Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PLaatjes scannen met xsane wel op het beeldscherm maar niet te bewaren  (gelezen 1102 keer)

Ik heb een HP ScanJet 4400c aan USB aan mijn linuxmachine. Gescande plaatjes komen wel op het beeldschem maar worden een grijs vlak als je ze bewaard.
Wie weet hoe ik dat op kan lossen?

Re: PLaatjes scannen met xsane wel op het beeldscherm maar niet te bewaren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/12, 16:04:29 »
Ik gok dat er ergens een optie aan staat waardoor de kleuren verloren gaan. Zie je ergens een optie "grayscale" of "grijswaarden" staan bij het opslaan?

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: PLaatjes scannen met xsane wel op het beeldscherm maar niet te bewaren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/12, 16:21:18 »
Ik heb ook zoiets van Hp. Een tijdje geleden hier ook meer zitten klungelen. Bleek later dat de instelling van de scanner zelf in het apparaat zo te staan. Het rare is wel dat het beeld op mijn laptop kleur is, dan bij opslaan zwartwit was. Kijk eens in het menu van je scanner.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: PLaatjes scannen met xsane wel op het beeldscherm maar niet te bewaren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/12, 17:28:19 »
Er wordt een egaal grijs vlak opgeslagen. Inmiddels komt er ook geen afbeelding meer op mijn beeldscherm, dus het is nog wat ingewikkelder.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: PLaatjes scannen met xsane wel op het beeldscherm maar niet te bewaren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/12, 17:50:00 »
Kun je eens een scherm afbeelding geven van hoe het er uit ziet. Ik had de afbeelding gewoon in zwartwit staan ipv kleur.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: PLaatjes scannen met xsane wel op het beeldscherm maar niet te bewaren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/12, 21:15:52 »
Het lukt nu ook niet meer een afbeelding op het beeldscherm te krijgen. Het is me niet duidelijk door welke verandering dat komt.
vrgr

[OPGELOST] scannen met xsane wel op het beeldscherm maar niet te bewaren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/13, 20:53:06 »
Om de afbeelding na het scannen op het beeldscherm te krijgen moet onder 'venster' laat preview zien worden aangevinkt.

Om de afbeelding probleemloos te laten scannen (zonder dat het stopt voor de hele pagina is afgebeeld) moet in instellingen 'enable colormanagement niet zijn aangevinkt.

Scannen met minstens 300 dpi maakt dat er een afbeelding wordt bewaard in plaats van een zwart vlak.