Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost)Rechten map /var/www wijzigen  (gelezen 1567 keer)

(Opgelost)Rechten map /var/www wijzigen
« Gepost op: 2014/03/12, 16:19:04 »
Het is vast al eens voorbij gekomen, maar ik kan het topic niet vinden.

Mijn probleem is dat ik op mijn Ubuntu server 12.04 de map /var/www wil benaderen met Bluegriffon.
Ik kan het wel openen, maar niet opslaan, waarschijnlijk om dat het programma geen rechten heeft om het op te slaan.
Ik start Bluegriffon op vanuit nautilus (want sudo nautilus doet het niet) en dan vanuit de downloads map en dat werkt, maar het programma heeft geen rechten om de bestanden op te slaan.
Ik heb al via gebruikers&groepen alles aangepast, zodat ik alle rechten heb, maar dat wil niet baten.

Wat kan ik doen zodat Bluegriffon wel gerechtigd word om alle bestanden in de /var/www map te bewerken?
« Laatst bewerkt op: 2014/03/12, 18:54:58 door Mustangman1966 »
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten map /var/www wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/12, 16:42:14 »
Niet direct elegant met de grafische omgeving op te lossen. Met de commandolijn zou je eerst inloggen in een nieuwe groep waarvan je lid bent, namelijk de groep van /var/www (waarbij ondersteld wordt dat ook de groep alle rechten heeft). hiervoor is geen grafisch tooltje.

Eén oplossing is de gemakkelijkste, maar is bruut en "onveilig": open eenvoudig alle rechten van /var/www voor iedereen. "onveilig" omdat de hacker die binnen in je computer geraakt, zonder meer de bestanden kan lezen, bewerken, wissen, ... (en er zitten veel hackers op dit forum  =D )

Een elegantere maar ietwat moeilijker oplossing is bluegriphon op te starten via een scriptje (of door het bijhorende .desktop bestand aan te passen). In dat scriptje log je dan eerst automatisch in op de groep www-data, en start je dan bluegriffon op.

Inloggen in een andere groep gebeurt met het commando "newgrp", bijvoorbeeld "newgrp www-data". Je moet natuurlijk al lid zijn - gebruik het commando "groups" om te zien tot welke groepen je allemaal behoort. Zo werk je als lid van die groep in plaats van als lid van je eigen standaard groep.

Re: Rechten map /var/www wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/12, 16:49:54 »
Een elegantere maar ietwat moeilijker oplossing is bluegriphon op te starten via een scriptje (of door het bijhorende .desktop bestand aan te passen). In dat scriptje log je dan eerst automatisch in op de groep www-data, en start je dan bluegriffon op.

Inloggen in een andere groep gebeurt met het commando "newgrp", bijvoorbeeld "newgrp www-data". Je moet natuurlijk al lid zijn - gebruik het commando "groups" om te zien tot welke groepen je allemaal behoort. Zo werk je als lid van die groep in plaats van als lid van je eigen standaard groep.

Ik zie de elegantere maar ietwat moeilijke oplossing wel iets voor mij.
Waar kan ik de benodigde info vandaan halen?

Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Rechten map /var/www wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/12, 17:07:42 »
Een tussenoplossing is om de "group sticky bit" te zetten op alle mappen binnen /var/www en de groep te veranderen naar jouw account.

Iets als dit dus:
sudo chown -R www-data.jouwnaam /var/www/
sudo find /var/www/ -type d -exec chmod 2775 '{}' \;

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten map /var/www wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/12, 18:00:32 »
[Correcties volgens Johan aangebracht]
Dat is al eenvoudiger, maar ik denk dat je de groep niet hoeft te veranderen. Je kan volstaan de sticky bit te zetten, maar je moet je wel lid maken van de groep www-data.

Controleer of je lid bent met het commando
groups
Indien nodig kan je je lid maken met het commando
sudo useradd -G www-data $USER

Nu komt de sticky bit van pas, om ervoor te zorgen dat alle bestanden die je daar aanmaakt automatisch tot de groep var-www behoren: zo wordt het niet nodig eerst in te loggen in de groep var-www om automatisch bestanden met groep var-www aan te maken. Dank zij de sticky bit gaat dit voortaan automatisch, zelfs al ben je niet in var-www ingelogd.
Recursief instellen van sticky bit (en tegelijk maar schrijfrechten voor de groep mocht dat nog niet zo zijn):
sudo chmod -R g+ws /var/WWW/

Er leiden blijkbaar meerdere wegen naar Rome, maar dit lijkt mij nu de meest elegante oplossing.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/12, 18:20:51 door vanadium »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Rechten map /var/www wijzigen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/12, 18:03:49 »
De groep heet www-data, niet var-www ;)
Jezelf toevoegen aan de www-data groep is ook een prima oplossing.

Re: Rechten map /var/www wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/12, 18:54:05 »
Heren bedankt, de combinatie van beide werkt voor mij.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27