Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hdd niet zichtbaar NTFS  (gelezen 1029 keer)

Offline sceletor

  • Lid
hdd niet zichtbaar NTFS
« Gepost op: 2016/02/28, 15:42:25 »
Goedendag,

ik heb al vele berichten gelezen over dit onderwerp, maar ik ben er niet uit gekomen.
Heb sinds kort ubuntu 14.04 op mn pc staan en windows eraf gegooid na een mooie update van win 10 die niet meer werkte.
Installatie ging perfect,m aar ik ben wel een hdd kwijt van 2 TB. ik zie deze wel in Gparted staan, maar hij is verder niet benaderbaar.
Nu was ik eerder ook als een sdd kwijt, maar deze heb ik opnieuw geformatteerd als ext 4 en sinds dien geen problemen.
Ik zie bij Gparted een hoop uitroeptekens staan in het rood, maar wat het exact inhoud weet ik niet.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hierin

Heb in de bijlage een  van Gparted erbij gedaan en de uitkomst van sudo lsblk -f

Frederik

  • Gast
Re: hdd niet zichtbaar NTFS
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/28, 19:23:14 »
Als je op het rode uitroepteken klikt, welke informatie komt er dan tevoorschijn?

Offline jan11000

  • Lid
Re: hdd niet zichtbaar NTFS
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/28, 20:34:02 »
Zou kunnen zijn dat de partitie niet goed afgesloten, dus exit 0 is niet aanwezig.
De nieuwe windows sluit niet altijd de partitie af, gaat vaak altijd naar slaapstand zodat de pc niet hoeft te rebooten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: hdd niet zichtbaar NTFS
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/29, 11:12:14 »
Zou kunnen zijn dat de partitie niet goed afgesloten, dus exit 0 is niet aanwezig.
De nieuwe windows sluit niet altijd de partitie af, gaat vaak altijd naar slaapstand zodat de pc niet hoeft te rebooten.
Dat is het waarschijnlijk niet. Als het dat geweest was, dan zouden de partities verschijnen in de uitvoer van lsblk -l. Ik vermoed dat het eerder aan de gpt partitionering zal liggen.

Offline sceletor

  • Lid
Re: hdd niet zichtbaar NTFS
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/29, 19:58:36 »
Beste Frederik,

deze info krijg ik als ik op de uitroepteken druk:
Kan bestandssysteem niet detecteren! Mogelijke oorzaken zijn:
- Het bestandssysteem is beschadigd
- Gparted kent dit bestandssysteem niet
- Er is geen bestandssysteem beschikbaar (ongeformatteerd)
- De schijfvermelding /dev/sdc1 ontbreekt

Er staat wel degelijk het eea op de schijf, onder windows werkte het.

Offline jan11000

  • Lid
Re: hdd niet zichtbaar NTFS
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/29, 21:54:55 »
Bij de eerste staat ook onbekend!
Wat staat bij de 2e?

Frederik

  • Gast
Re: hdd niet zichtbaar NTFS
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/29, 22:35:12 »
Hoe heeft de installatie plaats gevonden ?
Als je de schijf hebt geformatteerd en Linux zelf de indeling heeft laten doen begrijp ik niet waarom er geen ext4 bestandsindeling en geen swap partitie aanwezig is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: hdd niet zichtbaar NTFS
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/01, 12:25:37 »
Hoe heeft de installatie plaats gevonden ?
Als je de schijf hebt geformatteerd en Linux zelf de indeling heeft laten doen begrijp ik niet waarom er geen ext4 bestandsindeling en geen swap partitie aanwezig is.
Goede bijdrage, maar als je naar de output van "lsblk -f" kijkt, dan zie je dat linux geïnstalleerd is op sda. Dit hier betreft schijf sdc, en lsblk herkent daar geen enkele partitie op.

Offline sceletor

  • Lid
Re: hdd niet zichtbaar NTFS
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/01, 15:57:35 »
Klopt Vanadium,

linux is op een aparte sdd schijf gezet en sdb is ook een ssd schijf met een ext 4 indeling.
De sdc sijf is een normale hdd waar nog films , serie's en foto's opstaan.
Nu heb ik deze ook wel op de NAS staan, maar weet niet of ik alles heb. anders was het simpel geweest, formatteren en klaar...

Offline sceletor

  • Lid
Re: hdd niet zichtbaar NTFS
« Reactie #9 Gepost op: 2016/03/14, 16:06:54 »
Niet opgelost, maar hdd maar  geformatteerd.  Blijkbaar weet niemand wat er aan de hand was.

In ieder geval iedereen die gereageerd heeft, bedankt!

Offline palm

  • Lid
Re: hdd niet zichtbaar NTFS
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/14, 16:57:38 »
Niet opgelost, maar hdd maar  geformatteerd.  Blijkbaar weet niemand wat er aan de hand was.

In ieder geval iedereen die gereageerd heeft, bedankt!
Je moet waarschijnlijk de gpt verwijderen van die schijven:
http://askubuntu.com/questions/211477/how-to-remove-gpt-from-hdd