Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn Xubuntu verhaal  (gelezen 986 keer)

Offline bjeli

  • Lid
Mijn Xubuntu verhaal
« Gepost op: 2015/07/15, 10:33:46 »
Hallo allemaal,

Hierbij wil ik jullie mijn ervaring met Xubuntu delen. Want ik krijg sterk het idee dat dit een blijvertje wordt!

Voor mensen met een voorliefde hebben voor computers (en met name de software kant) zou ik dringend willen adviseren om een goedkoop test laptopje of iets dergelijks aan te schaffen. Tot 100,- ben je klaar. Mogelijk voor nog minder! Dat heb ik ook gedaan een aantal weken geleden. Dat heeft me zoveel meer vrijheid gegeven om zaken te experimenteren en uit te testen. Ik hoefde immers niet bang te zijn om zonder werkende systeem te zitten. En oh oh, dat is afgelopen jaren ontelbaar keer voorgevallen!!! En er dan weer nachtwerk van maken om een schone installatie te verzorgen (in 99% Windows). En dan uit alle ellende weer een aantal maanden de hoop opgeven om met Linux (Ubuntu veelal) aan de slag te gaan... Zonde, zonde, zonde!!

Enfin, sinds een aantal dagen heb ik Xubuntu ervaren als "dé klapper" van Ubuntu. Om in de termologie van Pjotr te blijven (https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu). Afgelopen jaren heb ik altijd meer dan voldoende hardware tot mijn beschikking gehad waardoor ik vrijwel altijd op zoek was naar 'eye candy'. Gewoon omdat het kon. In bijna alle gevallen vergat ik waar mijn persoonlijke voorkeur naar uitgaat. Namelijk efficient met het systeem kunnen werken. In sommige gevallen is het met de touchpad maar in de meeste gevallen met een muis. Ik hechte veel waarde aan het zoeken met 'de dash'. Dat werkte fijn. Maar dat komt alleen omdat het bij Unity voor mijn persoontje relatief veel was weggestopt. Mogelijk een bewuste keuze.

Kan het zijn dat Xubuntu de laatste aantal jaren er grafisch mooier is gaan uitzien? Ik vind het er moderner uitzien qua look and feel.

Zeker op mijn testlaptop (zie handtekening) vind ik het erg prettig werken. Dit is geen dual boot. Dus tenzij die crasht werk ik er nagenoeg continue op.

Na verloop van tijd zal ik het ook installeren op mijn hoofdlaptop. Werkt net ff prettiger met een 17 inch full hd resolutie. Als dual boot met Xubuntu op nr 1. Het enige waar ik nog Windows voor nodig heb is namelijk het updaten van TomTom, iTunes en moet ik nog een adequate vervanger van BS Player vinden (met hetzelfde gebruiksgemak voor ondertiteling).

Tot zover mijn verhaal!

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Mijn Xubuntu verhaal
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/15, 10:49:29 »
Bekend verhaal voor mij.

Ik zette Xubuntu op mijn acht jaar oude Toshiba Core Duo laptop omdat ik met dat ding ook aan videobewerken wilde kunnen doen. Dat werkte zo heerlijk, dat ik later ook mijn desktop op Xubuntu heb gezet.

Nu heb ik een Dell Core i3 als Desktop, met Xubuntu en als harddisk een SSD. Heerlijk! Laat anderen maar de eye-candy. Ik heb een geweldige werkbak.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mijn Xubuntu verhaal
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/15, 11:40:57 »
Dan sta ik dus niet alleen, met mijn mening en ervaring :angel:
Zie mijn ondertekening ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bjeli

  • Lid
Re: Mijn Xubuntu verhaal
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/15, 12:04:04 »
Bekend verhaal voor mij.

Ik zette Xubuntu op mijn acht jaar oude Toshiba Core Duo laptop omdat ik met dat ding ook aan videobewerken wilde kunnen doen. Dat werkte zo heerlijk, dat ik later ook mijn desktop op Xubuntu heb gezet.

Nu heb ik een Dell Core i3 als Desktop, met Xubuntu en als harddisk een SSD. Heerlijk! Laat anderen maar de eye-candy. Ik heb een geweldige werkbak.

Zo is het bij mij ook vergelijkbaar gegaan.
De eye-candy vind ik ook belangrijk. Maar verreweg niet zo belangrijk als functionele eye-candy. Ik wil het gevoel hebben dat ik er vlot mee kan werken (en een beetje mooi mag uitzien). Dat gevoel heb ik nu bij Xubuntu.


Dan sta ik dus niet alleen, met mijn mening en ervaring :angel:
Zie mijn ondertekening ..........

Jouw handtekening heb ik eerder gezien en de hardware spreekt mij nog meer aan! :-D
Net weer op BTO gekeken en erg interessante site.

Altijd getwijfeld of ik ooit naar een Apple product zou kijken (Macbook / iMac) maar tot heden de stap niet gezet ivm prijs. Het zou me dan puur gaan om OS X, niet zo zeer het logotje of looks...

Mocht zoiets niet worden, zou ik voor producten van BTO en vergelijkbaar gaan. Zonder Windows uiteraard :)

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

DarkEra

  • Gast
Re: Mijn Xubuntu verhaal
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/15, 12:07:54 »
Ik gebruik dan geen Xubuntu maar wel Xfce op een andere distributie tegenwoordig. Xfce is een mooie middenklasse desktop omgeving kwa RAM gebruik, snel en zeer configureerbaar. Het blijft mijn favoriete DE in ieder geval naast MATE en Unity. :)

Offline bjeli

  • Lid
Re: Mijn Xubuntu verhaal
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/15, 12:12:50 »
Ik gebruik dan geen Xubuntu maar wel Xfce op een andere distributie tegenwoordig. Xfce is een mooie middenklasse desktop omgeving kwa RAM gebruik, snel en zeer configureerbaar. Het blijft mijn favoriete DE in ieder geval naast MATE en Unity. :)

Inderdaad, de laatste tijd ben ik veel aan het kijken en vergelijken naar/met RAM gebruik. In deze zit 4 gb ram en in mijn andere laptop 6 gb met prima processors. Maar goed, ik vind het (al 15 jaar) leuk om zo laag mogelijke belasting voor elkaar te krijgen.

Zo heb ik bijvoorbeeld Mousepad (verwijderd of gebruik niet meer) en gebruik ik Leafpad omdat die minder ram gebruikt.

Nooit er echt bij stil gestaan maar de accuduur wordt natuurlijk mede bepaalt wat ik er op draai.
Heeft RAM gebruik invloed op de accuduur?

De processor wel neem ik aan.
Heeft Ubuntu standaard ingeregeld dat je processor alleen op zijn maximum wordt gezet wanneer nodig?
Dus als die 30% van zijn capaciteit voor een programma nodig heeft, dat hij niet 100% verbruikt (en zinloos stroom opvreet).

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline MKe

  • Lid
Re: Mijn Xubuntu verhaal
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/15, 19:32:07 »
Ik ben ook zo'n nerd die zo min mogelijk belasting wil. Heb ook Xubuntu gebruikt en vond het wel aardig. Toen overgestapt naar Bodhi, omdat die maar de helft  gebruik aan geheugen van wat Xubuntu doet. En nu nog extremer, naar een Arch linux installatie met i3wm. Mijn 64 bits systeem heeft na koude boot maar 60 mb in gebruik (op een 6gb laptop :D ). Als editor gebruik ik vim en emacs, beide veel uitgebreider dan leafpad, maar ook veel minder ram gebruik (vim dan). Geen file manager, maar gewoon de bash, als je eraan gewent bent is het gewoon veel efficienter.

Mij verhaal dus, zelf Xubuntu was nog te uitgebreid voor mij.

Maar alle gekheid op een stokje, ik zou iedere computer XFCE aanraden als hun computer gewoon moet werken. Het is zeer stabiel en gebruiksvriendelijk. Moo dat het bij jou ook zo is.

Offline Tom

  • Lid
Re: Mijn Xubuntu verhaal
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/15, 22:10:48 »
Ik werk met een i5 en Xubuntu 14.04.2lts ,op mijn blokje in mijn handschrift zie je wat ik er nog uitgesloopt heb ,a wel dat ding is rete snel ,en ik kan er toch van alles mee doen ,eyecandy op zich interesseert mij geen worst ,werken en sleuren en pleuren dat moet hij doen!.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mijn Xubuntu verhaal
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/15, 22:38:12 »
Mijn argumenten waren en zijn anders, ik wil een "ouderwetse" taakbalk, eigenlijk vond ik het uiterlijk van Win98(se) mooi genoeg, dat werkte handig.
Wel zijn mijn installaties een beetje afwijkend, verwijderen wat ik niet gebruik en installeren waar ik graag mee werk.
Ook heb ik b.v. 15 webbrowsers er op staan, om te kijken of mijn maaksels er altijd hetzelfde uitzien ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Mijn Xubuntu verhaal
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/15, 22:39:58 »
Blij dat er meer overtuigde fans van XFCE zijn.
Ik gebruik ook geen Xubuntu maar Debian met XFCE 4.12.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn Xubuntu verhaal
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/16, 00:39:15 »
Goed om te lezen! Ik heb in de loop der jaren aardig wat tijd gestoken in het bijhouden en bijwerken van de Nederlandse vertaling van Xfce, dus 't doet me deugd om Nederlandstalige Xfce-liefhebbers te zien.  =D

Ik gebruik op sommige machines ook Xfce 4.12 (Linux Mint 17.2 Xfce, de Release Candidate); veel vooruitgang in Xfce 4.12, maar de nieuwe energiebeheerder valt me tegen.

Het nieuwe energiebeheerpictogram in het systeemvak is waardeloos qua informatieverstrekking over de resterende "prik" in de accu van m'n laptop. Ik ben naarstig op zoek naar een manier om dat te verbeteren.... Misschien weet een van jullie raad?
« Laatst bewerkt op: 2015/07/16, 00:41:29 door Pjotr »

Re: Mijn Xubuntu verhaal
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/19, 14:40:16 »

Het nieuwe energiebeheerpictogram in het systeemvak is waardeloos qua informatieverstrekking over de resterende "prik" in de accu van m'n laptop. Ik ben naarstig op zoek naar een manier om dat te verbeteren.... Misschien weet een van jullie raad?

Ik zweer bij conky. Kan je ook gelijk je bureaublad mee verfraaien, en een hoop nuttige informatie laten weergeven.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu