Re: In een keer meerdere e-mailmappen uit Evolution exporteren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/22, 23:07:03 »
Welkom in het forum.

Ik werk niet met Evolution, maar voor de back-up (voor "alle" bestanden) kan ik een oplossing adviseren: installeer grsync (via Ubuntu Software-Center).
Hiermee kan je alle mappen van je /home/mir of /home/#gebruikersnaaam kopiëren naar een gewenste plek op een USB-stick of een andere harde schijf. Evolution/Mail zit dan daarbij in.

De andere structurele oplossing is: werk met "bewaren op de server".
In Mozilla Thunderbird staat dat onder "Bewerken"->Accountinstellingen->Serverinstellingen.
Daar kan ik "Berichten op de server laten" aanvinken.
Hierdoor ben je altijd in staat om ook met een ander mailprogramma of de wijziging van de instelling "alle berichten opnieuw downloaden" (bij je provider) de oudere berichten weer te downloaden als die op je pc verwijderd zouden zijn. De back-ip van je mails zit dus dan op de mailserver van je provider.
Volgens mij moet die oplossing via "bewaren op de server" ook in Evolution zitten.

NB: Dat "bewaren op de server" is alleen verstandig als je bij een mailprovider zit die je meer dan 1GB ruimte toestaat. Als je heel veel foto's ontvangt/mailt dan moet je kiezen voor een provider die je voldoende ruimte geeft. Wil je dat niet, dan is de optie met grsync een oplossing voor de back-up. Op de grsync-manier ben je niet afhankelijk van een provider.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: In een keer meerdere e-mailmappen uit Evolution exporteren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/23, 06:19:50 »
@Mir,
Begrijp ik het goed? je wilt graag een bakcup?
Dat gaat als volgt:
1. Open Evolution
2. Kies voor Bestand (linksboven) of Alt-B
3. Kies voor Backup maken van Evoluition-Instellingen...
4, Kies voor lokatie en bestandsnaam.
5. Evolution sluit af (even bevestigen), maakt de backup en start weer op.

Dit is echt alles, meer is het niet.
Xubuntu 15.04

Offline mir

  • Lid
Re: In een keer meerdere e-mailmappen uit Evolution exporteren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/23, 20:46:44 »
Beiden bedankt voor de oplossingen.
@aandendijk, ik was in de veronderstelling dat bij deze optie enkel de instellingen (accounts en dergelijke) meegenomen werden. Maar ik zie bij het maken van de backup dat inderdaad de e-mail en contactpersonen ook meegenomen worden.

De backup loopt nog, maar ik ga er vanuit dat dit de oplossing is die ik zocht.

Offline Parleur

  • Lid
Re: In een keer meerdere e-mailmappen uit Evolution exporteren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/23, 21:33:15 »
Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat met de backup methode vanuit Evolution ook een volledige restore gedaan kan worden bij  bv een verse Ubuntu installatie. Het enige wat je daarna moet invoeren is het account en password van je provider. Ik gebruik hiervoor een 2GB USB stick die ik voor Evolution heb gereserveerd en ook tussentijdse backups mee maak, perfect.