Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Creative XF-i drivers installeren  (gelezen 610 keer)

AspireNL

  • Gast
Creative XF-i drivers installeren
« Gepost op: 2009/10/25, 18:10:34 »
Hoi hoi,

Vraagje.

Gezien het feit dat ik in mijn pc een XF-i geluidskaart heb zitten, zou ik dus graag daarvoor ook de drivers willen installeren.
Nu zag ik dat er beta drivers zijn voor desbetreffende geluidskaart.

Ik heb dit tar.gz bestand gedownload, maar als newbie heb ik totaal geen idee hoe ik nu verder moet om de drivers daadwerkelijk geinstalleerd te krijgen.
Het hele .tar gebeuren is voor mij nog een onbekende wereld.

Wie o wie kan me helpen de installatie van deze drivers tot een goed einde te brengen?

Alvast bedankt voor de evt. replies.


Mvg,

AspireNL  :)


Ps: het bestand staat op het bureaublad, en ik als newbie heb graag een ´van begin tot einde´ uitleg.  ;)

Re: Creative XF-i drivers installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/25, 18:13:36 »
Creative is ooit begonnen aan het maken van Linux-drivers voor deze kaarten, maar dit verliep met horten en stoten en uiteindelijk gaven ze de prioriteit aan Windows Vista. Resultaat: een baggerproduct.
Gelukkig is Creative tot bezinning gekomen en heeft de broncode vrijgegeven van de Linux-driver. De opensourcegemeenschap is er gelijk mee aan de slag gegaan, en dat is te merken. In Ubuntu 9.10 welteverstaan. Ik raad je dus aan om, zodra deze uitkomt, Ubuntu 9.10 te proberen. Daarin zitten werkende drivers voor de XF-i verwerkt. Out-of-the box dus ;)

Overigens is een .tar.gz-bestand niets meer dan een archief, zoals zip. Er kan dus van alles in zitten, maar het wordt vooral gebruikt voor Linux/Unix-software, omdat op dat platform het bestand veel wordt gebruikt.

AspireNL

  • Gast
Re: Creative XF-i drivers installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/25, 18:27:45 »
@Cumulus007:

Ik heb hier de 9.10 RC draaien, maar hoe weet ik nu zeker dat desbetreffende driver(s) actief zijn?
In 9.04 had ik nog ALSA staan ergens bij geluidsinstellingen, maar ook dat kan ik in 9.10 niet meer gevonden krijgen.

Inmiddels heb ik wel ´5.1 surround´ geluid, maar in tegenstelling tot Windows kan ik nergens aanpasbare instellingen vinden om bv. het bass geluid e.d. aan te passen.
Ik heb overigens totaal geen idee of dat uberhaupt nog wel mogelijk zal zijn....