Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10  (gelezen 20435 keer)

Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #25 Gepost op: 2008/11/12, 18:10:39 »
Aangezien ik exact dezelfde chipset heb, snap ik niet waarom het niet werkt bij jou.

- Skip dit -
Zou je het volgende commando willen uitvoeren en de inhoud willen posten?
cat /etc/modprobe.d/alsa-base^ het bovenstaande kan je laten, daar staat eigenlijk niets in dat echt een verschil zou kunnen maken


En wat gebeurd er als je het volgende commando uitvoert?
aplay /usr/share/sounds/alsa/Front_Center.wavEn wat is de output van:

aplay -l

output aplay /usr/share/sounds/alsa/Front_Center.wav:
aopen@aopen-desktop:~$ aplay /usr/share/sounds/alsa/Front_Center.wav
Playing WAVE '/usr/share/sounds/alsa/Front_Center.wav' : Signed 16 bit Little Endian, Rate 48000 Hz, Mono
aopen@aopen-desktop:~$

output aplay -l:
aopen@aopen-desktop:~$ aplay -l
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 0: ALC888 Analog [ALC888 Analog]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 1: ALC888 Digital [ALC888 Digital]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
aopen@aopen-desktop:~$

Zegt dit je wat?

---------------------

@ Gandyman:
Ik heb de schuifjes uit het rode gebied getrokken, nog geen resultaat.



Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #26 Gepost op: 2008/11/12, 19:45:07 »
Als je dubbel klikt op het luidsprekertje van de volume regeling (meestal in de buurt van je klok), heb je dan ook een tabblad switches? Zo niet, dan kun je die aanzetten door naar 'Preferences' te gaan en dan 'IEC 958'/'IEC 958 PCM' aan te vinken. Dan ga je naar het tabblad switches en probeer eens of dat effect heeft op je playback.

Verder kwam ik nog de tip tegen om /etc/modprobe.d/alsa-base aan te passen naar de volgende inhoud:
options snd slots=snd-hda-intel
alias snd-card-0 snd-hda-intel
options snd-hda-intel model=auto

De makkelijkste manier om dat te doen is via de terminal:
cp /etc/modprobe.d/alsa-base /etc/modprobe.d/alsa-base.backup
sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base

Dan met CTRL-A en DEL alles verwijderen en de eerder genoemde inhoud erin te plakken. Daarna opslaan en opnieuw opstarten. Hopelijk werkt het dan.

Mocht het niet werken kan je met:
cp /etc/modprobe.d/alsa-base.backup /etc/modprobe.d/alsa-base
De oude configuratie in ieder geval weer herstellen. Succes!

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #27 Gepost op: 2008/11/13, 00:13:14 »
Aan Schredders
Die tik die je hoort. Ik ga iets uitleggen uit eigen ervaring. Ik heb ook een tijd zitten tobben met geluid voor de Ekiga telefoon. Het bleek, dat bij installatie van de telefoon steevast de verkeerde geluidskaart werd gekozen, nl die voor het normale geluid, en dat het normale geluid (muziek, etc.) over de tweede geluidskaart speelde. Dat werden dan een soort inbelgeluiden van zo'n oud modem als je het herkende. Ik noem het kaarten, maar het zijn software constructies die Ubuntu aanmaakt naar behoefte. Als er een USB telefoonset in de computer steekt bij opstart, dan wordt een USB mixertje met 2 schuifjes aangemaakt. Het is zeer wisselvallig dat die mixer echt te zien is, in 8.10 zelden. En dan ook alleen nog maar met de GNOME ALSA Mixer. Dan moet ik een paar keer opstarten met de USB telefoon erin. Als er nog meer USB apparaatjes inzitten kan ik het wel vergeten. Om het geluid op de juiste kaart terecht te laten komen heb ik in de alsa-base file de regel bijna onderaan:
options snd-hda-audio index=-2
veranderd in:  options snd-hda-audio index=0               SAVE de file
Dan dwing je eigenlijk Ubuntu om die HDA mixer als eerste te zien en komt daar het geluid terecht. Ik vertel het misschien een beetje krom, want het blijft voor mij toch ook heel veel gis en probeerwerk, maar het werkte wel. Misschien bij jou ook. Geen telefoon, maar misschien toch de aansluiting naar de mixer kwijt of zo.
Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2008/11/13, 00:30:12 door Petervdw »

Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #28 Gepost op: 2008/11/13, 07:09:27 »
options snd-hda-audio index=-2
veranderd in:  options snd-hda-audio index=0               SAVE de file
Dan dwing je eigenlijk Ubuntu om die HDA mixer als eerste te zien en komt daar het geluid terecht. Ik vertel het misschien een beetje krom, want het blijft voor mij toch ook heel veel gis en probeerwerk, maar het werkte wel.

Dit zou het geval kunnen zijn, maar uit de uitvoer van aplay -l, bleek alleen de HDA Intel kaart gevonden te zijn en keurig op index 0 (de eerste plek) te staan.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #29 Gepost op: 2008/11/13, 10:11:40 »
Aan llevering
Staat ie bij mij ook altijd, maar toch gaat het fout. Ik begrijp niet helemaal precies hoe of wat, maar bij mij werkt het wel. Bij de voorlaatste regel heb ik, omdat ik dan 2 mixers gebruik, normaal en USB, index=1 toegevoegd.

Aan Schreddders
Wat ik overigens vergeet te melden: Na elke verandering van de Alsa-base file wel helemaal opnieuw opstarten. Sorry, geen erg in.
Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2008/11/13, 11:01:23 door Petervdw »

Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #30 Gepost op: 2008/11/13, 10:19:35 »
Ok  Peter helder, ben benieuwd! Ik ben er echt op gebrand dit probleem de wereld uit te helpen, het moet gewoon kunnen werken.

Offline ohjajoh

  • Lid
Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #31 Gepost op: 2008/11/13, 11:40:18 »
Wat ik even stiekem nu uitgezocht heb......

Jij hebt geen intel-kaartje (wat lspci stiekem zegt), maar wat jouw documentatie en alsa zelf zeggen is dat jij een Realtek ALC888-kaartje (chip) hebt. Even neuzen bij Realtek verteld dat deze kaart eigenlijk 2 kaarten zijn, een 7.1 en een stereo kaartje tegelijkertijd (laten we het een 7.1.2 noemen). Mijn vermoeden is dat de hardwareherkenning van 8.10 iets anders actief heeft gemaakt dan onder 8.04 het geval was. Probeer eens te zoeken voor of achterop je kast of je nog een line-uit hebt en probeer die eens. Het 7.1 gedeelte is waarschijnlijk wel genoeg ICH7 (intel) compatible maar de combinatie niet. Je zou de alsa-driver van realtek kunnen proberen, alhoewel zij zelf adviseren om de driver bij je moederbordfabrikant te halen (windows-advies), zou wel leuk zijn als de fabrikant van je moederbord die drivers heeft.
Het lijkt mij een bug in 8.10 of de kernel en het is aan te raden om de bug te rapporteren, bij een volgende update zou het dan wel eens gewoon verholpen gaan worden.

t is een heel verhaal maar wellicht verduidelijkt het de boel.

(ben stiekem ook benieuwd wat lspci je verteld als je 8.04 live draait)

hahem

  • Gast
Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #32 Gepost op: 2008/11/13, 13:12:47 »
Ik heb net hetzelfde probleem en volg met spanning deze topic. Enige verschil bij mij: kaart ALC660. Al een hele reeks wijzigingen geprobeerd in alsa-base zonder resultaat. In 8.04 had ik ook al geen geluid meer, tenzij ik bij opstart koos voor een oudere kernel. Nu heb ik 8.10 nieuw geïnstalleerd en kan die kernel dan ook niet meer kiezen.

Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #33 Gepost op: 2008/11/13, 15:23:42 »
options snd-hda-audio index=-2
veranderd in:  options snd-hda-audio index=0               SAVE de file
Dan dwing je eigenlijk Ubuntu om die HDA mixer als eerste te zien en komt daar het geluid terecht. Ik vertel het misschien een beetje krom, want het blijft voor mij toch ook heel veel gis en probeerwerk, maar het werkte wel.

Dit zou het geval kunnen zijn, maar uit de uitvoer van aplay -l, bleek alleen de HDA Intel kaart gevonden te zijn en keurig op index 0 (de eerste plek) te staan.

Beste mensen, ik ben verheugd dat mijn probleem jullie aandacht heeft. Ik ga alles even na. Allereerst het overzicht van alsamixer in gedit:

# autoloader aliases
install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0
install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1
install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2
install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3
install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4
install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5
install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6
install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe --quiet snd-ioctl32 ; : ; }
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }
install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm && { /sbin/modprobe --quiet snd-pcm-oss ; : ; }
install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer && { /sbin/modprobe --quiet snd-mixer-oss ; : ; }
install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet snd-seq-oss ; : ; }
install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; : ; }
# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-emu10k1-synth ; }
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb saa7134-alsa ; : ; }

# Load snd-seq for devices that don't have hardware midi;
#   Ubuntu #26283, #43682, #56005; works around Ubuntu #34831 for
#   non-Creative Labs PCI hardware
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388
# Keep snd-pcsp from beeing loaded as first soundcard
options snd-pcsp index=-2
options snd-hda-intel model=auto


Zoals jullie zien is er geen regel in als: options snd-hda-audio index=-2

Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #34 Gepost op: 2008/11/13, 15:32:05 »
Wat ik even stiekem nu uitgezocht heb......

Jij hebt geen intel-kaartje (wat lspci stiekem zegt), maar wat jouw documentatie en alsa zelf zeggen is dat jij een Realtek ALC888-kaartje (chip) hebt. Even neuzen bij Realtek verteld dat deze kaart eigenlijk 2 kaarten zijn, een 7.1 en een stereo kaartje tegelijkertijd (laten we het een 7.1.2 noemen). Mijn vermoeden is dat de hardwareherkenning van 8.10 iets anders actief heeft gemaakt dan onder 8.04 het geval was. Probeer eens te zoeken voor of achterop je kast of je nog een line-uit hebt en probeer die eens. Het 7.1 gedeelte is waarschijnlijk wel genoeg ICH7 (intel) compatible maar de combinatie niet. Je zou de alsa-driver van realtek kunnen proberen, alhoewel zij zelf adviseren om de driver bij je moederbordfabrikant te halen (windows-advies), zou wel leuk zijn als de fabrikant van je moederbord die drivers heeft.
Het lijkt mij een bug in 8.10 of de kernel en het is aan te raden om de bug te rapporteren, bij een volgende update zou het dan wel eens gewoon verholpen gaan worden.



t is een heel verhaal maar wellicht verduidelijkt het de boel.

(ben stiekem ook benieuwd wat lspci je verteld als je 8.04 live draait)

Bij het rommelen aan de stekker bleek dat als ik de stekker er niet helemaal in heb, dat er dan wel geluid is (met een beetje storing - een brom van lichte kortsluiting). Zeer wonderlijk.
Dit doet zich niet voor in de 8.04 versie, dus het is geen probleem van een kapot stekkertje of slecht contact.

Dit is de output van de lspci in de 8.04 versie (met geluid):

ubuntu@ubuntu:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GHM (ICH7-M DH) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 RAID bus controller: Intel Corporation 82801GHM (ICH7-M DH) SATA RAID Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 02)
02:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82573L Gigabit Ethernet Controller
03:03.0 FireWire (IEEE 1394): Agere Systems FW323 (rev 70)
03:04.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR2413 802.11bg NIC (rev 01)
ubuntu@ubuntu:~$


« Laatst bewerkt op: 2008/11/13, 15:50:27 door Schredders »

Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #35 Gepost op: 2008/11/14, 12:17:02 »
Ik heb net hetzelfde probleem en volg met spanning deze topic. Enige verschil bij mij: kaart ALC660. Al een hele reeks wijzigingen geprobeerd in alsa-base zonder resultaat. In 8.04 had ik ook al geen geluid meer, tenzij ik bij opstart koos voor een oudere kernel. Nu heb ik 8.10 nieuw geïnstalleerd en kan die kernel dan ook niet meer kiezen.
Nadenkend over kernels en dergelijke het volgende:

Het feit dat als de stekker van de boxen er maar half inzit en er dan we enig geluid klinkt, en als ie er helemaal inzit dat het dan stil is duidt volgens mij op een bug. Immers, de geluidskaart doet zijn werk, maar het signaal wordt naar een verkeerd kontaktje gestuurd. (Toch? Ik ben maar een leek, maar zoiets moet het toch zijn?)

Kan ik proberen om de alsamixer van de liveversie van 8.04  te gebruiken om de alsamixer van 8.10 te vervangen, of gaat dat niet werken?

Indien een bug gerapporteerd moet worden/ Hoe gaat dat in zijn werk? Wat moet ik waar naar toe zenden?

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #36 Gepost op: 2008/11/14, 13:56:55 »
Aan Schredders
Ja, sorry, in die index geschiedenis is door mijn super handschrift een foutje geslopen. Die toewijzing voor de juiste geluidskaart heb ik gebruikt voor een USB kaart (index 0) en de HDA Intel mixer (index 1) Dat is dus bij mij. Weer niet al te duidelijk op schrift gezet.

Jij zou dus die index=0 achter de regel moeten zetten die als voorlaatste in de alsa file staat. Je HDA Intel mixer staat ook op plaats 0
Dus:

options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388 index=0
Eventueel zou je ook index=1 kunnen proberen.

De laatste regel:
options snd-hda-intel model=auto
zou ik er dan even uitgooien.

Dit probleem blijft me bezighouden; als je het wilt proberen, heel graag. Zelf heb ik een andere kaart, anders zou ik het zelf kunnen simuleren.
Vr.groet, peter

Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #37 Gepost op: 2008/11/14, 14:40:39 »
Aan Schredders
Ja, sorry, in die index geschiedenis is door mijn super handschrift een foutje geslopen. Die toewijzing voor de juiste geluidskaart heb ik gebruikt voor een USB kaart (index 0) en de HDA Intel mixer (index 1) Dat is dus bij mij. Weer niet al te duidelijk op schrift gezet.

Jij zou dus die index=0 achter de regel moeten zetten die als voorlaatste in de alsa file staat. Je HDA Intel mixer staat ook op plaats 0
Dus:

options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388 index=0
Eventueel zou je ook index=1 kunnen proberen.

De laatste regel:
options snd-hda-intel model=auto
zou ik er dan even uitgooien.

Dit probleem blijft me bezighouden; als je het wilt proberen, heel graag. Zelf heb ik een andere kaart, anders zou ik het zelf kunnen simuleren.
Vr.groet, peter


Ik wilde meteen aan de slag met de suggestie.

Verwijderen van laatste regel en index=0 aan de voorlaatste regel toevoegen.

Ik krijg echter een melding als ik de boel wil opslaan die ik eerder niet kreeg.
Zal wel iets stoms zijn, maar ik heb deze melding niet eerder gehad als ik iets op wilde slaan.
Kijk even mee:
http://img399.imageshack.us/my.php?image=schermafdrukalsabaseetcma2.png

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #38 Gepost op: 2008/11/14, 15:01:27 »
Aan Schredders
Lijkt erop dat je niet in de root zit.
Gksudo gedit  /etc/modprobe.d/alsa-base       en dan vraagt ie wachtwoord en dan heb je rootrechten en kun je alles, ook saven.
Lukt het niet, kijken we verder.
Vr.groet, peter

Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #39 Gepost op: 2008/11/14, 15:39:47 »
Aan Schredders
Lijkt erop dat je niet in de root zit.
Gksudo gedit  /etc/modprobe.d/alsa-base       en dan vraagt ie wachtwoord en dan heb je rootrechten en kun je alles, ook saven.
Lukt het niet, kijken we verder.
Vr.groet, peter

met gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base lukte het wel (stom van me)

Ik heb index=1 en index=0 aan de voorlaatste regel toegevoegd alsmede de laatste regel verwijderd.
Zie plaatje: http://img262.imageshack.us/my.php?image=schermafdrukalsabaseetcaq6.png

Steeds weer de computer herstart. Nog geen geluid.

Moet ik nu dat weer terugdraaien?

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #40 Gepost op: 2008/11/14, 15:45:56 »
Aan Schredders
Vervelend, maar geprobeerd en niet gelukt.
Maandag zie ik iemand die er misschien ook nog iets in kan betekenen. Ik vraag het. Kan onmogelijk eerder.
Vr.groet, peter

Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #41 Gepost op: 2008/11/14, 16:16:18 »
Aan Schredders
Vervelend, maar geprobeerd en niet gelukt.
Maandag zie ik iemand die er misschien ook nog iets in kan betekenen. Ik vraag het. Kan onmogelijk eerder.
Vr.groet, peter

Ik zie elke suggestie met graagte tegemoet. Ten eerste wil ik natuurlijk geluid, maar ook in het belang van Ubuntu.

Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #42 Gepost op: 2008/11/15, 17:26:39 »
Ik heb nog even een vraag aan het forum. Kan ik de uitkomst van gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base uit een ander computer met 7.10 erop gebruiken en die straffeloos plakken als vervanging in mijn 8.10 versie. Ik wil het wel als een test proberen, maar ik weet niet of ik hier mee onherstelbaars doe.


Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #43 Gepost op: 2008/11/15, 17:53:06 »
Zou het niet doen. Discrepantie tussen de versies van alsa is te groot denk ik. Maar je kan het altijd proberen, als je maar een kopietje maakt van je huidige alsa-base.

En had je al wat ALC888 opties geprobeerd?
Citaat
   ALC883/888
     3stack-dig   3-jack with SPDIF I/O
     6stack-dig   6-jack digital with SPDIF I/O
     3stack-6ch    3-jack 6-channel
     3stack-6ch-dig 3-jack 6-channel with SPDIF I/O
     6stack-dig-demo  6-jack digital for Intel demo board
     acer      Acer laptops (Travelmate 3012WTMi, Aspire 5600, etc)
     acer-aspire   Acer Aspire 9810
     medion   Medion Laptops
     medion-md2   Medion MD2
     targa-dig   Targa/MSI
     targa-2ch-dig   Targs/MSI with 2-channel
     laptop-eapd   3-jack with SPDIF I/O and EAPD (Clevo M540JE, M550JE)
     lenovo-101e   Lenovo 101E
     lenovo-nb0763   Lenovo NB0763
     lenovo-ms7195-dig Lenovo MS7195
     haier-w66   Haier W66
     3stack-hp   HP machines with 3stack (Lucknow, Samba boards)
     6stack-dell   Dell machines with 6stack (Inspiron 530)
     mitac      Mitac 8252D
     clevo-m720   Clevo M720 laptop series
     fujitsu-pi2515 Fujitsu AMILO Pi2515
     auto      auto-config reading BIOS (default)

Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #44 Gepost op: 2008/11/15, 17:59:09 »
Zou het niet doen. Discrepantie tussen de versies van alsa is te groot denk ik. Maar je kan het altijd proberen, als je maar een kopietje maakt van je huidige alsa-base.

En had je al wat ALC888 opties geprobeerd?
Citaat
   ALC883/888
     3stack-dig   3-jack with SPDIF I/O
     6stack-dig   6-jack digital with SPDIF I/O
     3stack-6ch    3-jack 6-channel
     3stack-6ch-dig 3-jack 6-channel with SPDIF I/O
     6stack-dig-demo  6-jack digital for Intel demo board
     acer      Acer laptops (Travelmate 3012WTMi, Aspire 5600, etc)
     acer-aspire   Acer Aspire 9810
     medion   Medion Laptops
     medion-md2   Medion MD2
     targa-dig   Targa/MSI
     targa-2ch-dig   Targs/MSI with 2-channel
     laptop-eapd   3-jack with SPDIF I/O and EAPD (Clevo M540JE, M550JE)
     lenovo-101e   Lenovo 101E
     lenovo-nb0763   Lenovo NB0763
     lenovo-ms7195-dig Lenovo MS7195
     haier-w66   Haier W66
     3stack-hp   HP machines with 3stack (Lucknow, Samba boards)
     6stack-dell   Dell machines with 6stack (Inspiron 530)
     mitac      Mitac 8252D
     clevo-m720   Clevo M720 laptop series
     fujitsu-pi2515 Fujitsu AMILO Pi2515
     auto      auto-config reading BIOS (default)

Hoi AutoStatic

stomme vraag, maar wat bedoel je met: En had je al wat ALC888 opties geprobeerd?
Moet ik dat rijtje ergens inplakken? Zo ja, waar?

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #45 Gepost op: 2008/11/15, 23:48:40 »
Aan Schredders

AutoStatic, zeer bedankt. Mag ik het even verduidelijken?

De opties die AutoStatic noemt kun je invullen in de alsa-base file in de laatste regel:
options snd-hda-intel model=auto
De tekst: "3stack-dig" (eerste deel van de eerste regel van de opties) moet je dan invullen i.p.v. "auto". Bijvoorbeeld. Daarna saven en opnieuw opstarten.
Dus: options snd-hda-intel model=3stack-dig (of één van de volgende)
Misschien kun je van die computer het merk moederbord achterhalen, dat geeft misschien al een goede aanwijzing. De lijst kun je het best uitprinten.
Vr.groet, peter

Je kunt er al een paar uitsluiten door het aantal audio in/uitgangen van je computer te tellen. 3stack wil zeggen 3 mini-jack aansluitingen. (of 6?)

Ben je voorlopig wel even mee van de straat.    =D

« Laatst bewerkt op: 2008/11/16, 12:36:07 door Petervdw »

Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #46 Gepost op: 2008/11/16, 12:30:54 »
Waarschijnlijk gaat het alleen om de eerste 4. En de laatste, maar die had je al geprobeerd.

Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #47 Gepost op: 2008/11/16, 13:43:48 »
Aan Schredders

AutoStatic, zeer bedankt. Mag ik het even verduidelijken?

De opties die AutoStatic noemt kun je invullen in de alsa-base file in de laatste regel:
options snd-hda-intel model=auto
De tekst: "3stack-dig" (eerste deel van de eerste regel van de opties) moet je dan invullen i.p.v. "auto". Bijvoorbeeld. Daarna saven en opnieuw opstarten.
Dus: options snd-hda-intel model=3stack-dig (of één van de volgende)
Misschien kun je van die computer het merk moederbord achterhalen, dat geeft misschien al een goede aanwijzing. De lijst kun je het best uitprinten.
Vr.groet, peter

Je kunt er al een paar uitsluiten door het aantal audio in/uitgangen van je computer te tellen. 3stack wil zeggen 3 mini-jack aansluitingen. (of 6?)

Ben je voorlopig wel even mee van de straat.    =D



 :|Ik ben er inderdaad even zoet mee. Ik ga het proberen. Ik laat de uitkomst weten. Ik heb even een scan gemaakt van de specificaties van mijn computer en het moederbord. (Er is waarschijnlijk ook een manier om dit software matig te doen, maar dit zijn in ieder geval de papieren specificaties. Voor wat betreft de 'Specification Table', ik heb model MP945-VDR

http://img380.imageshack.us/my.php?image=scan0000fn0.jpg

http://img357.imageshack.us/my.php?image=scan0001ih5.jpg

http://img395.imageshack.us/my.php?image=scan0002nn6.jpg

Ik ga nu aan de slag met de suggestie. Ik laat het straks weten.

Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #48 Gepost op: 2008/11/16, 15:51:10 »
Inmiddels heb ik een en ander uitgeprobeerd volgens de suggestie van Autostatic en PetervdW. Ik krijg bij elke optie die ik in plaats van auto zet het volgende:

Er staat een rood kruisje door mijn luidsprekertje in het paneel en als ik dat aanklik zie ik:
http://img372.imageshack.us/my.php?image=schermafdruknaamloosvenkg7.png (Gstreamer etc is wel geïnstalleerd.)

Als ik hem weer op auto zet lijkt alles weer in orde, maar heb ik geen geluid. :'(


Offline Petervdw

  • Lid
Re: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #49 Gepost op: 2008/11/16, 17:02:52 »
Aan Schredders
Triestig. Ik weet er eigenlijk niets meer over te vertellen. Morgenavond kan ik het vragen, maar het is niet gewis, dat er dan ook een antwoord is.  :)
Wel vanmorgen een forum zitten lezen over de ALC889a. Wat daar uiteindelijk hielp was het downloaden van de file:
alsa-driver-1.0.18rc3.1.g3943d.45.g11215/utils
Als je met google zoekt zie je hem ook staan op de site van Alsa, maar ik kreeg hem (als test) niet gedownload. Moet wel kunnen natuurlijk. Ben gewoon niet zo'n ster. Je kan het proberen, maar of het ook helpt voor de ALC888, tja ..... Je weet het alleen als je het probeert.
Overigens wel een zeer chique apparaatje, ook even op de site gekeken. Mooi.
Vr.groet, peter