Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu deinstalleren  (gelezen 1158 keer)

jnijsse

  • Gast
Ubuntu deinstalleren
« Gepost op: 2007/08/07, 09:28:37 »
Hallo,

Ik heb een tijd geleden Ubuntu op een tweede HD op mijn pc gezet.
Op de andere schijf draai ik WXP.
Na die tijd kwam ik erachter dat Ubuntu niet echt iets voor mij was. En nu wil ik het er af hebben en de schijf weer op NTFS zetten.
Maar vanuit WXP kan ik niet op die tweede HD komen (want die is FAT32, denk ik) en in Ubuntu snap ik niet hoe ik de boel kan formateren en NTFS maken, zodat de schijf weer gewoon met Windows te lezen is.

Kan iemand mij vertellen hoe dat moet?

Groet,
Johan Nijsse

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu deinstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/07, 10:09:00 »
De Ubuntuschijf is geen FAT32, maar EXT3. Om er NTFS van te maken, kun je hem formatteren met behulp van de Gparted LiveCD. iso branden als CD-image, PC daarvanaf opstarten.

Hier vind je hem:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Let op: vervolgens heb je de bootloader van Windows weer nodig (NTLoader) in de MBR van de Windowsschijf. Daarvoor PC opstarten met de Windows installatie-CD, Recovery, fixmbr. Zoek maar eens in dit forum op fixmbr.

Overigens: Linux is verslavend hoor..... over een tijdje wil je het weer! Zo is het bij mij ook gegaan....  :-)

Groet, Pjotr.

Offline hello

  • Lid
Ubuntu deinstalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/07, 10:10:33 »
Hallo,

spijtig dat ubuntu niets voor jou was. Je kan je harde schijf formatteren met de gparted live-cd: http://gparted.sourceforge.net/download.php
Citaat van: jnijsse
Maar vanuit WXP kan ik niet op die tweede HD komen (want die is FAT32, denk ik) en in Ubuntu snap ik niet hoe ik de boel kan formateren en NTFS maken, zodat de schijf weer gewoon met Windows te lezen is.
De tweede harde schijf is ext3. FAT32 kan windows xp wel lezen.
Succes ermee en hopelijk zien we je nog eens terug.
@Pjotr: je was me voor

Offline Menno_

  • Lid
Ubuntu deinstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/08, 00:33:54 »
Dag Johan,

jammer dat je Ubuntu niets voor jou vind. Ik wwet niet of je bovenstaande tips al hebt uitgevoerd, maar zoniet dan heb je mischien wat aan het onderstaande:

Je kunt de 2e harde schijf nog veel simpeler weer terugvinden voor windows:
In WinXp met de rechter muisknop op "Deze computer" klikken. Kies voor "Beheren" uit het muismenu en kies daar voor "Schijven". Nu krijg je alle schijven en partities te zien die je hebt (inclusief de Linux-partities) Nu kun je eenvoudig partities wissen/formateren/toevoegen, de interface wijst zich vanzelf.

Verder wil je ook de bootloader van linux kwijt:
Neem je winxp cd en start daarvan op .. de installatieprocedure begint. Kies de optie R voor het repareren van je installatie, van daaruit kun je in dos-modus komen. Op de dosprompt vul je nu in "fixmbr" en druk op enter... verwijder de CD en herstart.. linux is nu helemaal verwijderd
Mocht dit laatste niet lukken, zoek dan even op het forum naar fixmbr, dan kom je er wel uit.

Succes ermee en jammer dat je Ubuntu niks vind, mvg, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu deinstalleren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/08, 18:32:11 »
Ik zou nu zo graag horen wat er niet bevalt.
Dat ene spelletje wat alleen voor windows gemaakt is of....