Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update manager  (gelezen 1777 keer)

Offline Kees

  • Lid
Update manager
« Gepost op: 2011/11/18, 13:35:45 »
Beste mensen, ik voel me echt niet slim als mij wordt aangeraden om de versies up to date te houden (ik heb 10.04 en moet m.i. via 10.10 naar 11.10). In de info wordt ongeveer gezegd: het is doodsimpel, ga naar de update manager en de rest wijst zich vanzelf. Jullie geloven me niet, maar ik kan de update manager niet vinden....  :-X ???
Kan iemand me helpen? Ik heb dus Kubuntu 10.04 geinstalleerd en ben een super beginner op dit gebied, maar dat is waarschijnlijk al duidelijk geworden. :rolleyes:

Alvast dank

Kees

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Update manager
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/18, 14:20:55 »
10.04 is een LTS versie en wordt 3 jaar ondersteunt (dus tot 04-2013) en daarom worden de tussen versies niet weergegeven in de update manager.
Wat betreft up to date houden. Als er updates zijn, krijg je vanzelf een melding.
Als er een nieuwe LTS versie uitkomt (eind april 2012) krijg je daar in de update manager vanzelf melding van.
Maar dan is het raadzaam nog enkele tijd te wachten met upgraden naar de nieuwe versie, zodat de kinderziektes er ook uit zijn.
Je kunt dat volgen door dit forum in de gaten te houden.

Kort gezegd: blijf nog even bij 10.04 dan werk je met een betrouwbare versie en ga dan met de volgende upgrade pas over als de 12.04 versie uitkomt.

- Roc

Offline koos4401

  • Lid
Re: Update manager
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/18, 14:53:05 »
Citaat
Kort gezegd: blijf nog even bij 10.04 dan werk je met een betrouwbare versie en ga dan met de volgende upgrade pas over als de 12.04 versie uitkomt.
Of doe als ik, wacht tenminste 12.04.1 af. Dan zijn uit 12.04 óók de laatste kinderziektetjes weggewerkt.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Kees

  • Lid
Re: Update manager
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/19, 10:37:21 »
Hartelijk dank Roc en Koos. Zal jullie advies zeker volgen, maar ik weet nu nog niet waar ik de Update Manager kan vinden..... Vanaf welk scherm kan ik die opstarten en waar vind ik dat scherm?

Groet van Kees

Offline HarzG

  • Lid
Re: Update manager
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/19, 10:43:07 »
Xfce-menu->Toepassingen->Systeem->Updatebeheer
Gnome-menu: Systeem->Beheer->Updatebeheer
KDE-menu: typ het woordje update in het zoekveld (regel bovenaan in menu)
« Laatst bewerkt op: 2011/11/19, 10:49:05 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Update manager
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/19, 13:13:05 »
Nein, beste HarzG. Op Kubuntu 10.04 zit de update manager nog onder Systeeminstellingen --> Software toevoegen en verwijderen --> linkerkant Softwareupdates ;)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Update manager
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/19, 15:23:30 »
Nein, beste HarzG. Op Kubuntu 10.04 zit de update manager nog onder Systeeminstellingen --> Software toevoegen en verwijderen --> linkerkant Softwareupdates ;)
De meeste gebruikers bladeren traditioneel door de menu-structuur.

Maar je kan in KDE ook "update" typen in het search-vak en dan ben je er meteen


Volgens mij is de functie "applicatie zoeken" in KDE/Gnome/Xfce al vanaf 10.04 beschikbaar. Wat mij toen aan KDE4.x goed beviel, was het zoekveld voor applicaties. Die kan je niet missen, deze functie staat bij KDE precies daar waar die moet zijn. In Gnome/Xfce heb je ook zo'n functie, maar die zie je pas na de 2e/3e muisklik in je menu-structuur.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Kees

  • Lid
Re: Update manager
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/20, 14:55:11 »
Hartelijk dank voor jullie hulp. Heb het geprobeerd en er zijn ook direct updates aangeboden. Verliep zeer soepel en eenvoudig. Wat me opviel is dat er wel een actueler versie van Kubuntu bestaat (ik ga die op jullie advies niet installeren), maar dat die niet werd aangeboden door de update manager. Staan dit soort release updates (in dit geval 11.10) er normaal gesproken niet op en hoe kan ik daar dan in de toekomst op worden geattendeerd, of moet ik dat zelf blijven volgen.

Kees

Re: Update manager
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/20, 15:17:54 »
Dat komt omdat je 10.04 draait, dat is een LTS (Long Term Support) uitgave. LTS uitgaves verschijnen om de 2 jaar. Dus april 2010 was 10.04 in april 2012 zal 12.04 verschijnen, de volgende LTS. Pas als er een nieuwe LTS-versie uit is zal je daar automatisch op geattendeerd worden door updatebeheer. 11.10 is geen LTS dus zul je daar vanuit 10.04 niet over bericht worden.

Re: Update manager
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/20, 16:56:26 »
Bij de LTS staat idd standaard alleen upgrades van LTS naar LTS ingesteld.
Bij de instellingen van de update manager kan je instellen dat je anders wilt.

Verder is het advies ongeveer twee maanden te wachten voor je naar de nieuwste versie upgrade.
In het begin zijn er vaak toch nog wat kinderziektes.

Offline Kees

  • Lid
Re: Update manager
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/20, 20:10:45 »
Dank jullie wel Erik(ken),

Ik heb hier weer een heleboel van geleerd! Tot nu toe word ik steeds enthousiaster over (K)ubuntu. Als dat in dit tempo zo door gaat, wordt het inderdaad misschien aantrekkelijk om over te stappen. Ik ben onder de indruk van de hulp die jullie (mij) allemaal geven. Petje af!

Kees

Re: Update manager
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/20, 20:20:21 »
Nein, beste HarzG. Op Kubuntu 10.04 zit de update manager nog onder Systeeminstellingen --> Software toevoegen en verwijderen --> linkerkant Softwareupdates ;)
De meeste gebruikers bladeren traditioneel door de menu-structuur.

Maar je kan in KDE ook "update" typen in het search-vak en dan ben je er meteen


Volgens mij is de functie "applicatie zoeken" in KDE/Gnome/Xfce al vanaf 10.04 beschikbaar. Wat mij toen aan KDE4.x goed beviel, was het zoekveld voor applicaties. Die kan je niet missen, deze functie staat bij KDE precies daar waar die moet zijn. In Gnome/Xfce heb je ook zo'n functie, maar die zie je pas na de 2e/3e muisklik in je menu-structuur.

De meeste KDE-gebruikers gebruiken juist de zoekfunctie in het K Menu of Systeeminstellingen --> Software toevoegen en verwijderen aangezien Kubuntu zelfs aanprijst dat de plek ervoor is.

En ik kan het weten, want ik ben de voormalige Kubuntu-man van hier ;)