Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: symbolische links van/home naar /Dataschijf aanmaken?  (gelezen 353 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
symbolische links van/home naar /Dataschijf aanmaken?
« Gepost op: 2015/04/12, 12:29:49 »
Ik ga mijn pc opnieuw installeren (van 12.04 naar 14.04, incl nieuwe hardware).

Ik heb een aparte dataschijf die ik middels fstab aankoppel. Nu wil ik symbolische links maken van bijvoorbeeld /home/valk/Documenten naar /mnt/Dataschijf/Documenten.
 Zodat documenten, afbeeldingen, video's of downloads automatisch op /mnt/Dataschijf/* terecht komen ipv in /home/valk/*. Hoe doe ik dat ook alweer?

is het ln -s /home/valk/folderx /mnt/Dataschijf/folderx of andersom?

Alvast bedankt voor de tips!

Offline vanadium

  • Lid
Re: symbolische links van/home naar /Dataschijf aanmaken?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/12, 12:36:42 »
man lngeeft je vlug aan hoe een commando werkt. De naam van de link komt laatst.

Ook zonder de terminal kan je links maken: Hou Ctrl+Shift ingedrukt, en sleep een folder naar de plaats waar de link moet komen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: symbolische links van/home naar /Dataschijf aanmaken?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/12, 12:52:52 »
Gewoon je download software naar je nieuwe partitie/map laten downloaden is genoeg.
Dus bij elke programma waar je mee download, de download map wijzigen, dat is al genoeg.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: symbolische links van/home naar /Dataschijf aanmaken?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/12, 15:49:49 »
Dus als ik bijvoorbeeld in /home/valk/Documenten de bestanden van /mnt/Dataschijf/Documenten wil laten zien dan moet ik invoeren:

ln -s /home/valk/Documenten /mnt/Dataschijf/Documenten

En anders via de verkenner moet ik eerst naar /mnt/Dataschijf/Documenten gaan en dan met ctrl-shift slepen naar de /home/valk/ directory?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: symbolische links van/home naar /Dataschijf aanmaken?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/12, 15:50:38 »
Sorry voor de extra vragen, maar met fstab/aankoppelen en symbolische links ben ik altijd een beetje aan het klooien. Het gaat nooit ineens goed zeg maar....

Offline vanadium

  • Lid
Re: symbolische links van/home naar /Dataschijf aanmaken?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/12, 16:48:32 »
Citaat
Dus als ik bijvoorbeeld in /home/valk/Documenten de bestanden van /mnt/Dataschijf/Documenten wil laten zien dan moet ik invoeren:

ln -s /home/valk/Documenten /mnt/Dataschijf/Documenten

Omgekeerd:
ln -s /mnt/Dataschijf/Documenten /home/valk/Documenten

Dit maakt een link "Documenten" aan in je home directory (/home/valk) die verwijst naar de dataschijf.
Hernoem (of wis als je zeker bent dat er niets belangrijks meer instaat) echter je bestaande "Documenten" folder voor je dat doet. Na dit commando krijg je immers een nieuwe "Documenten" die je rechtstreeks naar de dataschijf voert.

Citaat

En anders via de verkenner moet ik eerst naar /mnt/Dataschijf/Documenten gaan en dan met ctrl-shift slepen naar de /home/valk/ directory?
Zo is het.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: symbolische links van/home naar /Dataschijf aanmaken?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/12, 17:52:18 »
Citaat
Dus als ik bijvoorbeeld in /home/valk/Documenten de bestanden van /mnt/Dataschijf/Documenten wil laten zien dan moet ik invoeren:

ln -s /home/valk/Documenten /mnt/Dataschijf/Documenten

Omgekeerd:
ln -s /mnt/Dataschijf/Documenten /home/valk/Documenten

Dit maakt een link "Documenten" aan in je home directory (/home/valk) die verwijst naar de dataschijf.
Hernoem (of wis als je zeker bent dat er niets belangrijks meer instaat) echter je bestaande "Documenten" folder voor je dat doet. Na dit commando krijg je immers een nieuwe "Documenten" die je rechtstreeks naar de dataschijf voert.

Citaat

En anders via de verkenner moet ik eerst naar /mnt/Dataschijf/Documenten gaan en dan met ctrl-shift slepen naar de /home/valk/ directory?
Zo is het.

Bedankt voor de bevestiging Vanadium!
In het verleden heb ik overigens ook al eens succesvol mbv jouw fstab lijntjes de dataschijf permanent aangekoppeld.

Offline vanadium

  • Lid
Re: symbolische links van/home naar /Dataschijf aanmaken?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/12, 18:08:05 »
In het verleden heb ik overigens ook al eens succesvol mbv jouw fstab lijntjes de dataschijf permanent aangekoppeld.
Dan zal dat nu ook vast en zeker lukken  :)