Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB  (gelezen 2187 keer)

Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Gepost op: 2024/01/27, 15:56:23 »
Iets vreemds aan de hand hier. Ik heb op mijn pc een dual-boot van Windows en Mint Cinnamon. Eigenlijk een triple-boot want ik gebruikte altijd Kubuntu als standaard OS en Cinnamon had ik als extra omdat ik wat problemen had met Kubuntu en de Nvidia GPU. Ik wilde echter eens wat andere KDE distros proberen o.a. KDE neon, Manjaro en MXLinux.

Echter, sinds gisteren krijg ik het niet meer voor elkaar om een Ubuntu based .iso op te starten vanaf USB. Ik wilde gisteravond bijvoorbeeld Ubuntu Studio proberen te installeren en ook een poging tot herinstallatie van KUbuntu lukte niet. De usb stick blijft lang ratelen, alleen een zwart scherm en meer niet. Het booten vanaf usb duurt inderdaad altijd even maar niet zo lang.

Het lijkt me stug dat het aan de usb stick zelf ligt want het doet zich voor bij meerdere sticks.
MXLinux startte wel op, Manjaro ook. Het lijkt me eveneens zeer stug (lees: volstrekt onlogisch, hoewel... ik ben geen expert.) dat het er iets mee te maken heeft maar het probleem is er sinds ik Manjaro had geinstalleerd (...).
Ondertussen blijft het een raar probleem dat ik Ubuntu based iso bestanden niet meer kan booten...

Wie o wie?
« Laatst bewerkt op: 2024/01/27, 18:19:04 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #1 Gepost op: 2024/01/28, 08:08:51 »
geen idee maar wellicht heeft het te maken met de bios/uefi instellingen

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #2 Gepost op: 2024/01/28, 08:35:37 »
geen idee maar wellicht heeft het te maken met de bios/uefi instellingen

Het is gezond vroeg wakker te zijn. :D
Inderdaad, ik zat aan de bios te denken maar zouden er dan niet meer .iso bestanden onleesbaar moeten zijn? De UEFI (in mijn geval is het een UEFI) staat zo ingesteld dat een usb stick meteen als eerste wordt gelezen zodra deze is aangekoppeld bij inschakelen.

Het geval wil dat ik zojuist nog iets anders heb ontdekt dat ik nu aan het testen ben. In de regel formatteer ik mijn usb-sticks altijd in FAT32 bestandsindeling. Echter, die kan niet overweg met bestanden van 4gb of groter zo ik las in de instructies. Dit heb ik nooit geweten, het is dat MintSTick tegenwoordig een uitroeptekentje heeft met info en die kwam tevoorschijn toen ik erop klikte. Kubuntu en Ubuntu studio zijn respectievelijk 4gb en 4,7 gb. Dan zou het zomaar wel eens kunnen zijn dat het probleem hem zit in FAT32. Ik heb bij wijze van test Ubuntu 22.04 binnengehaald, die iso is afgerond 5gb en deze wordt "as we speak" geschreven naar een USB met een exFAT32 bestandsindeling. We gaan het zien.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/28, 08:39:01 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #3 Gepost op: 2024/01/28, 09:57:02 »
geen idee maar wellicht heeft het te maken met de bios/uefi instellingen

Het is gezond vroeg wakker te zijn. :D
Inderdaad, ik zat aan de bios te denken maar zouden er dan niet meer .iso bestanden onleesbaar moeten zijn? De UEFI (in mijn geval is het een UEFI) staat zo ingesteld dat een usb stick meteen als eerste wordt gelezen zodra deze is aangekoppeld bij inschakelen.

Het geval wil dat ik zojuist nog iets anders heb ontdekt dat ik nu aan het testen ben. In de regel formatteer ik mijn usb-sticks altijd in FAT32 bestandsindeling. Echter, die kan niet overweg met bestanden van 4gb of groter zo ik las in de instructies. Dit heb ik nooit geweten, het is dat MintSTick tegenwoordig een uitroeptekentje heeft met info en die kwam tevoorschijn toen ik erop klikte. Kubuntu en Ubuntu studio zijn respectievelijk 4gb en 4,7 gb. Dan zou het zomaar wel eens kunnen zijn dat het probleem hem zit in FAT32. Ik heb bij wijze van test Ubuntu 22.04 binnengehaald, die iso is afgerond 5gb en deze wordt "as we speak" geschreven naar een USB met een exFAT32 bestandsindeling. We gaan het zien.

Update: Bovenstaand bleek niet het probleem te zijn. Ook de Ubuntu iso wil niet opstarten en een andere bestandsindeling van de usb-stick bleek ook niet het verschil te maken. In bijgevoegd topic van het Mintforum wordt van een soortgelijk probleem gesproken. https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=398852 (derde post)
Ik zie ook bij Ubuntu en Kubuntu de melding: error: file '/boot/' not found staan voordat het grub menu verschijnt om de iso mee op te starten. Vervolgens moet ik de bevinding bijstellen dat het probleem zich bij Ubuntu-based distro's voordoet. Dat klopt niet, ik had gisteravond Mint Cinnamon nog even getest en dat iso bestand start gewoon op. Vooralsnog kom ik het alleen tegen bij de drie eerdergenoemde Ubuntu-familie distros.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/28, 10:00:47 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #4 Gepost op: 2024/01/28, 10:16:20 »
Eum ... ik vermoed dat je de iso file gewoon op de usb-stick hebt gecopieerd?
Dat is niet de bedoeling, je moet de usb-stick met een speciaal programma aanmaken.
In Ubuntu zit een programma ¨Opstartschijf aanmaken¨.
Er zijn nog veel andere programma´s waarmee je dat kunt: http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html#Installereren_vanaf_USB
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #5 Gepost op: 2024/01/28, 10:26:51 »
Eum ... ik vermoed dat je de iso file gewoon op de usb-stick hebt gecopieerd?
Dat is niet de bedoeling, je moet de usb-stick met een speciaal programma aanmaken.
In Ubuntu zit een programma ¨Opstartschijf aanmaken¨.
Er zijn nog veel andere programma´s waarmee je dat kunt: http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html#Installereren_vanaf_USB

Mintstick, het programma voor opstartbare usb's in Linux Mint. Dat gebruik ik altijd en werkt doorgaans ook altijd. Misschien dat voor de Ubuntu-familie het beter is dat andere te gebruiken. Ik zal eens kijken of ik het in synaptic kan vinden. In de bijgevoegde post van het Mintforum staat  beschreven dat bijvoorbeeld met Rufus, een open source usb brander op windows, het probleem zich ook niet voordoet. Aangezien ik een vrijzinnige linux-gebruiker ben, is dat voor mij geen vloeken in de kerk en probeer ik dat wellicht ook nog eens. :D

Wel nog een korte toevoeging: Ik heb Kubuntu in het verleden ook al regelmatig geinstalleerd vanaf USB op de betreffende pc en die .iso's zijn allemaal geschreven met mintstick en het betrof dezelfde versie van Kubuntu. Dus wat er dan nu ineens aan de hand is?... Zou er iets in Mintstick veranderd kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 2024/01/28, 10:53:02 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #6 Gepost op: 2024/01/28, 12:05:54 »
Zet in je UEFI BIOS secureboot (en fastboot) uit.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #7 Gepost op: 2024/01/28, 13:25:30 »
Zet in je UEFI BIOS secureboot (en fastboot) uit.

Stond al uit.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #8 Gepost op: 2024/01/29, 09:50:49 »
Alternatieve iso-usb-schrijvers hebben tot nu toe gefaald, ook een uitwijken naar Rufus of windows had niet het gewenste effect. Bij die laatste was wel de "boot not found" melding weg maar het probleem op zich was er nog steeds. Tot nu toe een dood spoor, iemand nog een suggestie?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #9 Gepost op: 2024/01/29, 12:56:34 »
Als je in Mint "Schijfkopieschrijver voor USB" gebruikt om een opstartbare Live-USB te maken is de bestandsindeling ISO9660.
Ook als je in Mint via command dd de Live-USB aanmaakt.
Het is dus geen FAT32 meer...
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #10 Gepost op: 2024/01/29, 13:05:54 »
Als je in Mint "Schijfkopieschrijver voor USB" gebruikt om een opstartbare Live-USB te maken is de bestandsindeling ISO9660.
Ook als je in Mint via command dd de Live-USB aanmaakt.
Het is dus geen FAT32 meer...

Ok, en wat betekent dat voor het probleem in kwestie? Is dat niet geschikt voor de Ubuntu-familie iso's? Dat zou vreemd zijn want mijn laatste Kubuntu installatie (22.04 LTS) was hier ook mee op stick gezet en deed het gewoon.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #11 Gepost op: 2024/01/29, 15:00:43 »
Citaat
Ok, en wat betekent dat voor het probleem in kwestie? Is dat niet geschikt voor de Ubuntu-familie iso's? Dat zou vreemd zijn want mijn laatste Kubuntu installatie (22.04 LTS) was hier ook mee op stick gezet en deed het gewoon.
Volgens mij trekt een ISO-writer zich niets aan van de formattering van een USB-stick en wordt de bestaande formattering door het ISO-bestand overschreven.

Offline peer

  • Lid
Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #12 Gepost op: 2024/01/29, 15:07:53 »
met mintstick of ander usb image writer schrijf je iso-bestand naar een usb-stick. De usb-stick gedraagt zich dan als een cdrom. Gaat bij bijna alle linux isobestanden prima.
je kan vrij gemakkelijk checken met het "file" commando of je iso bootable is. Hier een voorbeeld in de terminalmet de iso van linux mint:
file linuxmint-21.3-cinnamon-64bit.iso
linuxmint-21.3-cinnamon-64bit.iso: ISO 9660 CD-ROM filesystem data (DOS/MBR boot sector) 'Linux Mint 21.3 Cinnamon 64-bit' (bootable)
Aan het einde zie je tussen haakjes dat de iso bootable is. Schrijven met mintstick zou dan geen probleem mogen opleveren.
Probeer dit eens met je kubuntu iso

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #13 Gepost op: 2024/01/29, 15:11:25 »
Citaat
Ok, en wat betekent dat voor het probleem in kwestie? Is dat niet geschikt voor de Ubuntu-familie iso's? Dat zou vreemd zijn want mijn laatste Kubuntu installatie (22.04 LTS) was hier ook mee op stick gezet en deed het gewoon.
Volgens mij trekt een ISO-writer zich niets aan van de formattering van een USB-stick en wordt de bestaande formattering door het ISO-bestand overschreven.

Dat zou dus ook betekenen dat post #2 in deze draad in wezen een denkfout mijnerzijds is. Bovenstaande lijkt me achteraf ook logisch.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/29, 15:30:54 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #14 Gepost op: 2024/01/29, 15:11:55 »
met mintstick of ander usb image writer schrijf je iso-bestand naar een usb-stick. De usb-stick gedraagt zich dan als een cdrom. Gaat bij bijna alle linux isobestanden prima.
je kan vrij gemakkelijk checken met het "file" commando of je iso bootable is. Hier een voorbeeld in de terminalmet de iso van linux mint:
file linuxmint-21.3-cinnamon-64bit.iso
linuxmint-21.3-cinnamon-64bit.iso: ISO 9660 CD-ROM filesystem data (DOS/MBR boot sector) 'Linux Mint 21.3 Cinnamon 64-bit' (bootable)
Aan het einde zie je tussen haakjes dat de iso bootable is. Schrijven met mintstick zou dan geen probleem mogen opleveren.
Probeer dit eens met je kubuntu iso

Het bovenste deel van de post is mij bekend. Het onderste zal ik eens gaan checken, wellicht dat het iets oplevert.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #15 Gepost op: 2024/01/29, 15:28:24 »
net getest: Kubuntu 23.10 is gewoon bootable
Ik heb kubuntu op een usb-stickje gezet met  "KDE Iso Image Writer" en kubuntu start gewoon op. Ligt dus niet aan de iso

Heb je ook een andere usb-poort geprobeerd?

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #16 Gepost op: 2024/01/29, 15:32:05 »
net getest: Kubuntu 23.10 is gewoon bootable
Ik heb kubuntu op een usb-stickje gezet met  "KDE Iso Image Writer" en kubuntu start gewoon op. Ligt dus niet aan de iso

Heb je ook een andere usb-poort geprobeerd?
Voor, achter, boven, onder, alle poorten geprobeerd. Kubuntu 23.10 is niet 22.04 (de LTS versie), die probeer ik dan straks nog effe.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #17 Gepost op: 2024/01/29, 17:35:01 »
net getest: Kubuntu 23.10 is gewoon bootable
Ik heb kubuntu op een usb-stickje gezet met  "KDE Iso Image Writer" en kubuntu start gewoon op. Ligt dus niet aan de iso

Heb je ook een andere usb-poort geprobeerd?
Voor, achter, boven, onder, alle poorten geprobeerd. Kubuntu 23.10 is niet 22.04 (de LTS versie), die probeer ik dan straks nog effe.

Update: zowel de iso van Kubuntu 22.04, Ubuntu 22.04 en Ubuntu Studio 22.04 geven in de terminal aan bootable te zijn.... Ok, dan zit er wellicht dus iets ergens in de instellingen van de machine niet goed.
Vervolgens heb ik Kubuntu Studio op usb ook op een andere pc kunnen testen, en jawel: het kreng startte gewoon op. De zoektocht gaat verder, ik verneem gaarne uw suggesties.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/29, 19:35:40 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #18 Gepost op: 2024/01/29, 21:48:59 »
balena-etcher maakt ook een, als dd geschreven, USB aan,
https://etcher.balena.io/
Deze installatie USB kan zowel in BIOS als EFI modus opstarten.
Check de specificaties van je machine.
In een terminal programma (Ctrl+Alt+T) de opdracht:
efibootmgr
laat zien of je machine (U)EFI ondersteund.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline peer

  • Lid
Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #19 Gepost op: 2024/01/30, 09:13:39 »
Mijn px is bios only (heet legacy in mijn bios) dus geen uefi.
Ik heb kubuntu 23.10 gedownload en op een usbstick gezet en vervolgens uitgeprobeerd. Kubuntu start gewoon op zonder problemen.
Dus kubuntu 23.10 moet gewoon opstarten in bios-mode

Als ik op een andere pc kubuntu start in uefi mode van de usbstick dan zie ik kort een foutmelding (iets in de geestv an "cannot find /boot", ik weet niet precies meer) maar daarna start de pc gewoon op.
Kubuntu 23.10 werkt dus ook op uefi.

Er moet bij zijnebalorigheid iets anders aan de hand zijn.

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #20 Gepost op: 2024/01/30, 13:01:54 »
Mijn px is bios only (heet legacy in mijn bios) dus geen uefi.
Ik heb kubuntu 23.10 gedownload en op een usbstick gezet en vervolgens uitgeprobeerd. Kubuntu start gewoon op zonder problemen.
Dus kubuntu 23.10 moet gewoon opstarten in bios-mode

Als ik op een andere pc kubuntu start in uefi mode van de usbstick dan zie ik kort een foutmelding (iets in de geestv an "cannot find /boot", ik weet niet precies meer) maar daarna start de pc gewoon op.
Kubuntu 23.10 werkt dus ook op uefi.

Er moet bij zijnebalorigheid iets anders aan de hand zijn.

Mijn machine heeft op zeker UEFI ondersteuning, ik ben ook geregeld in het menu geweest, maar ik heb toch voor de volledigheid van het "onderzoek" het commando: efibootmgr ingegeven en daar kwam onderstaande output uit.

BootCurrent: 0003
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0003,0009,0002,0001,0000,0004,000A,0005,0006,0007
Boot0000* Windows Boot Manager
Boot0001* debian
Boot0002* neon
Boot0003* ubuntu
Boot0004* debian
Boot0005* UEFI:CD/DVD Drive
Boot0006* UEFI:Removable Device
Boot0007* UEFI:Network Device
Boot0009* Manjaro
Boot000A* Hard Drive

Nu is dit wel wat vreemd want hier staan de namen tussen van de distros die ik kortstondig geinstalleerd heb gehad: Neon, ubuntu (Kubuntu), Debian, Manjaro maar die zijn er allemaal al af. Ook als ik via UEFI het bootmenu open zie ik deze namen er nog altijd tussen staan. Een CD/DVD drive heb ik overigens ook niet.

De andere machine waarop ik de Ubuntu Studio iso wel aan de praat kreeg, gaf mij de melding: EFI variables are not supported on this system. Aangezien op de eerdergenoemde machine het altijd wel gewoon mogelijk was om een Kubuntu-iso op te starten, zit er ergens iets niet goed in de instellingen oid. In het UEFI menu kwam ik ook nog iets tegen als een "legacy support" maar die staat altijd gewoon aan.

...Word vervolgd...

« Laatst bewerkt op: 2024/01/30, 16:17:03 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #21 Gepost op: 2024/01/31, 16:27:20 »
Update: ik probeerde onlangs ook nog de UEFI te resetten naar de standaardwaarden maar toen bleek de grub eraf gekeild (ja ik heb een dual-boot, en nee, dat is niet de oorzaak van de problemen want dan had ik die al eerder gehad. :P :P :P) ...En nog steeds werd er geen Ubuntu-familie iso opgestart...
Nog een ander spoor: In Gparted zag ik twee ongebruikte stukken harde schijf (partities) met omschrijving: "hidden diag". Wat mag dat wezen en zou het iets te maken kunnen hebben met de onderhavige kwestie?
« Laatst bewerkt op: 2024/01/31, 16:33:32 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #22 Gepost op: 2024/02/01, 09:06:09 »
kan het zijn dat hier een aantal berichten zijn verdwenen???

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #23 Gepost op: 2024/02/01, 09:16:47 »
kan het zijn dat hier een aantal berichten zijn verdwenen???

Niet dat ik gemerkt heb. Als in een van die berichten de ultieme oplossing zou staan...zou mooi zijn. ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #24 Gepost op: 2024/02/01, 09:46:16 »
dan zal ik wel in de war zijn met een andere berichtenlijst