Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Live CD valt terug naar boot scherm  (gelezen 1352 keer)

orca1504

  • Gast
Live CD valt terug naar boot scherm
« Gepost op: 2006/09/06, 22:58:44 »
Hallo, ik heb de live CD ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso gebrand en start daarmee mijn Compaq 7460 (AMD K6-2 500 MHz processor 312 MB RAM) op. Dan verschijnt wel het Ubuntu startscherm maar na kiezen van "start" valt de PC na een paar seconden terug naar het Compaq bootscherm.. Dan verschijnt weer het Ubuntu startscherm -en dat herhaalt dan steeds.

Zie ik iets over het hoofd, is dit een bekend probleem? Wat kan ik doen?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Live CD valt terug naar boot scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/07, 00:11:18 »
Vooraf proberen:
* CD controleren op fouten (een optie in het menu)
* Eventueel een RAM geheugen test uitvoeren (ook een optie in het menu)

Wat is de laatste tekst die je ziet voordat het Compaq bootscherm weer verschijnt?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

orca1504

  • Gast
Live CD valt terug naar boot scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/08, 08:18:49 »
Na ja, ik heb -tig keer geprobeerd om die laatste regels te lezen en toen startte Ubuntu uiteindelijk een keer wel goed op :-)

Maar goed, daarna ging het weer mis. Ik heb volgende nagelopen:
* CD op fouten checken: kan niet -zelfde probleem: valt terug naar boot scherm. Overigens op een andere PC kan ik wel probleemloos iedere keer Ubuntu wel opstarten met dezelfde Live CD
* RAM geheugen test: lukt wel -en geen errors gevonden
* laatste tekst voor teruggaan naar bootscherm: lastig te zien want gaat snel maar ik zie twee regels:
   loading casper/wmlinuz ...............................
   loading casper/initgrd.gz .....................................

Misschien een probleem van de CD(/DVD) rom drive? Die functioneert verder eigenlijk probleemloos..

Azalin

  • Gast
Live CD valt terug naar boot scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/08, 08:23:14 »
En de alternate CD is geen optie denk ik omdat je hem eerst wil test draaien en niet meteen installeren?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Live CD valt terug naar boot scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/08, 10:09:15 »
Probeer eens bootparameters toe te voegen zoals:

noapic nolapic acpi=off pci=noacpi

zoek ook op het forum voor bootparameters
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

orca1504

  • Gast
Live CD valt terug naar boot scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/09, 00:43:20 »
ja, ik wil Ubuntu graag eerst proberen

en nee, helaas werkt die "noapic" etc regel niet.. die moet ik in het "Ubuntu scherm" (met de verschillende start mogelijkheden) gewoon intypen (zie overigens niets terwijl ik typ, alleen de aftellende secondes verdwijnen) en dan enter toetsen, right?

Ben trouwens nog 1 bericht vergeten te vermelden na kiezen van "Start or install Ubuntu": naast de 2 bovengenoemde regels is ook heel even een windowtje te zien waarin "Loading Linux Kernel"

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Live CD valt terug naar boot scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/09, 15:07:30 »
Nee, dit kan je doen door in het hoofdmenu van de Desktop CD op F6 te drukken en achter de 2 streepjes te zetten: noapic nolapic acpi=off pci=noacpi

en daarna Enter

Succes
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

orca1504

  • Gast
Live CD valt terug naar boot scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/09, 22:55:05 »
oh OK. Maar helaas, Ubuntu start nog altijd niet op, probleem blijft hetzelfde :-(
heb ik verder nog opties?

orca1504

  • Gast
Live CD valt terug naar boot scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/10, 23:28:25 »
Nu ook de verschillende parameters "noapic nolapic acpi=off pci=noacpi" 's apart geprobeerd (was misschien je bedoeling ?:-) -maar helaas, helpt allemaal niet.
Moet ik nu concluderen dat Ubuntu helemaal niet zal draaien op mijn PC? Zo ja, welke andere Linux versie "voor beginners" is dan aan te raden?
PS, wel 's de Knoppix live CD geprobeerd en die werkt probleemloos op deze PC.. maar die kan ik weer niet te zijner tijd vast installeren begreep ik.

anyways, bedankt voor je suggesties tot dusver.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Live CD valt terug naar boot scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/11, 00:11:15 »
Je kan wel een HD install doen (op je harde schijf) van knoppix, maar dat is daar in principe niet voor gemaakt :)

voor beginners raad ik aan Ubuntu of OpenSuSE, en anders Fedora, maar met die laatste heb ik nog geen ervaring.

OpenSuSE voelt wel een stuk trager aan, en is soms minder stabiel omdat het heel erg bleeding edge is (erg moderne pakketten, niet altijd even goed uitgetest voor de release op SuSE)
voor de rest is het een heel erg gebruiksvriendelijke distributie.

In oktober komt Ubuntu Edgy Eft met een nieuwe kernel en nieuwere pakketten.. misschien dat je probleem daarmee ook opgelost geraakt.

Dus in oktober download/brand of bestel je maar een Eft cd'tje ;)

succes..

PS: nog andere bootparameters die je kan proberen:
pci=routeirq
probeer van alle vorige commando's + dit commando verschillende combinaties.. wie weet.. maar misschien helpt het ook om gewoon te wachten tot edgy eft, en om voorlopig een andere distributie te gebruiken :( als dat wel werkt
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

orca1504

  • Gast
Live CD valt terug naar boot scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/13, 22:42:25 »
Wel, heb inmiddels een rits boot parameters geprobeerd, en Edgy Eft -werkt niet. Daarna ook OpenSuse verschillende varianten, Fedora, laatste release Knoppix -en allemaal slagen ze er niet in te booten: het scherm keert na wat korter of langer kreunen van de CD dive terug naar het CompaQ boot scherm. Andere CD drive gemonteerd, CD/DVDs gebrand vanaf andere PC: nog steeds nix. Alleen mijn oude Knoppix Live CD 3.7 boot altijd feilloos.
Zou het mogelijk zijn vanaf Knoppix 3.7 Ubuntu direkt te installeren?