Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Afbeelding op login-scherm ongewenst!  (gelezen 728 keer)

[opgelost] Afbeelding op login-scherm ongewenst!
« Gepost op: 2017/02/12, 16:38:04 »
Beste gemeenschapsleden,

Toen ik een tijdje terug met een schermafdruk bezig was heb ik per ongeluk een toetscombinatie gebruikt die ertoe heeft geleid dat ik nu na het opstarten in moet loggen met deze afbeelding als achtergrond. Ik weet ook niet meer met welk programma ik bezig was. Meestal is dat Gimp, vaak ook gThumb. Wel weet ik nog dat het iets met de linkerhand was.
Het is niet de login-achtegrond die ik bij (xubuntu) Settings LightDM GTK+ Greeter:settings in kan stellen. Wat daar is ingesteld zie ik heel eventjes voordat de ongewenste achtergrond zich voor me plaatst.

Gezocht heb ik wel, maar nog niets gevonden dat werkt.

Zou iemand me advies kunnen geven om deze achtergrond te verwijderen of er iets te plaatsen waar ik wel steeds tegenaan wil kijken?
A.u.b.

pablo k
« Laatst bewerkt op: 2017/02/17, 11:32:05 door blokkendoos »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Afbeelding op login-scherm ongewenst!
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/12, 18:03:15 »
Als je de unity greeter gebruikt, dan kan je het bestand /usr/share/glib-2.0/schemas/com.canonical.unity-greeter.gschema.xml aanpassen. Zoek     <key name="draw-user-backgrounds" type="b"> en verander true naar false. Dan zal de greeter terugvallen op de standaard achtergrond. De standaard achtergrond kan je veranderen onder     <key name="background" type="s">.

Re: Afbeelding op login-scherm ongewenst!
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/12, 21:49:19 »
Ehhh,
Ik gebruik unity greeter niet voor zover ik weet. Ik gebruik unity niet. Ik weet niet of unity samen kan met xubuntu? Ik heb op die Unity greeter een achtergrond ingevuld omdat dat een plek was waarvan ik vermoedde dat dat het wel eens zou kunnen zijn. Een vermoeden dat niet blijkt te kloppen. Er blijkt zich nog iets voor te kunnen dringen.

Maar bedankt voor de reactie.

m.v.g.
pablo k

Re: Afbeelding op login-scherm ongewenst!
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/13, 12:42:23 »
Ik was vandaag weer aan het zoeken en vond in de xfconf-settingsEditor een vermelding van de afbeelding. In
xfce4-desktop: property, backdrop, screen0, monitor0, workspace0, last-image, String

Heb die string, die het pad aangeeft verwijderd.
De situatie is niet veranderd. Na opnieuw opstarten nog steeds een afbeelding die ik daar niet wil zien.
Xfconf opnieuw bekeken. String of pad is daar nu weg.

pablo k


Re: Afbeelding op login-scherm ongewenst!
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/16, 10:21:29 »
Die askubuntu-verwijzing had ik al gezien, maar doordat jij er ook naar verwijst heb ik hem nog eens doorgenomen. Met als gevolg dat ik ook naar plymouth-zaken ben gaan kijken. Niks gevonden. Logfiles ben ik ook doorgelopen.
Ik meen nu te weten dat login-schermen ook wel greeters heten.
Maar hoe ik de naam van het programma achterhaal dat die greeter voor mijn neus zet weet ik niet. Zou het kunnen dat ik de pc inschakel en met ssh verbinding maak en top start en dan probeer in te loggen om te zien welke processen er actief zijn?

Is dat een zinvolle weg?

pablo k

Offline jolo

  • Lid
Re: Afbeelding op login-scherm ongewenst!
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/16, 17:39:13 »
Check welke greeter er geïnstalleerd is, via terminalvenstercommando
dpkg --list | grep greeter [Enter]

Als dat lightdm-gtk-greeter is, check dan deze hyperlink http://askubuntu.com/questions/751164/change-lightdm-gtk-greeter-background
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Afbeelding op login-scherm ongewenst!
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/16, 20:29:51 »
Ja, die greeter wordt vermeld.
De link volgend.
Methode 2 laat daarbinnen een xcfe-map zien waarin 2 afbeeldingen liggen. Geen die ik herken als de ongewenste afbeelding.

Methode 1 stuitert bij gsettings set com.canonical.unity-greeter draw-user-backgrounds 'true'
No such schema 'com.canonical.unity-greeter'

Bedankt voor het meedenken.

pablo k

Offline vanadium

  • Lid
Re: Afbeelding op login-scherm ongewenst!
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/17, 09:41:52 »
Installeer lightdm-gtk-greeter-settings. Dit is een GUI om de lightdm-gtk-greeter in te stellen. Anders eens terugkijken naar mijn vorig antwoord.

Re: Afbeelding op login-scherm ongewenst!
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/17, 11:31:26 »
Vanadium,
Je subtiele aanmoediging om nog eens te kijken heeft zijn vruchten afgeworpen!
De greeter-GUI was reeds aanwezig. Daar staat op het eerste scherm iets duisters als "use user wallpaper if available". Dat was bij mij aangevinkt. Dat vinkje heb ik verwijderd en nu zie ik mijn gewenste achtergrond. Dat doet vermoeden dat er een soort systeemachtergrond is die ik met een toetscombinatie heb kunnen activeren. Waar is die dan te vinden en wat zou die toetscombinatie (van de linkerhand) geweest kunnen zijn?
Rara?

Maar bedankt. Jullie inspanningen hebben een oplossing gebracht.

pablo k

Offline vanadium

  • Lid
Re: [opgelost] Afbeelding op login-scherm ongewenst!
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/17, 12:45:39 »
"use user wallpaper if available" betekent dat de greeter de bureaubladachtergrond van de gebruiker overneemt. Anders is het een "vaste" eigen achtergrond.

Re: [opgelost] Afbeelding op login-scherm ongewenst!
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/19, 13:35:09 »
Vanadium, dank je wel voor de vertaling. Maar er staat nergens waar die afbeelding dan moet staan, of hoe ik dat te kennen geef anders dan met het vinkje daar te zetten. Dat heb ik dus met een toetscombinatie kunnen doen.
Ja, mijn opmerking over systeemachtergrond is natuurlijk onnozel, ik bedoelde dus de gebruikersachtergrond.
Stel dat ik nu als gebruiker een achtergrond wil. Dan zet ik dat vinkje aan en dan? Hoe weet die greeter dan welke achtergrond ik wil?

b.v.d.,

pablo k

Offline vanadium

  • Lid
Re: [opgelost] Afbeelding op login-scherm ongewenst!
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/20, 17:24:32 »
Stel dat ik nu als gebruiker een achtergrond wil. Dan zet ik dat vinkje aan en dan? Hoe weet die greeter dan welke achtergrond ik wil?
Als er meerdere gebruikers zijn, dan moet je in de greeter je eigen naam kiezen. Met die optie aan zal de achtergrond van de greeter veranderen naar de achtergrond van de geselecteerde gebruiker. Maakt het inloggen wat herkenbaarder: je ziet meteen dat je de goede gebruiker (nl jezelf) hebt geselecteerd.