Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harddisk formateren  (gelezen 1223 keer)

mderking

  • Gast
Harddisk formateren
« Gepost op: 2007/05/18, 11:33:21 »
Ik heb 2 harddisk in mijn computer. De eerst werkt perfect sinds de installatie van Ubuntu 7.04, echter de 2e niet.

Als ik kijken onder de apparatenlijst ziet hij em wel. Het was een NTFS geformateerds schijf, waarvan ik de partitie binnen windows XP weggegooid hebt, voordat ik alles geherinstalleerd is.

Ik denk dus dat het een kwestie is van een nieuwe partitie maken. De vraag is dus alleen:

Hoe?

Die 2e schijf wil ik als puur opslag gebruiken voor alle soorten bestanden en ook windows programmas.

Ik heb XP geheel verwijderd maar wil wel enkele windows programmas installeren, en dan dus gebruik maken van Wine. All de bestanden van de windows programmas wil ik dus op de 2e schijf.

Hoe pak ik het formateren/paritioneren van de 2e schijf aan via Ubuntu, onder welk soort moet ik em formateren (NTFS, Fat32 of anders).

Het betreft een 160GB Maxtor schijf (de primaire schijf is een 80 GB maxtor)

m.v.g,
Mark

Offline Soul-Sing

  • Lid
Harddisk formateren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/18, 12:15:38 »
even een bezorgde opmerking. weet je zeker dat je "windowsprogs" onder wine werken? welke programma's zijn het?

Offline vanadium

  • Lid
Harddisk formateren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/18, 12:39:04 »
Partities maak je aan met

fdisk

Formatteren doe je met

mkfs

Na het partitioneren en formateren moet de schijf gemount worden in het filesysteem

mount

Om de schijf automatisch bij opstart te mounten, moet hij aangemeld worden in het bestand /etc/fstab

In jou geval (enkel GNU/Linux) zou ik zeker opteren voor ext3. In geval van een verplaatsbare schijf, en je wil "compatibiliteit", dan kies je vfat (fat32), leesbaar en schrijfbaar vanuit Windows en Linux.

Met man fdisk, man mkfs, man mount en man fstab kan je in principe alles uitvissen, maar voor beginners zijn die man pagina's nogal zware lectuur. Doe echter een search en je zal meer toegankelijke gedetailleerde instructies vinden van hoe het allemaal kan.

mderking

  • Gast
Harddisk formateren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/18, 13:00:12 »
Citaat van: leoquant
even een bezorgde opmerking. weet je zeker dat je "windowsprogs" onder wine werken? welke programma's zijn het?
Ik wil, het is geen kwestie van moeten, dus als het niet lukt smijt ik ze wel weg ;-)


Ik speel af en toe C&C Tiberium Wars die ik er wel op wil zetten, en misschien dat ik America's Army weer eens installer (als heeft die geloof ik tegenwoordig een Linux versie).

Daarnaast heb ik vanuit mij studie nog wel een leuke stapel uitgebreide CAD tekenprogrammas liggen.

Doe ik echter vaak weinig mee, maar als ik ze draaiende kan krijgen zou dat leuk zijn. Is meer een oefenproject in die zin dan gewoon gebruik.



Opzich kan ik redelijk wat met computers, ben alleen met Linux nog totaal een n00b. Heb ongeveer 3 dagen met Debian wat geoefend, en sinds afgelopen nacht/ochtend 01:30 heb ik Ubuntu :+

Dus de terminal commando's liggen met nog niet echt, dat LS -l, sudo dit, apt-get install dat etc ;-)

even tussendoor: Wel een leuk quote die ik tegen kwam:
Citaat
And the lord sayeth: Apt-Get Install Light

Offline Soul-Sing

  • Lid
Harddisk formateren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/18, 13:11:37 »
Citaat
Daarnaast heb ik vanuit mij studie nog wel een leuke stapel uitgebreide CAD tekenprogrammas liggen.
kijk even de site: cad for linux: http://www.cad4linux.nl/news.php

Guus

  • Gast
Harddisk formateren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/18, 13:19:49 »
C&C3 howto  met Wine :)

mderking

  • Gast
Harddisk formateren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/18, 19:40:43 »
Citaat van: vanadium
Partities maak je aan met

fdisk

Formatteren doe je met

mkfs

Na het partitioneren en formateren moet de schijf gemount worden in het filesysteem

mount

Om de schijf automatisch bij opstart te mounten, moet hij aangemeld worden in het bestand /etc/fstab

In jou geval (enkel GNU/Linux) zou ik zeker opteren voor ext3. In geval van een verplaatsbare schijf, en je wil "compatibiliteit", dan kies je vfat (fat32), leesbaar en schrijfbaar vanuit Windows en Linux.

Met man fdisk, man mkfs, man mount en man fstab kan je in principe alles uitvissen, maar voor beginners zijn die man pagina's nogal zware lectuur. Doe echter een search en je zal meer toegankelijke gedetailleerde instructies vinden van hoe het allemaal kan.
Alle tussendoorvraagjes komen we nu i.d.d wel uit, alleen dit gedeelte niet. het liefst fix ik het ergens via de GUI i.p.v. de terminal commandos die hierboven gemeld werden.

Iemand een suggestie hoe ik in de GUI een partitie toewijs/aanmaak?

m.v.g,
Mark

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Harddisk formateren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/18, 19:45:13 »
Citaat van: mderking
Iemand een suggestie hoe ik in de GUI een partitie toewijs/aanmaak?
In Ubuntu Systeem --> Beheer --> Gnome partitiebewerker. Deze start GParted.

Om gparted te installeren met de GUI gebruik je Systeem --> Beheer --> Synaptic pakketbeheer.
Klik links bovenin op Documentatie