Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 14.04(.1/2/3/4) LTS vs Linut Mint 17 LTS  (gelezen 858 keer)

Offline bjeli

  • Lid
Ubuntu 14.04(.1/2/3/4) LTS vs Linut Mint 17 LTS
« Gepost op: 2014/10/06, 10:53:32 »
Dag allen,

Hopelijk kunnen jullie mij eens helpen om mijn onderwerp te belichten.

Wat zijn de wezenlijke verschillen tussen de twee? Mijn vraag is niet eens zó technisch aangezien onder de motorkap ik a) dat nog niet ben en b) ik benieuwd ben naar gebruiksverschillen, als die er al zijn.

Omdat dit soort topics en vragen bij sommigen jeuk teweeg brengt, zal ik het nóg concreter stellen. Dit was immers mijn eigen vraagstuk.

Waarom zou je kiezen voor 14.04 LTS of voor Mint 17 LTS. Wat zijn de gebruikersverschillen over een periode van 2 jaar? Ik heb het hier niet over verschillen in Unity en Cinnamon. Of toch wel??

Ik streef naar stabiliteit en ‘perfectie’ (d.w.z. zo min mogelijk vastlopers). Ik hou van de nieuwste software, als het er is, wil ik het gebruiken ook.

Update Ubuntu met een punt versie ook de aanwezige software? en Mint?
Worden er dan ook “enige” Unity updates doorgevoerd? en Cinnamon?

Dit soort vragen spelen er door mijn hoofd mbt keuze maken voor een hoofd distributie en “werk paard”. Ik wil voor mijzelf uitvinden welke van de twee werelden het beste op mijn wensen aansluit.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 14.04(.1/2/3/4) LTS vs Linut Mint 17 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/06, 11:02:26 »
Ik streef naar stabiliteit en ‘perfectie’ (d.w.z. zo min mogelijk vastlopers). Ik hou van de nieuwste software, als het er is, wil ik het gebruiken ook.
Dat zijn twee wensen die met elkaar in strijd zijn.  =D

Je zult dus altijd een compromis moeten zoeken, dat jou het beste bevalt. Aangezien Mint en Ubuntu voor "onder de motorkap" voor 95 % identiek zijn, maakt het allemaal dus niet vreselijk veel uit. Beide zijn goed, en beide zullen je niet teleur stellen.

Als je dan toch verschillen zoekt, buiten de voor de hand liggende verschillen in werkomgeving, dan is Mint iets meer gericht op stabiliteit dan Ubuntu (instellingen van Updatebeheer). Ubuntu gooit er sneller een nieuwe kernel in, om maar eens wat te noemen.

Hoe Mint zal omgaan met het doorsluizen van nieuwe programmaversies in de 17-serie, is nog niet duidelijk.

Offline bjeli

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04(.1/2/3/4) LTS vs Linut Mint 17 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/06, 11:15:26 »
Dat kan ik me voorstellen, vandaar dat het een streven is! =D

Compromissen is in mijn optiek het leven zelf, dus daar kan ik mee leven :)

Oh dat is inderdaad nieuw voor mij (stabiliteit/kernel). Want ik persoonlijk had het juist andersom gedacht. Doet Ubuntu dat ook in de LTS versie? Want ik richt me specifiek op het LTS gedeelte.

Ik neig overigens wat ik tot nu toe gelezen heb voor de Mint versie. Voor mijn gevoel doen ze meer achter de schermen die aansluiten op mijn wensen. Mede doordat ze nu op versie 17 blijven zitten en zich daarop focussen en pas bij een volgende LTS versie ik feitelijk echt opnieuw zou moeten installeren.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 14.04(.1/2/3/4) LTS vs Linut Mint 17 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/06, 12:08:51 »
Doet Ubuntu dat ook in de LTS versie? Want ik richt me specifiek op het LTS gedeelte.
Ja.

Citaat
Ik neig overigens wat ik tot nu toe gelezen heb voor de Mint versie. Voor mijn gevoel doen ze meer achter de schermen die aansluiten op mijn wensen. Mede doordat ze nu op versie 17 blijven zitten en zich daarop focussen en pas bij een volgende LTS versie ik feitelijk echt opnieuw zou moeten installeren.
Ook Ubuntu 14.04 kun je veilig blijven gebruiken tot mei 2019....  :)

Mogelijk (maar dat moet nog blijken) zul je in Mint 17 sneller nieuwere versies van toepassingen krijgen dan in Ubuntu 14.04. Dat is althans wat de Mint-ontwikkelaars hebben gezegd bij de keuze voor het nieuwe uitgiftemodel (overslaan van tussenversies van Ubuntu).

Zelf kies ik bij computers van anderen die ik beheer, tegenwoordig vooral voor Mint. Simpelweg omdat het updatebeheer van Mint "hufterbestendiger" is dan dat van Ubuntu.

Er verschijnt in Mint bijvoorbeeld geen opwaardeerknop in Updatebeheer, wanneer er een nieuwere LTS-versie is verschenen. En doordat er standaard geen nieuwere kernels worden geïnstalleerd, is het risico op uitval van apparatuur nog kleiner dan bij Ubuntu. Wel zo prettig voor een systeembeheerder die liever lui dan moe is. =D
« Laatst bewerkt op: 2014/10/06, 12:16:51 door Pjotr »

Offline bjeli

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04(.1/2/3/4) LTS vs Linut Mint 17 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/06, 12:27:43 »
@Stabiliteit/kernel Ok. Ik ben overigens nog steeds verbaasd over dat feit =D want voor mijn gevoel was Ubuntu hier de bovenliggende van de twee.
Dit is in mijn opvatting al een switch in mijn vraagstuk. Toch handig zo een topic ;-)
Ik zat eerst op een rij te zetten of Mint 17 (voor mijn wensen) beter dan Ubuntu 14.04 is.
Mogelijk is het gerechtvaardiger (voor mijn wensen) om dit andersom te bekijken.

Ik benadruk: los van de werkomgevingen. Natuurlijk. Maar dat ten alle tijde persoonlijk.

@14.04 Inderdaad, zonder meer is dat technisch waar.
Vandaar ook mijn gevoel dat in die twee jaar Mint (ietsje meer) op mijn wensen zal (blijven) aansluiten.
Ik heb er geen bewijs voor... onderbuik gevoel.
Ik zoek naar vooruitgang zonder halfjaarlijks opnieuw te hoeven installeren. Elke twee jaar vind ik prima, tevens mijn compromis. Terwijl dat  strikt genomen niet eens zou hoeven als je niet het nieuwste zoekt. Dat vind ik het mooiste van Linux =D 

Precies, dat stukje heb ik ook gelezen van de Mint-ontwikkelaars. Beloven is een, toepassen is twee, daar ben ik me van bewust.

Als ik m'n gevoelens moet verwoorden zou het uitkomen op dat ik Mint smaak/manier beter vindt aansluiten op mijn gevoel dan Ubuntu. Vandaar deze topic, om het te kwantificeren.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: Ubuntu 14.04(.1/2/3/4) LTS vs Linut Mint 17 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/06, 13:01:07 »
Of maak een dual-boot, dan heb je alles bij de hand en kun je altijd nog beslissen wat de hoofdversie word.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04(.1/2/3/4) LTS vs Linut Mint 17 LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/06, 13:23:41 »
Ik heb ze dual-boot staan, en gebruik nu hoofdzakelijk Ubuntu daar ik die soepeler vind draaien dan Mint 17 LTS.
Maar dan wel Ubuntu 14.04.1 LTS met de Cinnamon Desktop om dat ik dat prettiger werken vind dan de standaard. Die moet je dan wel apart installeren die Cinnamon Desktop.

Maar met beide is het een kwestie van smaak, en zal je het zelf moeten ondervinden wat je het beste lijkt.  =D


Offline bjeli

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04(.1/2/3/4) LTS vs Linut Mint 17 LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/06, 13:38:30 »
Dual boot wil ik juist vermijden omdat ik bang ben verzeild te raken in hetzelfde punt waar ik balanceerde tussen Windows en Ubuntu, met als gevolg telkens terugkrabbelen naar Windows en een volgende release weer proberen.

Tenzij ik ga werken met een Home partitie waarbij ik in beide systemen aan dezelfde documenten etc kan komen/werken.

Hoe is 14.04 met Cinnamon desktop qua stabiliteit dan?

Ik moet met het systeem productief kunnen werken en niet werken om het systeem productief te krijgen, om daarna pas werk uit mijn handen te kunnen krijgen.

Op zich wil ik inderdaad Mint 17 Cinnamon een kans geven.

Heeft iemand een idee hoe dit werkt onder Mint 17?
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86265.msg927801#msg927801
Voor mijn werk moet ik een RDP verbinding kunnen opzetten via Active X dan wel Java.
Met Java lukte het prima, alleen kon ik niet inloggen omdat bij m'n wachtwoord hij niet de juiste tekens invoerde...??
« Laatst bewerkt op: 2014/10/06, 13:44:09 door bjeli »

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04(.1/2/3/4) LTS vs Linut Mint 17 LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/06, 14:07:25 »
Citaat
Hoe is 14.04 met Cinnamon desktop qua stabiliteit dan?

Die is heel stabiel ik heb nu na 2 maanden nog geen fout ondervonden, en ik speel er gemiddeld 10 uur per dag mee.

Maar Mint 17 is ook heel goed dus als het voor je gevoel dat moet worden volg dan die keuze je zal er in iedergeval geen spijt van krijgen.
Hooguit dat je toch nieuwsgierig wordt hoe Ubuntu zal werken.  =D =D

Veel succes,
Henk

Offline bjeli

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04(.1/2/3/4) LTS vs Linut Mint 17 LTS
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/06, 15:22:15 »
Ok.

Ik ga Mint  17 een kans geven!

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline midas

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04(.1/2/3/4) LTS vs Linut Mint 17 LTS
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/07, 12:50:04 »
Ik draai nu met Mint 17 Cinnamon en heb gedraaid met Ubuntu 14.04 en kan verzekeren dat beiden subliem draaien. Kijk dus gewoon wat je prettiger vindt werken...Unity of Cinnamon. Wat ik wel fijn vind van Mint 17 Cinnamon dat je deze eenvoudig licht kunt laten draaien. Op oudere hardware (heb 6 jaar oude laptop) is dat een voordeel. Het uitschakelen van desktop-effecten is binnen Cinnamon heel makkelijk te realiseren.

Verder heel blij met Mint 17 Cinnamon....nog geen enkele crash of hick-up ervaren :-)
Linux Mint 20.2 Cinnamon