Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van dual boot win naar triple boot win/win/ubuntu, hoe zonder gegevensverlies.  (gelezen 5057 keer)

jesse131

  • Gast
Hallo,

Ik wil ubuntu installeren dus ik boot en installeer maar hoe krijg ik m op de juiste partitie.
Ik heb nu windows 7 en windows vista als dualboot en deze wil ik houden daarnaast wil ik ook ubuntu 9.04
En hoe zit het met de partitie moet dat niet toegewzen ruimte zijn of niet?
Geef het liefst stap voor stap uitleg van het booten toto het einde van de instal.

Wat ik al gedaan heb:
1 keer geprobeerd te installeren met niet toegewezen ruimte (snap het niet)
1 keer geprobeerd met aangemaakte partitie (snap het niet)
niet toegewezen ruimte/partitie aangemaakt.
Instal cd gedoenload en gebrand

Jesse

/mod edit, even je topic titel aangepast, HELP zecht nml niet zoveel ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/26, 16:27:08 door chris. »

jesse131

  • Gast
Re: AUB help zo snel mogelijk ubuntu install
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/25, 21:23:41 »
oh ja en ik wil GEEN gegevensverlies

Jesse


jesse131

  • Gast
Re: AUB help zo snel mogelijk ubuntu install
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/25, 21:31:55 »
Daar heb ik niet veel aan sorry,
maar als ik niet toegewezen ruimte doe doet ie het wel maar dan krijg ik aan het einde te staan dat 2 partities geformateerd zullen worden hoorrt dit en die waarschuwing?

Jesse

Re: AUB help zo snel mogelijk ubuntu install
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/25, 21:34:34 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy#Deinstallatieprocedure

Kijk bij het puntje 'schijfindeling'.


Als ge niet toegewezen ruimte op uw schijf hebt staan, en kiest dat bij de schijfindeling, zie ik niks verkeerd. Maar ik kies altijd handmatig, dus kan niet met zekerheid zeggen.

jesse131

  • Gast
Re: AUB help zo snel mogelijk ubuntu install
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/25, 21:36:37 »
dit is de 8.04 en het enige waar ik antwoord op wil voor nu is: wat bedoelen ze met de waarschuwing en met dat formateren van 2 partities?

Jesse

Offline vanadium

  • Lid
Re: AUB help zo snel mogelijk ubuntu install
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/25, 21:52:18 »
Je hebt vier opties:

* De grootte van een bestaande partitie aanpassen en de vrijgemaakte ruimte gebruiken
Dit kies je als er geen vrije ruimte is op de schijf: alle ruimte wordt door windows partities gebruikt. Bij deze optie zal je een Windows partitie kunnen verkleinen. Daarna zal de vrijgemaakte ruimte gepartitioneerd worden voor Ubuntu.

* Begeleid - benut hele schijf
Wil je zeker niet: dit is de tabula rasa keuze, die je ganse schijf wist en herinricht voor installatie van Ubuntu (dat is steeds mijn keuze - ferm gemakkelijk)

* begeleid - grootste aaneengesloten ruimte gebruiken
Dit neem je als er op voorhand al (voldoende) niet gebruikte (= niet gepartitioneerde) ruimte is op je schijf.

* Handmatig
Voor de echte guru's: je partitioneert zelf handmatig, en duidt dan achteraf aan welke partitie voor wat (/, /home, ...) gebruikt moet worden: "ultimate power, ultimate control..."

Offline Erik_m

  • Lid
Re: AUB help zo snel mogelijk ubuntu install
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/25, 22:07:21 »
Stap 1, voordat je ook maar verder wil: backup je data. Met losse partities is de kans klein dat het mis gaat, maar wil je het risico lopen...?

Stap 2: hoe zijn je partities nu verdeeld en wat staat er op? Kunnen we daarvandaan verder denken en kijken wat handig is.

Re: AUB help zo snel mogelijk ubuntu install
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/25, 23:34:25 »
Het is vrij normaal dat hij die partities gaat formateren en als je je oogjes goed gebruikt zie je ook welke hij gaat formateren.

Ubuntu-Linux gebruik Ext3 als filesystem dus moet dit als zodanig formateren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Anco

  • Lid
Re: AUB help zo snel mogelijk ubuntu install
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/25, 23:49:52 »
Je wilt geen dataverlies? om daar zo zeker mogelijk over te zijn kun je beste backup maken.
Als goed begrepen hebt heb je al ruimte vrijgemaakt? Dan hoef je niet meer aan de andere partities te komen en is het risico op dataverlies klein.

Zelf neem ik altijd de handmatige schrijfindeling: Je hebt minimaal 2 partities nodig. Eentje waar het systeem op staat en een swap (wisselgeheugen) partitie.
Deze word over algemeen aangeraden +/- 2 keer je werkgeheugen te doen. (alleen bij veel werkgeheugen lijk mij dit niet nodig, want bij mij word swap nauwelijks gebruikt.
Dan heb je nog een voor het besturingssysteem nodig, deze kan je beste ext3 formateren. En bij mount point zet je een / neer.
Voordeel van deze manier is dat je zelf ziet wat je met de harde schrijf doet.
Linux user #485563

Offline Bobbie

  • Lid
Re: AUB help zo snel mogelijk ubuntu install
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/26, 07:47:56 »
Hoe en wat over indeling, kan je hier vinden

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen.

Re: AUB help zo snel mogelijk ubuntu install
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/26, 08:07:56 »
Volgens mij wil je ook niet echt zelf Googlen geloof ik, wij moeten het allemaal opzoeken.

Re: AUB help zo snel mogelijk ubuntu install
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/26, 08:17:54 »
Om Ubuntu naast WinVista&7 te installeren kan het handig zijn om de vrije ruimte aan te maken via de partitiebeheerder in Vista.
Dit doe je als volgt: http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Cursus-artikel/Partities-beheren-in-Vista.htm
Wel eerst al vanuit Windows defragmenteren! Dat verkleint het risico voor dataverlies.
Wel de partitie als "vrije ruimte" of "niet toegewezen" formateren.

Daarna start je de Ubuntu Live CD, en kies je om Ubuntu te installeren op die vrije ruimte.

Re: AUB help zo snel mogelijk ubuntu install
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/26, 09:12:33 »
Mocht het toch niet lukken, dan is er nog altijd de Ubuntu Install party van 30 mei in Oss.

http://www.releaseparty.eu (tijdelijk niet beschikbaar)

Tijd: za 30 mei 12.30-16.30
Bibliotheek Oss
Raadhuislaan 10
Oss

Voor wie?
Iedereen met vragen, problemen, interesse in Ubuntu
Zo maar wat willekeurig artwork:
http://www.chaukar.deviantart.com

Ecchi Anime, Manga and Otakuism:
http://www.animeonsen.com

jesse131

  • Gast
Re: AUB help zo snel mogelijk ubuntu install
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/26, 16:16:21 »
Ok,
Ik kijk zo wel even naar de dingen waar jullie mij op hebben gewezen. Maar het enige wat ik nu even wil vragen dan kan ik mischien wel verder.
Ik heb gedaan:
Ik heb nu niet toegewezen schijfruimte gemaakt van 6GB (vraag niet waarom zo weinig AUB) in windows 7 en geformateerd als NTFS.
Daarna heb ik de installatie cd erin gedaan en geboot en gedrukt op uitproberen en daarna op installeren daarna klikte ik op volgende toen ik de juistte taal (nederlands) had geselecteerd toen kwam ik bij de datum en tijd installingen en zetten deze op Amsterdam daarna klikte ik op volgende daarna kreeg ik de toetsenbord instellingen en klikte daarvoor op USA en op USA international (ofzoits) daarna klikte ik op volgende en kwam de schijfindeling toen klikte ik op, op de grootste niet toegewezen ruimte installeren (ofzoits). Daarna moest ik mijn naam en wachtwoord invoeren daarna kwam ik bij de lijst van dingen die ik heb ingevolt toen stand onderin: WAARSCHUWING en daaronder: De volgende partities zullen worden geformateerd dat zijn sda5 op SCDI en sda6 op SCDI. Nu mijn vraag:
Wat bedoelen ze met die waarschuwing want ik zie wel tekst maar daar snap ik niet veel van en wat bedoelen ze met: De volgende schijven zullen worden geformateerd, die sda5 en sda6 op SCDI. Je kan toch alleenmaar 4 partities hebben? Worden mijn recovery, Windows vista home premium en windows 7 ultimate dan niet verwijderd? Of zijn deze 2 partities alleen nodig voor ubuntu?
Krijg ik zo als ik het nu gedaan heb geen gegevensverlies? En heb ik het zp goedgedaan? Ik heb al een back-up

Jesse

jesse131

  • Gast
Ik heb even een documentje gemaakt met wat er in de installingen zijn gedaan (dit van het scherm bij de installatieprocedure stap 7 van de 7) dit is het:

Taal: Nederlands
Toetsenbordindeling: USA - International (with dead keys)
Naam: Jesse
Gebruikersnaam: jesse
Locatie: Europe/Amsterdam
Migratieassistent: Windows Vista (loader) (/dev/sda1):
Jesse: Mozilla Firefox, Internet Explorer, Wallpaper, My Documents, My Music, My Pictures

Als u verder gaat, zullen aangegeven aanpassingen naar de schijven
weggeschreven worden. Als u niet doorgaat kunt u verdere aanpassingen
handmatig uitvoeren.

WAARSCHUWING: Dit vernietigt alle data op alle partities die verwijderd
worden en op alle partities waarop nieuwe bestandssystemen aangemaakt
worden.

De schijfindelingstabellen van de volgende apparaten zijn aangepast:
SCSI1 (0,0,0) (sda)

De volgende partities zullen geformatteerd worden:
partitie #5 op SCSI1 (0,0,0) (sda) als ext3
partitie #6 op SCSI1 (0,0,0) (sda) als swap
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb het zo ingesteld met de niet toegewezen ruimte en dan gedrukt op: gebruik de grootste aaneengesloten vrijeruimte ofzoits dat was 2.5GB van de 5.7GB en ik neem aan dat de 5.7GB dat ook is maar voor ubuntu 2.5GB nodig is.

Houd ik met deze instellingen windows 7, windows vista en de recovery en met daarnaast ubuntu 9.04? En eh.... bij die schijfgeburen om in te stellen waar je wilt dat ubuntu geinstalleerd wordt stond daar geen windows 7 als naam tussen wel 2 keer vista loader en de 18.7GB van windows 7 stond geen naam bij.

Jesse

Op bovenstaande vragen kunnen we niet antwoorden want zo is niet te zien hoe jouw schijfindeling is en hoeveel partitie's er al zijn.

Dus ff in de Ubuntu live-cd in de terminal dit:
sudo blkidals opdracht geven zodat alles zichtbaar word en dat dan hier plaatsen..

{quote]Ik kijk zo wel even naar de dingen waar jullie mij op hebben gewezen. Maar het enige wat ik nu even wil vragen dan kan ik mischien wel verder.
Ik heb gedaan:
Ik heb nu niet toegewezen schijfruimte gemaakt van 6GB (vraag niet waarom zo weinig AUB) in windows 7 en geformateerd als NTFS.[/quote]

Nu vraag ik me af waarom je die vrije ruimte geformateerd hebt als NTFS.
Wanneer je alle postjes gelezen had en ook de gebruikers aanwijzingen gelezen had was het je al duidelijk geweest dat Ubuntu nix doet met HTFS omdat dit een windows filesystem is.

Je had die ruimte helemaal niet moeten formateren.

Lees nou eerst eens de How To hier
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopJaunty
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopIntrepid

Of lees dit alles eens door
http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

jesse131

  • Gast
Ik heb nu toch niet toegewezen ruimte waar ik niks aan gedaan heb.

Jesse

jesse131

  • Gast
Dit staat er en de partities waarvan staat: /dev/sda1: UUID="3A522C19522BD901" TYPE="ntfs" is van Windows Vista

Dit is de hele opdracht:

ubuntu@ubuntu:-$ sudo blikd
/dev/loop0: TYPE="squashfs"
/dev/sda1/: UUID="3A522C19522BD901" TYPE="ntfs"
/dev/sda2/: UUID="E69EC1129EC0DC65" LABEL="Windows 7" TYPE="ntfs"
/dev/sda3/: UUID="2C88743C8874071C" LABEL="HP_RECOVERY" TYPE="ntfs"

Hoort het dan dat er "deze partities zullen worden geformateerd staat: sda5 en sda6? En kan dat wel want na mijn weten kunnen er maar 4 partities zijn op 1 schijf of horen die partities bij  /home en al die dingen?

Jesse

jesse131

  • Gast
als ik nu evn goed lees is dat ext3 van formateren oor ubuntu en wat is snap dan, en heb ik geen gegevensverlies als ik het zo doe (in eerste bericht van pagina 2)? dat zijn mijn enige vragen

Jesse

Offline vanadium

  • Lid
Voor zover ik het nu zie heb je

sda1: je Win XP 9or whatever) partitie
sda2: je Windows 7 partitie
sda3: een recovery partitie

en ik mag ervan uitgaan dat de resterende ruimte op de schijf voor het ogenblik niet gealloceerd is.

Je kan inderdaad maar vier *primaire* partities hebben. Het Ubuntu installatieprogramma zal derhalve van sda4 niet een primaire, maar een *extended* partitie maken. In die extended partitie worden twee *logische* partities gemaakt, één sda5 voor root (/) en één sda6 voor swap.

Als je voor "kies grootste aaneengesloten ruimte" kiest, zal alles dus goed zijn zonder gegevensverlies. Nu weet ik niet of je voldoende vrije ruimte gelaten hebt. Je hebt al vlug 4 GB nodig voor een root en 1 GB voor een swap.

jesse131

  • Gast
Oke, doe ik het nu goed dus?

jesse131

  • Gast
Dat ext3 ofzo voor ubuntu is een swap voor dingen van ubuntu ofzo?
Als ik dit zo doe heb ik geen gegevensverlies dat is mijn enige vraag en houd ik vista recovery en 7
Jesse

Sorry dat ik het zeg, maar je hebt nu een beetje een houding alsof je niet echt snapt wat je aan het doen bent en welke termen er allemaal voorbij komen. Dit is erg gevaarlijk, je moet echt doorhebben waarmee je bezig bent met partioneren. Toen ik nog maar net met Linux begonnen as, heb ik meerdere malen een XP-installatie overschreven door klungelig partitiegebruik. Het is niet moeilijk, maar je moet het gewoon doorhebben. Je moet weten hoe partities werken (normale partitie, extended partitie), je moet verschillende bestandssystemen kennen (ext2/3,fat32,ntfs) en vooral weten hoe Unix/Linux apparaten ziet (en het gebruikt dus geen schijfletters zoals in Windows). Dit is allemaal te vinden op Wikipedia en op onze wiki.

Just my 2 cents.

jesse131

  • Gast
Nou ik weet niet echt veel van linux en ook niet van bestandssysteemen van linux swap, ext3 enzovoort.
Maar als ik het nou doe als beschreven op de 1e reactie op pagina 2 is dat toch goed en kwa ruimte geeft ie wel in de install aan als ik kies voor gebruik de grootste aaneengesloten vrije ruimte geeft ie aan:

Blauw: Windows Vista (loader) (/dev/sda1) 45.6GB
Donker bruin: Ubuntu 9.04 2.5GB
Groen: /dev/sda2 (staat er niet bij maar is windows 7)
Licht bruin: Windows Vista (loader) (/dev/sda3) (is eigenlijk HP_RECOVERY)

Ik ben duidelijk gewent aan windows maar wil gewoon is ubuntu uitproberen.

Jesse