Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meer gigabyte vrij dan beschikbaar  (gelezen 723 keer)

Meer gigabyte vrij dan beschikbaar
« Gepost op: 2008/02/14, 23:11:27 »
Ik heb een harde schijf van 500Gb. Daarbij heb ik een /home partitie. Daarvan is 63gb vrij, maar maar 44gb beschikbaar. Hoe kan dit?

Screenshot:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Meer gigabyte vrij dan beschikbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/14, 23:58:24 »
Die 19 GB is waarschijnlijk de gereserveerde ruimte voor de meta-informatie van het dagboek (journal) van bestandssysteem EXT3. Is veel, maar het is wel de redding van je bestanden, wanneer er een stroomstoring (of iets dergelijks) optreedt.

Kijk maar eens bij NTFS, die pakt ook een stuk van de ruimte voor meta-info voor z'n dagboek. Overigens wel wat minder dan EXT3, eerlijk is eerlijk.

Meer gigabyte vrij dan beschikbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/15, 00:04:13 »
Okay, was gewoon benieuwd. Dank!

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Meer gigabyte vrij dan beschikbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/15, 00:18:00 »
Standaard wordt er 5% van de schijf gereserveerd voor een aantal zaken, hier zit dus ook de meta-informatie bij. Maar het is ook om te voorkomen dat een schijf overvol raakt waardoor het besturingssysteem niet meer opstarten wil. Nu is dat bij een partitie (ik noem maar wat) 10 GB hard nodig, je praat dan over een reservering van 500 MB en dat is zo weg. Maar bij een partitie van 375 GB praat je over een reservering van ruim 18 GB. Ik vraag me af of het niet handig is om die reservering te verkleinen. Zeker als het gaat om een data-partitie (dus niet de partitie waar alle programma's geinstalleerd staan).