Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???  (gelezen 7734 keer)

Offline hps58

  • Lid
Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Gepost op: 2009/12/22, 19:33:07 »
Goedendag,

Ik heb aan mijn windows laptop een Sweex Parellel printer server hangen ( PR001) die onder XP netjes werkt. Allen op mijn desktop pc met daarop Ubuntu en geen parellelle poort aansluiting heb ik vandaag ook geprobeerd hem aan de praat te krijgen....Ik heb voor op mijn XP laptop wel software moeten installeren.

Ik heb de informatie die in onderstaande link staat vermeld gevolgd, alleen het printen duurt erg lang en er komt bij de test alleen een lege pagina uit  ??? ???

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/sweex-printer-server/

Ook heb ik nmap geinstalleerd zoals in de link hierboven wordt aangeraden en zal een schermafdruk mee sturen van de uitkomst hiervan.

Ook zal ik een schermafdruk meesturen met de instellingen van de printer, een HP Laserjet 6p, die volgens openprinting ondersteund wordt door Linux:

http://www.openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=HP-LaserJet_6P

In afwachting van een reactie en als er mee rinformatie moet komen, gewoon vragen.

mvrgr
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 23:09:57 door hps58 »
Desktop: Ubuntu 8.04.
Laptop: Windows XP
Linux user # 501016

Offline hps58

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen??
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/22, 19:34:29 »
En nog wat schermafdrukken die bij de vorige melding niet mee gestuurd konden worden.

mvrgr

HPS58
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 23:10:18 door hps58 »
Desktop: Ubuntu 8.04.
Laptop: Windows XP
Linux user # 501016

Offline hps58

  • Lid
Re: Sweex parallel print server...wie kan mij helpen ???
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/27, 19:02:53 »
Is er echt neimand die mij met dit probleem kan helpen?

Of weet iemand een oplossing om mijn HP Laserjet 6p met parallel aansluiting wel werkend te krijgen op mijn Ubuntu-pc waar ik geen parallelle aansluiting op heb.
Is er een andere manier om deze printer via het netwerk / ethernet aansluiting werkend te krijgen?

Alvast bedankt

Groeten
HPS58
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 23:10:35 door hps58 »
Desktop: Ubuntu 8.04.
Laptop: Windows XP
Linux user # 501016

Offline edwinv

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/28, 14:49:02 »
het is niet echt een propere oplossing maar er bestaan verloopkabels van parallel naar usb - ik gebruik dit zelf ook voor mijn brother printer (heeft enkel parallel aansluiting) en is nu aangesloten op usb op de computer.  dit werkt prima

misschien bestaat er ook wel een verloopkabel van parallel naar ethernet ? even googlen misschien.... en je vindt dit:

http://www.netwerkproducten.com/snelle-ethernet-print-server-parallel-p-1714.html

werkt ook in linux

software matig kan ik je niet helpen met het installeren van je huidige printerserver. daarvoor reikt mijn kennis niet ver genoeg. andere forumleden zullen wel kunnen helpen, vermoed ik
« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 15:09:08 door edwinv »

Offline hps58

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/28, 16:42:52 »
Edwinv

Bedankt voor je antwoord, zo iets heb ik nu ook van Sweex alleen die ondersteund geen Linux, zeggen ze in hun handleiding....heb hem ooit gekregen en onder XP werkt hij
wel en wilde hem ook graag werkzaam hebben onder Ubuntu.....hoop dat het nog aan de praat te krijgen is en anders degene maar kopen waar jij naar verwijst.
Misschien ligt het probleem bij mijn huidige Sweex wel in het feit dat er onder XP sofware geinstalleerd moest worden.
 
Mijn HP Lasertet is een oudje maar werkt nog perfect en ik wil heel graag helemaal overstappen op Ubuntu en de programmaś die ik voor mijn werlk nodog heb die echt onder Windows werken in VirtualBox gaan gebruiken met XP. 

Ik lees de andere reacties vanzelf.

groeten
HPS58
Desktop: Ubuntu 8.04.
Laptop: Windows XP
Linux user # 501016

Offline softbart

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/28, 17:59:48 »
@hps58,

Waarmee is de laptop verbonden naar de Sweex printer-server?

groet,

Theo

Offline hps58

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/28, 18:56:52 »
@softbart

De sweex printer server is vanaf de printer verbonden naar een Sitecom Network switch (5). De sitecom switch is weer met een utp kabel verbonden met mijn modem (telfort).
De laptop en de desktop zijn met een utp kabel aangesloten op de Sitecom switch.

mvrgr

HPS58 
Desktop: Ubuntu 8.04.
Laptop: Windows XP
Linux user # 501016

Offline softbart

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/28, 20:29:18 »
Ik kan niets vreemds zien in de instellingen. Mogelijk dat een andere driver in de reeks uitkomst bied.

groet,

Theo

Offline hps58

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/28, 21:09:13 »
Bedoel je een andere printer driver?  Hoe moet ik dat dan doen?

groeten
HPS58
Desktop: Ubuntu 8.04.
Laptop: Windows XP
Linux user # 501016

Offline softbart

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/28, 22:46:47 »
In de zelfde printer-configuratie als de schermafdruk. merk en model veranderen.
Er is nog een punt van aandacht. Mogelijk dat de printer niet op de lpd poort maar op de http poort wordt aangestuurd. (deze staat open in de nmap schermafdruk)
De apparaat URI wordt dan http://192.168.1.100/lp

Mogelijk dat e.e.a kan afwijken, ik draai 9.10 jij 8.04.

groet,

Theo

Offline hps58

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/28, 23:09:05 »
Ik heb je oplossing geprobeerd, maar niets werkt....het is nu tijd op te gaan slapen...morgen om 8 uur aan het werk. Probeer het morgen wel weer, heb nu de printer helamaal verwijderd en ga het opnieuw proberen.

Bedankt tot zover en ik hou je op de hoogte

mvrgr
HPS58
Desktop: Ubuntu 8.04.
Laptop: Windows XP
Linux user # 501016

Offline hdw

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/01, 20:54:48 »
@hps,

Het is mij gelukt met de sweex pr010, via een parallel2usb adapter, om de HP-LJ-2100 als netwerk printer te installeren in Ubuntu 9.10 op de volgende manier:

1. Systeem>>Beheer>>Afdrukken>>Nieuw, wacht tot klaar met zoeken...
2. Selecteer linkerkant: Netwerk printer >> AppSocket/HP JetDirect
3. Vul rechts het ip nummer zoals toegekend aan de print server bijv.: 192.168.1.1 en laat het poort nummer zoals het is (9100)
4. Selecteer printer merk, model en stuurprogramma: HP > Laserjet 2100 > Aanbevolen stuurprogramma (foomatic/pxlmono)
5. Pas naam aan indien nodig
6. Print testpagina
7. Zet printer evt. default

Ik ga er vanuit dat de combinatie pr010 met parallel2usb adapter hetzelfde zal werken als de pr001 op z'n eentje.
Succes

Offline timosha

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/01, 21:01:28 »
Installeer via Synaptic hplip en vooral hplip-gui.

Dan HP Toolbox laten zoeken naar dat oudje. Als die Sweex een geldig ip adres heeft gaat HP Toolbox die vinden en de juiste driver installeren.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline hdw

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/01, 21:42:43 »
@Timosha

Interessante methode.
Ik heb dit nog even geprobeerd maar wat ik ook doe noch de printer (LJ2100), noch de SWEEX printerserver, worden ontdekt.
Heb nóg een 'standaard netwerk' printer (HP-CLJ2600n), die wordt wel gezien...dus op zich werkt 't systeem wél.

Offline timosha

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/01, 22:01:33 »
Die Sweex staat toch wel in dezelfde groep of niet (192.168.1.x). Als je het ip adres kent doe dan eens een ping in een terminal.

Het kan natuurlijk zijn dat die Sweex de specs van die LaserJet niet doorgeeft. Dan is die printer een lpr. Maar dan nog moet U die met HP Toolbox kunnen instellen door het juiste ip adres zelf in te geven en zelf de driver te kiezen.

Of anders via CUPS http://localhost:631/
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline hdw

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/01, 22:59:37 »
De printer doet het ná de installatie methode die ik net vandaag om 20h54 ook geplaatst heb. Zie dit forum ...
Bij mij is het netwerk gebaseerd op 192.168.2.n, daar voldoet de sweex printsvr óók aan: 192.168.2.2 (de default instelling).

HPLIP Toolbox: Nog even de manual methode uitgeprobeerd (over het hoofd gezien) maar zonder resultaat...

CUPS:
Na  enig zoeken kom ik al snel bij het "AppSocket Protocol" of de "Hewlett Packard JetDirect EX print server", welke ik, in de voorgaand gebruikte methode, (per ongeluk) al gebruikte.

Quote
The AppSocket protocol (sometimes also called the JetDirect protocol, owing to its origins with the HP JetDirect network interfaces) is the simplest, fastest, and generally the most reliable network protocol used for printers. AppSocket printing normally happens over port 9100 and uses the socket URI scheme:
UnQuote

Dus blijkbaar wordt CUPS daar "onder water" gebruikt?!
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat via de standaard "add printer wizard" te kiezen voor het "AppSocket Protocol" je blijkbaar met c.q. voor CUPS  de instellingen verzorgd. Hetgeen wat handzamer is dan via de CUPS-interface zelf: dat lijkt met veel handmatig edit werk gepaard te gaan.

Zoals al gemeld: bij mij werkt het al. Ik ben benieuwd naar het resultaat van hps58!

Offline hps58

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/01, 23:04:33 »
@HDW

Ik zal het nog een keer gaan proberen, heb de switch nu onder XP ook niet meer in gebruik, deed het van het ene op het nadere moment niet meer,
bleek achteraf de printerkabel het probleem te zijn.

Alleen ik zie dat je Ubuntu 9.10 gebruikt....ik loop nog wat achter en gebruik 8.04....geld daar hetzelfde voor?

mvrgr
HPS58
Desktop: Ubuntu 8.04.
Laptop: Windows XP
Linux user # 501016

Offline timosha

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/01, 23:09:15 »

Zoals al gemeld: bij mij werkt het al. Ik ben benieuwd naar het resultaat van hps58!

Sorry ! Ik heb twee posts door mekaar gehaald. Dat gebeurd op mijn leeftijd. Ik heb een begin van Korsakov Light, dat komt van al dat light bier.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline hdw

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/02, 09:05:14 »
@HPS58

Vóór Ubuntu 9.10 gebruikte ik PCLinuxOS 2009.2 (gebaseerd op Mandriva).
Ben net overgestapt omdat daarvoor nog geen 64 bits versie in omloop is.
Overstap is mij overigens (toch) prima bevallen (ondanks KDE>>Gnome!).
Dus met oudere versies van Ubuntu heb ik geen ervaring.
Als de betreffende optie niet in 8.4 aanwezig is kan het verstandig zijn de overstap naar 9.10 te maken.
Én er zitten in v9.10 natuurlijk de nodige verbeteringen t.o.v. 8.04!

Bij mij werkt 't ook prima onder XP maar wil 't nog niet onder Windows 7 RC1, klaagt over een niet overeenkomende TCP/IP (groep) instelling!? Maar dat kan puur aan de RC1 (die gratis pre-) release liggen. Windows 7 kopen heb ik vooralsnog geen behoefte aan.

Offline hdw

  • Lid
Re: Sweex parellel print server...wie kan mij helpen???
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/02, 09:09:06 »
@Timosha

Geeft niet, is i.i.g. goed voor je nieren...
Bedankt voor het wijzen op die CUPS mogelijkheid, die kende ik nog niet. Zal ik mij t.z.t. eens meer in verdiepen.