Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe terug "recente bestanden" zichtbaar maken?  (gelezen 1113 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Hoe terug "recente bestanden" zichtbaar maken?
« Gepost op: 2019/05/29, 20:02:14 »
Ik draai Ubuntu 19.04 en moet iets hebben mis gedaan, maar in mijn verkenner (Nautilus) krijg ik geen aanklikbare lijst recente bestanden te zien. Erg lastig, maar iemand onder jullie gaat me zeker kunnen uitleggen hoe ik dat terug herstel. O0
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hoe terug "recente bestanden" zichtbaar maken?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/29, 23:07:05 »
Ik denk dat je het snel opgelost kunt krijgen, maar wacht voor de zekerheid even tot deze manier bevestigd is.
Dat omdat deze manier perfect werkt met simpele programma's (zeker nooit doen met thunderbird en firefox, mogelijk meer proggies). Ik weet in dit geval niet zeker hoe het meegeinstalleerde Nautilus hierop gaat reageren.


Zet in Nautilus de verborgen bestanden aan.
Onder Persoonlijke map vindt je .config. In .config zie je de map Nautilus.
Hernoem deze naam en start nautilus opnieuw op (dit kan deze keer iets langer duren). Dan begint deze namelijk met vernieuwde standaard-instellingen. Dit is een soort van "harde reset naar fabrieksinstellingen".

Mocht dit niet lukken dan hernoem je de "oude" map weer terug en heb je die instellingen weer terug.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe terug "recente bestanden" zichtbaar maken?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/30, 12:43:49 »
Control plus gelijktijdig de (kleine) letter H

Ctrl + H

zet deze "hidden" functie aan of uit.

(Alt+. in KDE)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe terug "recente bestanden" zichtbaar maken?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/30, 14:22:29 »
Ik heb het ondertussen enigszins (!) opgelost.
Ten eerste via https://www.faqforge.com/linux/enabledisable-recent-option-nautilus-sidebar-ubuntu-16-04/Daar geeft men uitleg over de wijze om Nautilus in te stellen.
Maar ... toen bleek dat ik nog niet alle recente bestanden te zien kreeg. Ik ontdekte dit door nog een andere methode te gebruiken, namelijk ...

Typ in Nautilus het "zoeken" vergrootglas aan en typ in het zoekvak:recent:///(dus inderdaad 3 forward slashes en vergeet ook het dubbelpunt niet)
Als je dat doet, wordt als het ware live een recent gebruikte bestandenlijst opgebouwd.
Vreemd genoeg krijg ik in die recent:/// lijst niet dezelfde bestanden te zien als het gewone "recente bestanden" in de Nautilus-browser.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe terug "recente bestanden" zichtbaar maken?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/30, 14:23:16 »
Deze ctrl+h dient 'slechts' om verborgen bestanden zichtbaar te maken, niet om een lijst van recente bestanden te visualiseren.

Control plus gelijktijdig de (kleine) letter H

Ctrl + H

zet deze "hidden" functie aan of uit.

(Alt+. in KDE)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe terug "recente bestanden" zichtbaar maken?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/30, 17:42:09 »
Excuus het gaat over recente, niet verborgen, bestanden.

Mogelijk helpt een reset van Nautilus, ik vond onderstaande tekst:

Most simply, just run gsettings reset-recursively org.gnome.nautilus in a terminal and every nautilus setting will be reset to default. If you want to reset only specific settings, gsettings list-recursively org.gnome.nautilus will give you a list of key-value pairs you can gsetting set or gsetting reset.

Alternatively, if you prefer a GUI editor, install dconf-tools package, run dconf-editor and navigate to /org/gnome/nautilus. Find the relevant keys and right click to reset/customize.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Hoe terug "recente bestanden" zichtbaar maken?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/31, 17:38:14 »
Mogelijk helpt een reset van Nautilus, ik vond onderstaande tekst:

Waarschijnlijk reset het ook zoals ik hierboven al omschreef. In elk geval veel programma's wel.

Kun je dat voor nautilus bevestigen of ontkennen de baas?
(deze vraag is gewoon vriendelijk bedoeld slechts uit leerzame interesse! AUB geen andere intonatie erin lezen)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe terug "recente bestanden" zichtbaar maken?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/06/01, 05:49:44 »
Misschien heb je in de instellingen "Gebruik en geschiedenis" ("Usage & History") afgezet? Instellingen - Privacy tab. Het lijkt erop dat je dit al hebt gedaan. Dan is het wellicht gewoon zaak van een beetje wachten voor de lijst weer helemaal actueel is. Terwijl die optie afstond, werd immers niet meer bijgehouden wat je opende.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/01, 05:53:10 door vanadium »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe terug "recente bestanden" zichtbaar maken?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/06/02, 10:51:43 »
Vanadium, dat is waarschijnlijk inderdaad de oplossing van het systeem.

In de marge van dit verhaal valt me overigens op dat het Ubuntu-forum mijn harde returns niet goed weergeeft. Daardoor lijken mijn posts in deze reeks slecht geschreven en zonder interpunctie. Ik ga dat nog in een aparte thread vermelden.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM