Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!  (gelezen 1889 keer)

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/06/ubuntu-adoption-grew-160-in-india-last-year

Dat is absoluut niet mis! :)
@emiel: Je ziet dus dat Ubuntu in India zelfs gegroeid is zonder ook maar preloaded op de systemen te zijn. Heeft dus helemaal niks te maken met "mensen die nu een computer kunnen kopen" want die hadden ze al aangezien Ubuntu nog niet voorgeïnstalleerd is daar (pas later dit jaar).
« Laatst bewerkt op: 2012/06/28, 20:21:26 door Vistaus »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/28, 20:45:38 »
Goed nieuws, maar.... wat zijn de onderliggende absolute cijfers? Anders zeggen die percentages niet zoveel. Bijvoorbeeld: van 100 Ubuntucomputers naar 260 Ubuntucomputers is ook een groei van 160 %.  :P

Niet om flauw te doen, want zoals gezegd vind ik het goed nieuws. Maar met statistieken wil je altijd wat voorzichtig omgaan....
« Laatst bewerkt op: 2012/06/28, 20:48:41 door Pjotr »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/28, 21:44:50 »
@Pjotr, dat was nou ook wat ik dacht.

@Vistaus, Je trekt weer te snel conclusies. Het is totaal niet te vergelijken met hier en het ligt wat anders dan jij nu denkt.
Daarbij is een groei van meer dan 100% makkelijk te halen als je daar pas begint. Het zegt niets over het marktaandeel wat ze nu hebben en daar gaat het uiteindelijk om.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/28, 21:59:50 »
Wat een heerlijke positivo's weer hier....

Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/28, 22:22:34 »
Wat een heerlijke positivo's weer hier....

Inderdaad...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/28, 22:32:31 »
Kijk, ik ben altijd blij met goed nieuws over de verspreiding van Linux.

Ik ga alleen niet als een halve gare lopen kakelen van geluk, wanneer ik niet weet of het ook echt ergens op is gebaseerd. Blijkbaar denken sommigen daar anders over. Tja.

Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/28, 22:37:03 »
@Pjotr, dat was nou ook wat ik dacht.

@Vistaus, Je trekt weer te snel conclusies. Het is totaal niet te vergelijken met hier en het ligt wat anders dan jij nu denkt.
Daarbij is een groei van meer dan 100% makkelijk te halen als je daar pas begint. Het zegt niets over het marktaandeel wat ze nu hebben en daar gaat het uiteindelijk om.


Dus ik trek een conclusie uit het feit dat Jane Silber, CEO van Canonical, heeft gezegd dat ze dit voornamelijk van de download-statistieken in India heeft gemeten... Dus tenzij jij een manier weet om Ubuntu zonder computer te downloaden en te branden/USB'en is het wel degelijk te vergelijken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/28, 22:43:09 »
Eerst de absolute cijfers. Dan pas weten we, of die procentuele stijging ook echt iets voorstelt. En of we ook echt reden tot blijdschap hebben (wat ik hoop).

Niks bijzonders, gewoon kwestie van gezond verstand. Dat voel je op je boerenklompen aan.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/28, 23:05:25 »
Ach ja, het is maar goed dat al deze zelfbenoemde realisten geen CEO of zo zijn, want zou het snel gebeurd zijn met begrippen als 'drive', 'geloof in eigen kracht' en 'missie'...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/28, 23:28:10 »
Gezond verstand is bij sommigen van onze idealisten blijkbaar ver te zoeken. Laat staan dat ze idealisme kunnen combineren met realisme.

Brug te ver. Ach ja.  :laugh:

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/28, 23:31:57 »
We geven het ff door aan Jane Silber, misschien wil zij iets met deze belangrijke reflectie doen. Ik kan er in ieder geval niets mee, maar gelukkig hoeft ook niet.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/29, 00:11:33 »
@Vistaus, Je moet nog een hele hoop leren. Nee ik bedoel te vergelijken met hier.
Iemand die daar een pc heeft is veelal niet opgegroeid met een pc zoals hier. Daar is het nog nieuwe en zijn er de laatste jaren veel nieuwe gebruikers bij gekomen.
Dan komt daar nog bij dat daar heel veel oude systemen in de omloop zijn en als je dan gaat kijken naar hoe daar de markt is en hier dan is het logisch te verklaren waarom daar men wel Ubuntu op een pc zet en hier niet.
Het is een totaal andere markt dan hier en niet te vergelijken. Dat bedoelde ik.
Dus nee niet te vergelijken.

Verder klinkt het heel leuk die 160% meer downloads maar het zegt totaal niets.
Het zegt niets over wie het werkelijk blijft gebruiken en het zegt niets over of ze marktaandeel winnen.
Ofwel als je het uit het geen waar het om gaat en dat is marktaandeel kijkt, dan zegt het totaal niets en hebben ze ook totaal geen harde cijfers over het aantal mensen dat werkelijk het is gaan gebruiken.

Dan waarom zegt een CEO dit soort dingen.
Dit gaat voornamelijk om dingen positiever in de openheid te brengen tegenover concurrenten en fabrikanten (hun klanten).
Dit zijn van die dingen die ik vaak voorbij heb zien komen en die gebruikt werden om dingen positiever voor te doen dan ze waren en om toch iets te geven als ze harde cijfers miste.
Dit is zo'n situatie waarbij ze geen harde cijfers hebben in hoeveel er werkelijk hun software gebruiken en ze willen fabrikanten die hun klanten zijn, positieve cijfers laten zien.
Als ze namelijk moeten zeggen wat hun marktaandeel is en wat hun groei is dan is het in beide gevallen gokken en hebben ze geen harde cijfers. Tevens kan het marktaandeel ondanks die toename van downloads zelfs zijn afgenomen en dat wil je al helemaal niet aan je klanten willen vertellen. Dit is nu wat ze kunnen bieden en ze hopen hiermee dat de klanten zullen zeggen dat ze er vertrouwen in hebben.
Niet dat de CEO iedereen wil bedriegen of zo maar het is het enige wat hij nu kan geven en waar ze harde cijfers in hebben en natuurlijk klinkt het leuk maar het zegt totaal niets.
Dus niet te vroeg juichen zou ik zeggen.


Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/29, 00:23:12 »
We geven het ff door aan Jane Silber, misschien wil zij iets met deze belangrijke reflectie doen. Ik kan er in ieder geval niets mee, maar gelukkig hoeft ook niet.

Ik denk niet dat Jane Silber famers clogs heeft ;)

@emiel: Nou wordt ie mooi. Dus ik moet iets leren over een statement dat iemand anders maakt... tuurlijk.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/29, 00:26:28 »
Nee hoe een markt in elkaar zit.
ik had het over het verschil met daar en hier en waarom daar het wel mogelijk is dat men het gaat gebruiken en waarom hier niet.

Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/30, 13:09:00 »
Niet om dwars te doen, maar Dell ziet wel degelijk een potentieel in India. Vandaar ook de preloads van Dell met Ubuntu in specifieke Dell-shops.
Vergelijk aub Nederland of België niet met India, daar liggen de zaken compleet anders dan hier.
Ik kan me best voorstellen dat Ubuntu er beter 'verkoopt' dan in onze luxe-landen. Iets dat in India goedkoop is en vooral doet wat voor 90% met computers gedaan wordt, zal sowieso als een speer verkopen. Puur op basis van harde economische feiten.

Ik ga nu niet zeggen dat Ubuntu een armoedeproduct is eh ;) , maar elk muntstuk dat kan bespaard worden in uitgave zal ook bespaard worden. Dat is zelfs al zo bij bepaalde groepen mensen hier bij ons in Europa.

Getallen zijn volgens mij, nu, buiten beschouwing te laten gezien Ubuntu in dat land aan een opmars begint. Dat voorlopig een raming van 160% gehaald wordt, is volgens mij nog te katapulteren naar makkelijk 500% of zelfs meer; afhankelijk van de populariteit en van economische waarheden. Maar zoals ik al zei: die waarheden zullen vooral aan de basis liggen van de groei, gekoppeld aan de betrouwbaarheid van het uiteindelijke systeem.

Het potentieel daar in India is gewoon enorm, daar hoef je niet over te twijfelen. (En India zal niet de enige groeibodem zijn voor Linux)

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/30, 13:18:20 »
"maar elk muntstuk dat kan bespaard worden in uitgave zal ook bespaard worden. Dat is zelfs al zo bij bepaalde groepen mensen hier bij ons in Europa."

Daar weten wij alles van inderdaad (wij=mijn ouders en ik).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #16 Gepost op: 2012/07/03, 12:49:57 »
Niet om dwars te doen, maar Dell ziet wel degelijk een potentieel in India. Vandaar ook de preloads van Dell met Ubuntu in specifieke Dell-shops.
Vergelijk aub Nederland of België niet met India, daar liggen de zaken compleet anders dan hier.
Ik kan me best voorstellen dat Ubuntu er beter 'verkoopt' dan in onze luxe-landen. Iets dat in India goedkoop is en vooral doet wat voor 90% met computers gedaan wordt, zal sowieso als een speer verkopen. Puur op basis van harde economische feiten.

Ik ga nu niet zeggen dat Ubuntu een armoedeproduct is eh ;) , maar elk muntstuk dat kan bespaard worden in uitgave zal ook bespaard worden. Dat is zelfs al zo bij bepaalde groepen mensen hier bij ons in Europa.

Getallen zijn volgens mij, nu, buiten beschouwing te laten gezien Ubuntu in dat land aan een opmars begint. Dat voorlopig een raming van 160% gehaald wordt, is volgens mij nog te katapulteren naar makkelijk 500% of zelfs meer; afhankelijk van de populariteit en van economische waarheden. Maar zoals ik al zei: die waarheden zullen vooral aan de basis liggen van de groei, gekoppeld aan de betrouwbaarheid van het uiteindelijke systeem.

Het potentieel daar in India is gewoon enorm, daar hoef je niet over te twijfelen. (En India zal niet de enige groeibodem zijn voor Linux)

Het risico is wel dat men straks Ubuntu ziet als een systeem voor de armen als het voornamelijke in ontwikkelingslanden en opkomende landen gebruikt word.
Al is het tegenwoordig niet meer zo erg als vroeger en kijkt men hier ook steeds meer naar de prijs.

Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #17 Gepost op: 2012/07/03, 12:52:48 »
Android is gestegen in China, is Android daardoor een 'goedkoop' OS geworden volgens de markt? Nee. Dus die aanname van een 'OS voor de armen', dat gaat niet gebeuren.

Re: Ubuntu in India met 160% gegroeid in 2011 en nog steeds groeiende!
« Reactie #18 Gepost op: 2012/07/07, 08:52:04 »
Even verder klikkend in het artikel...
en dit lezend http://www.omgubuntu.co.uk/2012/06/ubuntu-dell-laptops-go-on-sale-in-india ziet het er toch erg positief uit.

850 Del winkels in India
In China van 220 naar 350 winkels uitgebreid.
Wereldwijd op 5% van de laptops ...

Zijn toch mooie cijfers.

Statistieken kan altijd mee gerommeld worden en moet je altijd sceptisch bekijken, echter de aantallen die ze daar beweren geeft wel aan dat het niet om 160 gebruikers meer gaat, daar trapt Del niet in met zijn winkels.

Daarnaast zie je overal Ubuntu verschijnen en al is het op een gadget achtige manier, vaak word er ook serieus naar gekeken.
Waaruit je echt kan concluderen dat Ubuntu aardig aan de weg timmert en toch steeds bekender word.

Getuige dit soort zaken
http://www.ubuntuvibes.com/2012/05/200-usb-size-ubuntu-pc-cotton-candy.html

of koop een goedkope versie:
http://dx.com/p/android-4-0-mini-pc-google-tv-player-w-wifi-allwinner-a10-cortex-a8-tf-hdmi-white-4gb-137012?item=4

Download dan hier bijvoorbeeld een lubuntu image :
https://www.miniand.com/forums/forums/2/topics/1

en ik zou zeggen HF :)
« Laatst bewerkt op: 2012/07/07, 09:22:47 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D