Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schermresolutie ubuntu vs windows  (gelezen 1567 keer)

kerplunk

  • Gast
Schermresolutie ubuntu vs windows
« Gepost op: 2007/05/13, 12:04:39 »
Mij is iets opgevallen. Bij dezelfde resolutie (in mijn geval 1024*768) lijkt ubuntu een stuk 'groter' dan windows.

Ik heb het gecheckt met het openen van de beginpagina van youtube in firefox. In ubuntu zie ik bij de 'featured videos' maar amper twee video's. In windows zie ik ook het bovenste stuk van het derde filmpje.

Hoe is dit mogelijk?

Offline tabasco

  • Lid
Schermresolutie ubuntu vs windows
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/13, 12:11:31 »
Houdt CTRL-toets ingedrukt en scroll met je muis-wieltje. Maakt dit het verschil wat je bedoelt? Kortom, misschien is het de lettergrootte en/of -type dat gebruikt wordt in firefox in ubuntu?

Nizzle

  • Gast
Schermresolutie ubuntu vs windows
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/13, 12:26:12 »
waarschijnlijk ander lettertype dat standaard gebruikt word..

kerplunk

  • Gast
Schermresolutie ubuntu vs windows
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/13, 12:47:55 »
Hmm... ik had het gevoel dat heel ubuntu iets groter eruit ziet, maar de iconen kan ik zelf aanpassen.

Het zal idd wel alleen aan de browser liggen. Ik ga eens googelen.

CrazyCentaur

  • Gast
Schermresolutie ubuntu vs windows
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/13, 13:21:49 »
Logisch dat er verschillen in weergave zijn, ook al is de beeldschermresolutie gelijk. Allerlei factoren:

--De drivers zijn verschillend en dat kan al tot kleine verschillen leiden. Ik moet bijv. mijn LCD altijd even adjusten als ik naar XP overga - wat steeds minder voorkomt :-)

--De rendering van lettertypen in de grafische schil / desktop / windowmanager kan verschillend zijn, zelfs al heb je dezelfde lettertypen geïnstalleerd als onder Windows. Want andere grafische schil / desktop / windowmanager.

--Hetzelfde geldt voor de browser. Firefox onder Linux doet het toch ietsje anders dan Firefox onder Windows - tot groot verdriet van de designers van ons webteam. In mijn ervaring is de letterweergave onder Ubuntu wat kleiner.

Kortom: er zijn zoveel dingen die invloed hebben op de weergave van zaken, dat het nooit volledig hetzelfde kan zijn.

Nizzle

  • Gast
Schermresolutie ubuntu vs windows
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/13, 18:36:25 »
het is trouwens ook zo dat je bij ubuntu nog een paneel bovenin heb en die heb je bij windows niet ;)
daardoor is je browsertje ook weer net een klein stukje kleiner :P

CrazyCentaur

  • Gast
Schermresolutie ubuntu vs windows
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/13, 18:48:21 »
Oh, maar dat heeft lang niet iedereen zo gelaten. Ik in ieder geval heb twee paneeltjes onder, eentje voor de systeem-dingen en een smallere voor alle applicaties :) Ik ben gek op Gnome, maar niet op dat paneel boven. Dat is het eerste dat ik aanpas. Maar dat kan dan ook allemaal :)

Cobuntu

  • Gast
Schermresolutie ubuntu vs windows
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/13, 19:09:00 »
Citaat van: CrazyCentaur
Oh, maar dat heeft lang niet iedereen zo gelaten. Ik in ieder geval heb twee paneeltjes onder, eentje voor de systeem-dingen en een smallere voor alle applicaties :) Ik ben gek op Gnome, maar niet op dat paneel boven. Dat is het eerste dat ik aanpas. Maar dat kan dan ook allemaal :)
Hoi,

weet jij misschien hoe je op de systeemdingen balk, ook de geopende applicaties zet?

mvg,

Cobuntu

Offline siegi

  • Lid
Schermresolutie ubuntu vs windows
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/13, 19:09:12 »
Als je vista opstart merk je dat de iconen daar ook weer een stuk groter zijn, ook de taalbalk is vergroot.
Ik denk dat het gewoon een trend is doordat de mensen op grotere resoluties gaan werken en toch nog alles goed willen zien.

CrazyCentaur

  • Gast
Schermresolutie ubuntu vs windows
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/13, 19:15:16 »
Citaat van: Cobuntu
weet jij misschien hoe je op de systeemdingen balk, ook de geopende applicaties zet?
Cobuntu
Bedoel je een Window List, dus dat je ziet dat bijv. Firefox gestart is? Dan doe je "Add to panel" - door rechts te klikken op een vrij stuk van het gewenste panel -  en kies je Window List (ja duh). Zeg het vooral als je iets anders bedoelt.

Cobuntu

  • Gast
Schermresolutie ubuntu vs windows
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/13, 19:29:52 »
Citaat van: CrazyCentaur
Citaat van: Cobuntu
weet jij misschien hoe je op de systeemdingen balk, ook de geopende applicaties zet?
Cobuntu
Bedoel je een Window List, dus dat je ziet dat bijv. Firefox gestart is? Dan doe je "Add to panel" - door rechts te klikken op een vrij stuk van het gewenste panel -  en kies je Window List (ja duh). Zeg het vooral als je iets anders bedoelt.
Hoi CrazyCentaur,

bedankt voor je reactie! Dit is wat ik bedoelde. Dank je wel. Ik vond een systeembalk boven niet zo mooi, dus ik verplaatste heb naar beneden. Alleen nu waren er twee balken. Ik heb de balk waar eerst de applicaties op horen te staan weggegooid, en nu een windows list gezet op de menubalk.

mvg,

Cobuntu