Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gamedistro's  (gelezen 34247 keer)

gamedistro's
« Gepost op: 2019/07/03, 07:39:18 »
Wie heeft hier ervaring met specifiek voor gaming gemaakte linux-distro's: Ubuntu Gamepack, SparkyLinux gameover edition, SteamOS?
Ik wil eens kijken of ik mijn windows installatie, die ik eigenlijk alleen maar voor gaming aanhoudt, kan vervangen door een goede distro die out of the box goed is uitgerust om ook windows games te draaien.

Wie heeft wellicht al wat geprobeerd? Wie kan wat ervaringen delen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/04, 16:54:28 »
Hoi Bal,

Ik moet je teleurstellen, ik doe niks met games. Niet op linux en ook niet op mijn ene laptop die Windows 10 draait.

Maar vertel eens. Welke spellen vind jij leuk op die ene Windows, die je daarvoor toch hebt? Zou dat niet op Steam draaien? Het staat me bij dat er daar al 1600 spellen voor zijn.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

DarkEra

  • Gast
Re: gamedistro's
« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/04, 18:02:08 »
Sommige, met nadruk op sommige, windows games werken enkel en alleen via Wine. Steam op linux ondersteund alleen games die voor linux geschreven zijn, géén aangekochte Windows games.

Re: gamedistro's
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/05, 21:18:46 »
Hoi Bal,

Ik moet je teleurstellen, ik doe niks met games. Niet op linux en ook niet op mijn ene laptop die Windows 10 draait.

Maar vertel eens. Welke spellen vind jij leuk op die ene Windows, die je daarvoor toch hebt? Zou dat niet op Steam draaien? Het staat me bij dat er daar al 1600 spellen voor zijn.

groet,

Just

Er komt binnenkort weer wat tijd voor het "suffe" vermaak. Dan mag ik graag: The Elder scrolls Skyrim spelen. Via SteamOS schijnt daar al goede ondersteuning voor te zijn. Nu heb ik dat spel wel zo heftig gemodificeerd dat ik me afvraag of dat in SteamOS ook mogelijk is met de beschikbare emulatiesoftware. SteamOS heeft een soort uitbouw op PlayOnLInux gemaakt onder de naam: Proton.

Verder wil ik eens kijken wat die paar spellen op SteamOS of anderszins bv SparkyLinux Gameover doen. Dan denk ik aan het goede oude age of empires II (niet de nieuwere HD versie, die koop ik wel een keer als Steam een mooie aanbieding doet). Elder scrolls 4 Oblivion heb ik al eens onder PlayONLinux aan de praat gekregen edoch verder niet op doorgegaan.

Ik merk ook dat wanneer ik dan na lange tijd weer eens windows opstart voor een game, ik eerst tig handelingen moet verrichten omdat NVIDIA updates wil installeren, Avast Antivirus piept over tekort aan aandacht en windows zelf slurpt ook eerst minuten van je kostbare tijd met updates etc.
Kortom: voordat je wat kan gaan doen is je baard wit. Als ik dat nu eens uit kon bannen door een goede voor windows games uitgerustte Linux distro. ....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/07, 10:36:43 »
Hoi Bal,

Ik snap dat, maar ik vrees dat je beter je baard af kan scheren. Of je bekwamen in Steam OS ... .

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: gamedistro's
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/07, 16:53:18 »
Hoi Bal,

Ik snap dat, maar ik vrees dat je beter je baard af kan scheren. Of je bekwamen in Steam OS ... .

groet,

Just

Ik zal nog eerder terugschakelen naar Windows dan dat mijn baard er af gaat :P  SteamOS heb ik geprobeerd op een testmachine te installeren. Op de site kun je een zip installer downloaden. Die moet je vervolgens uitpakken op een fat32 geformatteerde usb. Als je deze dan probeert op te starten, komt de grub met een of ander lulverhaal en een lijst commando's. Via wat omwegen, heb ik een iso weten te downloaden. Toen kwam ik al een eind verder edoch op het laatste moment bleek dat wederom de grub iets deed of niet kon waardoor er een fatale error plaats vond.

SparkyLinux gameover edition kreeg ik ook niet geinstalleerd. Die gaf een foutmelding: iets met python, geen idee wat. Conclusie: die enkele keer dat ik een spelletje wil spelen, behelp ik me wel met win10. Het is geen halszaak.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: gamedistro's
« Reactie #6 Gepost op: 2019/07/08, 09:55:04 »
Of er moet hier iemand op het forum te vinden zijn die mij kan vertellen wat te doen met de zip installer?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #7 Gepost op: 2019/07/08, 11:43:55 »
Hoi Bal,

IK zal die installatie eens uitproberen op een reserve harddisk. Leuk! Wel ff geduld hoor.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: gamedistro's
« Reactie #8 Gepost op: 2019/07/08, 16:48:46 »
Hoi Bal,

IK zal die installatie eens uitproberen op een reserve harddisk. Leuk! Wel ff geduld hoor.

groet,

Just

Kijk, dat is mooi. Ik ben benieuwd.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #9 Gepost op: 2019/07/11, 01:14:06 »
Hoi Bal,

Ik heb een SteamOSDVD.iso gevonden. Die doet het begrijpelijk niet via een USB, want dan kan hij de DVD niet vinden. Ik ga die ISO morgn maar eens op een DVD branden. Via USB gaat dan installeren weliswaar veel sneller, maar een goede USB iso kan ik niet vinden.

Wordt vervolgd.

Niet zo gemakkelijk, dat SteamOS. Link naar die DVD iso: http://repo.steampowered.com/download/

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #10 Gepost op: 2019/07/11, 11:47:58 »
Nee Baal.

Met die iso met succes gebrand op een DVD boot mijn oude Dell Latitude al helemaal niet. Uefi niet, Legacy niet, bootvolgorde wijzigen niet, niks.

Dit gaat mijn pet wel enigszins te boven. Ik geef dat dan maar op. Het kan best aan die wat oudere Dell laptop liggen ook.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

DarkEra

  • Gast
Re: gamedistro's
« Reactie #11 Gepost op: 2019/07/11, 16:24:50 »
De ISO werkt gewoon via USB Stick, ik heb 'm althans met het dd commando op een usb stick kunnen zetten en mijn laptop start ervan op. Alleen is het probleem dat het enkel en alleen een installer betreft, geen live sessie dus. Ik had verder willen kijken maar heb geen zin om mijn huidige KDE Neon installatie ervoor op te offeren.

Just,
 Die Dell, is dat een 32 bit of 64 bit machine? De SteamOS ISO is enkel 64 bit namelijk.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #12 Gepost op: 2019/07/11, 16:43:54 »
Hallo Maik,

Die iso met DVD in de naam? Ja, die heb ik ook met dd op een usb kunnen zetten en die boot ook. Maar als je dan de installer zijn gang laat gaan kan hij de DVD drive qua inhoud niet vinden is mijn ervaring. En dan loopt die installer stuk. Dus toen die iso met k3b op een DVD gebrand. k3b meldt dan "geslaagd" maar de dvd boot van geen kanten.

Mijn Dell is 64 bits. Ik kan de HD met gemak wisselen, dus dat heb ik gedaan.

Ja, wat nou dan?

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2019/07/11, 16:45:49 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

DarkEra

  • Gast
Re: gamedistro's
« Reactie #13 Gepost op: 2019/07/11, 17:46:54 »
Ah ok. Ik heb helaas geen extra HD liggen anders was ik verder gegaan om te kijken of het bij mij wel lukt of... dat ik dezelfde foutmelding krijg.

Re: gamedistro's
« Reactie #14 Gepost op: 2019/07/11, 18:06:07 »
Heren,

Om de iso op dvd te branden, heb ik wel aan gedacht edoch een iso is een iso en die doet het op usb doorgaans. Ik zeg er wel bij dat ik heb getracht te installaren op een i686 dus wellicht dat het daarom niet lukte. Ik heb nog wel wat ruimte op mijn laptop, dat is een 64bit machine. Het schijnt alleen wel moeilijk te doen met dualboots maar ook dat zou naar de bekende maatstaven gewoon mogelijk moeten zijn
« Laatst bewerkt op: 2019/07/11, 18:08:33 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #15 Gepost op: 2019/07/11, 19:28:47 »
Ik heb die DVD (met DVD in de naam) nogmaals gebrand, maar dat leverde toch geen succes. Tegelijk valt me op dat het eerste wat de stick na booten doet is de DVD drive op zoeken. Dat moet jullie toch ook zijn opgevallen. De vraag is nu: welke iso hebben jullie dan gebruikt?

groet,

Just


GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #16 Gepost op: 2019/07/11, 19:40:44 »
Ik heb mijn PLOP cd in de drive van de Dell gezet. Die boot ook niet wat hij zonder meer hoort te doen. Het ligt dus aan de drive. Ik moet dus op zoek naar een iso die bedoelt is voor een USB stick. Weten jullie er één?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

DarkEra

  • Gast
Re: gamedistro's
« Reactie #17 Gepost op: 2019/07/11, 19:54:43 »
Er is maar één iso die met DVD. Er is mij verder niets opgevallen omdat ik, zoals ik al eerder eigenlijk heb laten vallen, verder niets ondernomen heb kwa installeren.

Re: gamedistro's
« Reactie #18 Gepost op: 2019/07/14, 09:37:18 »
Ik moet zeggen dat ik het allemaal voorlopig even zo laat. Het was mooi geweest als ik windows ook wat gaming betreft een royale kontschop kon geven edoch anderzijds zit de windows 10 installatie mij ook weer niet in de weg. Buiten dat blijft het een frappant gegeven dat hetgeen bij mij een inferieure doch vermakelijke rol speelt, wel de meeste gigabites in beslag neemt en het meeste tijd/moeite kost aan onderhoud...... De favoriete game in kwestie: Elder Scrolls V Skyrim, onder linux geinstalleerd en werkend krijgen, zal niet een heel groot probleem zijn edoch de capriolen om alle modificaties werkend te krijgen zal waarschijnlijk een grotere heksentoer worden dan de moeite die dat nu onder windows soms kan kosten.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #19 Gepost op: 2019/07/14, 11:02:52 »
Hoi Bal,

Het is even jammer dat ik net de hardware mis om wat zinnigs voor je te doen met SteamOS. Het moet dan maar zo.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: gamedistro's
« Reactie #20 Gepost op: 2019/07/14, 12:18:03 »
Hoi Bal,

Het is even jammer dat ik net de hardware mis om wat zinnigs voor je te doen met SteamOS. Het moet dan maar zo.

groet,

Just

Wel bij voorbaat dank voor de moeite!
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Theo71

  • Lid
Re: gamedistro's
« Reactie #21 Gepost op: 2019/07/19, 18:07:38 »
Sommige, met nadruk op sommige, windows games werken enkel en alleen via Wine. Steam op linux ondersteund alleen games die voor linux geschreven zijn, géén aangekochte Windows games.

Een kleine aanvulling hierop, sommige Windows spellen in Steam werken wel dmv de proton.api  wel onder linux. Deze lijst wordt steeds langer.

Re: gamedistro's
« Reactie #22 Gepost op: 2019/07/19, 20:42:41 »
Sommige, met nadruk op sommige, windows games werken enkel en alleen via Wine. Steam op linux ondersteund alleen games die voor linux geschreven zijn, géén aangekochte Windows games.

Een kleine aanvulling hierop, sommige Windows spellen in Steam werken wel dmv de proton.api  wel onder linux. Deze lijst wordt steeds langer.

En daar heb je in principe zo ik heb begrepen SteamOS niet zozeer voor nodig. Hoewel de makers claimen dat e.e.a beter voor gaming en windows gaming emulatie is geoptimaliseerd.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Theo71

  • Lid
Re: gamedistro's
« Reactie #23 Gepost op: 2019/07/20, 09:09:12 »
Klopt Proton werkt ook buiten Steam,  overigens zou ik niet eens kijken naar een 'gamedistro' maar mij verdiepen in Lutris. Dit heeft van alles aan boord om veel games te laten lopen in Linux. Ik heb mij er zelf niet erg in verdiept, maar voor zover ik gehoord en gelezen heb schijnt dit toch wel het meest succesvol te zijn.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #24 Gepost op: 2019/07/20, 11:05:48 »
Heehee Theo,

Dat Lutris klinkt erg veelbelovend! Ik zag op de website al een prachtige graphic voorbij komen van de Elder Scrolls. Zodra ik wat tijd heb zet ik op één van mijn reserve SSD's van de Dell laptop een versie Ubuntu 18.04 en daarna natuurlijk Lutris. De vraag is dan wel of ik niet beter Xubuntu kan doen of een andere afgeleide, maar dat komt later wel weer.

Leuk!!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021