Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: downloaden  (gelezen 3753 keer)

downloaden
« Gepost op: 2014/09/03, 22:03:28 »
Sinds vandaag kan er met "Downloadhelper" (extensie Firefox) geen MP4 bestanden gedownload worden.
 (http://www.npo.nl/flikken-maastricht/05-09-2014/AT_2023465)
Dit is waarschijnlijk gekomen na de update van vandaag.
betreft: Linux-Mint 17 Mate.

Wie weet raad?

Bij voorbaat dank.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/03, 22:28:33 door anton_2 »

Re: downloaden
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/03, 22:30:41 »
Ik weet niet of we je hierbij mogen helpen, daar NPO-materiaal niet legaal is om op die manier te downloaden...

Re: downloaden
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/03, 22:44:19 »
Het heeft zeer waarschijnlijk te maken met de Player van Uitzending Gemist. Ik heb even gekeken en ook bij mij doet de plugin niets bij Uitzending Gemist.

Ga ik echter naar Youtube bij een video in .mp4 dan doet hij het prima. Neem deze OpenCourseWare-video van de MIT: Link
Ik vermoed dat het dus een beveiliging is in de player van Uitzending Gemist.

Met het omzeilen van een dergelijke beveiliging in Uitzending Gemist mogen we je inderdaad niet helpen.  De content op Uitzending Gemist is immers gewoon auteursrechtelijk beschermd en mag niet zomaar gedownload worden.
De video van de MIT die ik aangaf valt overigens onder de Creative Commons-licentie. Deze mocht ik legaal dus wel gewoon downloaden als test.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline jan11000

  • Lid
Re: downloaden
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/04, 05:32:10 »
Bij youtube heb ik ook dat niet alles kan downloaden, ligt toch aan een beveiiging.
Bij Kylie Minogue video clips(sommige), kon ik eerst wel downloaden, later niet, andere downloader wel, later werkte deze ook niet meer.

Offline soppel

  • Lid
Re: downloaden
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/04, 11:21:15 »
Ik heb hier een trage internetverbinding. filmpjes zoals van youtube kan ik alleen kijken als ik het eerst download.
Tegenwoordig is er veel reclame vóór filmpjes en soms neemt ie alleen de reclame op. Soms niks.
Wat soms helpt is wachten tot de reclame voorbij is, en als hetgeen begint wat ik zien wil, dan pas downloadhelper starten.
Soms kan downloadhelper het niet downloaden maar 'download flash and video' wel. ( of vice versa) Ik gebruik ze dus beide.

Wanneer een youtube enbedded is, zoals in de krant hier, dan kan ik vrijwel nooit downloaden.
Url kopieren en in een browser plakken en daar proberen biedt soms soelaas.
 

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: downloaden
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/04, 11:49:14 »
Ik heb hier een trage internetverbinding. filmpjes zoals van youtube kan ik alleen kijken als ik het eerst download.
Tegenwoordig is er veel reclame vóór filmpjes en soms neemt ie alleen de reclame op. Soms niks.
Wat soms helpt is wachten tot de reclame voorbij is, en als hetgeen begint wat ik zien wil, dan pas downloadhelper starten.
Soms kan downloadhelper het niet downloaden maar 'download flash and video' wel. ( of vice versa) Ik gebruik ze dus beide.

Wanneer een youtube enbedded is, zoals in de krant hier, dan kan ik vrijwel nooit downloaden.
Url kopieren en in een browser plakken en daar proberen biedt soms soelaas.
 



In jou geval is SMTube een geschikt YouTube-programma (zit in het Softwarecentrum). Geen reclame en downloadmogelijkheid van alle filmpjes voor offline afspelen zit ingebouwd :)

Offline soppel

  • Lid
Re: downloaden
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/04, 12:04:14 »
Dat klinkt goed! Geen reclame scheelt alweer bitjes van mijn quotum.

Ik ga 'm proberen, THNX!
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Henkp

  • Lid
Re: downloaden
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/04, 12:27:00 »
Dat klinkt goed! Geen reclame scheelt alweer bitjes van mijn quotum.

Ik ga 'm proberen, THNX!

Voor alle andere, SimpleScreenRecorder zit ook in het Softwarecentrum.  =D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: downloaden
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/05, 09:36:59 »
De laatste versie van youtube-dl ondersteunt ook downloads vanaf npo.nl

$ youtube-dl http://www.npo.nl/flikken-maastricht/05-09-2014/AT_2023465
[npo.nl] AT_2023465: Downloading JSON metadata
[npo.nl] AT_2023465: Downloading token
[npo.nl] AT_2023465: Downloading adaptive streams info
[npo.nl] AT_2023465: Downloading adaptive stream info
[npo.nl] AT_2023465: Downloading webpage
[npo.nl] AT_2023465: Downloading h264_bb streams info
[npo.nl] AT_2023465: Downloading h264_bb stream info
[npo.nl] AT_2023465: Downloading h264_sb streams info
[npo.nl] AT_2023465: Downloading h264_sb stream info
[npo.nl] AT_2023465: Downloading h264_std streams info
[npo.nl] AT_2023465: Downloading h264_std stream info
[download] Destination: Flikken Maastricht-AT_2023465.m4v
[download] 100% of 375.24MiB in 03:59

https://github.com/rg3/youtube-dl/

Re: downloaden
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/05, 11:53:51 »
Dat is erg mooi, Johan, maar of je die output e.d. hier wel wil plaatsen is maar de vraag. Downloaden van de NPO-site is wettelijk niet toegestaan.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: downloaden
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/05, 13:09:30 »
Downloaden van de NPO-site is wettelijk niet toegestaan.
Dat is nog maar de vraag, de programma's zijn gemaakt met publieke middelen.
Neem als voorbeeld de websites van de overheid, er staat wel (c) bij, maar alle informatie mag hergebruikt worden door iedereen.
De enige uitzondering is materiaal van derden op die websites, zoals b.v. foto's.

Net even getest op de NPO website, ik kan gewoon de programma's (journaal) downloaden.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: downloaden
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/05, 13:21:54 »
@Ron: Dat is helemaal niet de vraag. Downloaden van deze inhoud is niet meer legaal sinds het ingevoerde downloadverbod. Publieke middelen? Waarom bieden ze het dan zelf niet ter download aan?

Dus als dit topic is toegestaan met alle gegeven inhoud van dien, dan mogen we voortaan ook praten over illegale torrents? Is precies hetzelfde verhaal.

Re: downloaden
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/05, 13:30:47 »
...................................................
.......................... SimpleScreenRecorder zit ook in het Softwarecentrum.  =D

Kan het niet vinden.    :|
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: downloaden
« Reactie #13 Gepost op: 2014/09/05, 13:49:17 »
Downloaden van deze inhoud is niet meer legaal sinds het ingevoerde downloadverbod.
Dat is alleen voor copyright beschermde dingen en dan nog ........
Volgens de website van de overheid mag alles hergebruikt worden tenzij er een vermelding is van copyright van derden.
Zolang er nergens vermeld is, dat het niet mag, mag het volgens mij wel.
Anders zou ik zelfs de ISO van Xubuntu niet meer mogen downloaden.
Daarbij, soms kopieer (download) ik een hele website, om deze op mijn gemak te kunnen uitpluizen en op fouten kan controleren (en verbeteren), mag dat dan ook niet?

Mogelijk zit ik fout, maar vergelijk ik het met het verkeer, dan mag ik elke straat in, waarvan niet duidelijk is, dat ik er niet in mag.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: downloaden
« Reactie #14 Gepost op: 2014/09/05, 14:07:20 »
"Daarbij, soms kopieer (download) ik een hele website, om deze op mijn gemak te kunnen uitpluizen en op fouten kan controleren (en verbeteren), mag dat dan ook niet?"

Dat mag wel, mits voor eigen gebruik. Anders zouden tools als OneNote Clipper en Evernote allang geblokkeerd zijn wereldwijd.

Bij video's is dat een ander verhaal: bij websites is de broncode in te zien (Bewerken --> Broncode tonen o.i.d.), bij video's niet. Er zit niet voor niks DRM op de video's van NPO. Als ze het vrij wilden aanbieden ter download, dan hadden ze dat al gedaan. Maar dat doen ze niet, dus is het Europsese downloadverbod van kracht want auteursrechten.
Enfin, ik heb het gevraagd aan Uitzending Gemist hoe zij erover denken, ik wacht hun antwoord af...
« Laatst bewerkt op: 2014/09/05, 14:22:35 door Vistaus »

Offline Henkp

  • Lid
Re: downloaden
« Reactie #15 Gepost op: 2014/09/05, 14:13:20 »
...................................................
.......................... SimpleScreenRecorder zit ook in het Softwarecentrum.  =D

Kan het niet vinden.    :|

Ik ook niet op mijn laptop met ubuntu 14.04.1, maar wel op mijn Desktop werk pc dit is heel vreemd!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: downloaden
« Reactie #16 Gepost op: 2014/09/05, 17:53:39 »
Mogelijk zit ik fout, maar vergelijk ik het met het verkeer, dan mag ik elke straat in, waarvan niet duidelijk is, dat ik er niet in mag.
Het staat vrij duidelijk in de voorwaarden http://www.npo.nl/artikelen/algemene-voorwaarden-privacy
Citaat van: Browsers, robots
De Content mag uitsluitend door middel van normaal browserbezoek worden geraadpleegd via de pagina's van de publieke omroepwebsites, de Omroepplayers of andere door de publieke omroep aangeboden diensten.
Uitsluitend via normaal browserbezoek, dus niet downloaden om daarna met een offline programma af te spelen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

  • Lid
Re: downloaden
« Reactie #17 Gepost op: 2014/09/05, 18:50:17 »
...................................................
.......................... SimpleScreenRecorder zit ook in het Softwarecentrum.  =D

Kan het niet vinden.    :|

Ik heb hem nu net zelfs op Linux Mint 13 Maya geïnstalleerd. Maar zelfs hier op mijn Laptop zit hij niet in Xubuntu en dus ook niet in Ubuntu raar maar waar.
Maar goed ik heb de link waar je hem wel vandaan kunt installeren,
http://www.maartenbaert.be/simplescreenrecorder/

Onder het gedeelte van handmatig installeren staat ook nog een link met een Deb installer.

Veel succes.
Henk

Re: downloaden
« Reactie #18 Gepost op: 2014/09/05, 20:16:58 »
Mogelijk zit ik fout, maar vergelijk ik het met het verkeer, dan mag ik elke straat in, waarvan niet duidelijk is, dat ik er niet in mag.
Het staat vrij duidelijk in de voorwaarden http://www.npo.nl/artikelen/algemene-voorwaarden-privacy
Citaat van: Browsers, robots
De Content mag uitsluitend door middel van normaal browserbezoek worden geraadpleegd via de pagina's van de publieke omroepwebsites, de Omroepplayers of andere door de publieke omroep aangeboden diensten.
Uitsluitend via normaal browserbezoek, dus niet downloaden om daarna met een offline programma af te spelen.

Kijk, dat zegt dan eigenlijk al genoeg! Bedankt voor deze goed vondst, testcees :)