Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: spreadsheet in html pagina?  (gelezen 1287 keer)

Offline John K

  • Lid
spreadsheet in html pagina?
« Gepost op: 2012/06/01, 11:13:57 »
Ik heb een formulier op mijn webpage welke ingevuld in een emailbox terrecht komt. Nu is het tijdrovend die gegevens naar een spreadsheet (of eventueel database) over te brengen.

Als oplossing dacht ik ipv het formulier een spreadsheet-achting formulier op de html pagina te zetten dat wanneer mensen online invullen dit direct in die spreadsheet plaatsvind welke dan weer makkelijk te importeren is in Open Office.

Is dit haalbaar?

Groet John

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: spreadsheet in html pagina?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/01, 11:34:29 »
dit is niet haalbaar, tenzij je de mensen de spreatsheet laat downloaden en dan naar je laat mailen. Wellicht is het het handigste om via php een script te schrijven dat je invulformulier overzet naar een database of naar een spreatsheetbestand. Dat zou wel moeten kunnen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: spreadsheet in html pagina?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/01, 11:50:06 »
Het kan.

Misschien is het het makkelijkste om gebruik te maken van de functie "formulieren" in Google Documents. Je gaat naar http://docs.google.com en logt in met een Google Account, als je die al hebt. Mocht je er nog geen hebben kun je die gratis aanmaken.

In Google Documents kies je linksboven voor "Maken" -> "Formulier". Je kunt nu allemaal "Vragen" toevoegen in je formulier, dit worden kolommen in de spreadsheet als mensen wat invullen. Je kiest rechtsboven voor "Opslaan". Helemaal onderin staat dan een adres waar je het "gepubliceerde formulier" kunt bekijken. Op je website zet je een link naar dit adres, en je gebruikers vullen daar hun gegevens in. Je kunt gerust uitloggen, het formulier wordt bewaard op je Google Account.

Zodra het formulier ingevuld is log je weer in bij Google Documents en open je het formulier. Je krijgt de resultaten in spreadsheetvorm. Vanuit de ontwerpmodus voor het formulier kun je rechts bovenin ook voor "Reacties bekijken" kiezen. Deze spreadsheet kun je eventueel vanuit het bestand-menu naar LibreOffice downloaden.

Offline John K

  • Lid
Re: spreadsheet in html pagina?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/01, 12:34:38 »
Ja, maar Google docs lijkt me niet erg veilig. Ik heb het liever opensource en in eigen hand! Als er iets mis gaat met die google server liggen de gegevens van de inschrijvers op straat!  Ik zoek dus een alternatief hiervoor. Scripts schrijven kan ik jammer genoeg ook niet. Ik ben al weken aan het zoeken op internet naar een scriptoplossing, maar geen succes.....

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: spreadsheet in html pagina?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/01, 16:01:55 »
@John
het lijkt me wel een aardige oplossing via Google. Google zelf is wel betrouwbaar en ik denk in de basis beter beveiligd dan de gemiddelde webserver met php en mysql. De zwakte zit vooral in je gebruikersnaam en wachtwoord om toegang tot google te krijgen, maar dat heb je zelf in de hand. Maar dat probleem heb je ook als je zelf een script schrijft (of het ergens van copieerd).
Waarschijnlijk is het meer het gevoel dat google niet veilig zou zijn, dan dat je het werkelijk kan meten. Maar gevoel is ook erg belangrijk.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline John K

  • Lid
Re: spreadsheet in html pagina?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/04, 14:51:06 »
Ik heb een account aan probren te maken in google docs maar er wordt om een 06 nummer gevraagd??!! Waarom is dat?

Offline Roc.am

  • Lid
Re: spreadsheet in html pagina?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/04, 15:22:09 »
Als je  je wachtwoord kwijt bent, kunnen ze hier je nieuwe wachtwoord naar sms-en.

- Roc