Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Nieuwe printer... waar op te letten (?)  (gelezen 4438 keer)

Opgelost: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Gepost op: 2013/02/09, 07:08:54 »
Hallo allemaal,

Ik ga een nieuwe printer kopen met de volgende vereisten:

-printen en scannen/kopieren
-moet makkelijk labels/adres stickers kunnen printen
-en misschien draadloos (meer vanwege netheid dan andere redenen)

Zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten? Kunnen alle moderne printers uit de voeten met Ubuntu 12.04?

Alle reacties/tips/adviezen zijn welkom. Ga vanmiddag naar de winkel  ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/11, 01:05:22 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/09, 09:01:51 »
Inktverbruik, inkt is relatief duur.   Vooral inkjet is duur, zeker als je net als b.v. bij een goedkope Canon MG6150 6 cassettes nodig hebt om te kunnen printen (als er een leeg is moet je die vervangen; printen met alleen zwart kan/mag eigenlijk niet). 
In zo'n cassette ziet heeeeeel weinig inkt, ongeveer 16-19 ml., goed voor hooguit 400-600 keer printen (bij de Canon nog minder, is een inkt slurper).

Laserprinters zijn niet meer zo duur, de cassettes zijn wel veel duurder (zeg 90,-), maar goed voor 6000-10.000 keer printen.  Als kleur niet belangrijk is, is een laserprinter aan te raden. Ook als je weinig print, want deze printer heeft minder last van uitdrogen dan de inktjet.

Offline soppel

  • Lid
Re: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/09, 10:07:33 »
Alle reacties/tips/adviezen zijn welkom. Ga vanmiddag naar de winkel  ;)

Jij bent effe lekker denk je dat wij op zaterdagochtend geen boodschappen moeten doen en zitten te wachten op een vraag over printers  =D =D

sorry, ik kon het even niet laten.

Uh ik sluit mij aan bij de vorige posting dat de canons inktslurpers zijn. Ik ben daar 1x ingetrapt omdat die patroontjes zo goedkoop zijn. Maar je hebt wel heel snel nieuwe nodig.

Ikzelf koop tegenwoordig alleen nog maar HP. En de printer is hier een weggooiproduct geworden. Patronen leeg, koop ik een nieuwe goedkope HP ergens uit een aanbieding.
HP is over het algemeen goed te gebruiken onder Ubuntu. ( en andere Linux-zussen). De algemene hardware tip is toch: koop niet het nieuwste,. Dat kan wel eens achter lopen met ondersteuning.
Vandaar dat ik altijd een aanbieding koop. Dan heb ik niet het nieuwste.   
Je kan ook, als je wat op het oog hebt, op de site van HP kijken of ze 'm ondersteunen onder Linux.

Succes met je nieuwe aankoop, en iedereen die helpt met kiezen krijgt natuurlijk een zelfgeprinte ansichtkaart van je hè? ;)
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/09, 10:25:36 »
Goede reacties bedankt!

Inderdaad cartridges zijn vrij prijzig. Daar word het geld mee verdient aangezien je al een printer (all in one) hebt voor 50 euro.

Laserprinter zie ik niet echt zitten omdat ik redelijk vaak documenten moet ondertekenen en terugsturen. Als ik echt veel moet printen dan kan dit misschien voordelig doen op mijn school. En wat betreft etiketten printen zou ik een aparte labelprinter kunnen aanschaffen. Ik heb een webshop dus ik print vrij veel.

Reacties blijven welkom!

PS.
Citaat
Patronen leeg, koop ik een nieuwe goedkope HP ergens uit een aanbieding
Dan zijn jouw patronen wel heel erg duur of jouw printer heel erg goedkoop  ;)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/09, 10:51:29 »
Laserprinter moet je ook goed letten op waar je hem neerzet enzo I.v.m. Giftige dampen.

HP wordt sowieso voortreffelijk ondersteund op Linux en de inkt gaat bij normaal gebruik besg lang mee. De meeste HP's hebben tevens draadloos.

Offline soppel

  • Lid
Re: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/09, 10:58:47 »


PS.
Citaat
Patronen leeg, koop ik een nieuwe goedkope HP ergens uit een aanbieding
Dan zijn jouw patronen wel heel erg duur of jouw printer heel erg goedkoop  ;)

Een combinatie van die twee. Je geeft zelf al aan dat het geld verdiend wordt op de inkt. In de tijd van de zwart wit printers werd inkt al het zwarte goud genoemd.
Maar als je een keer een set patronen in huis hebt en de printer begeeft het, dan moet je dat verlies ook weer meeberekenen.
( ps ik zit niet in Nederland dus het verschil kan bij jou kleiner zijn, maar 8 jaar geleden had ik dezelfe houding in NL al)
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline aartje

  • Lid
Re: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/09, 12:07:57 »
Ik zou een aparte scanner en printer nemen en voor die tijd uitzoeken
of ieder apart het goed doet (onder Ubuntu 12.04 ?). Als kleurenprinten niet
hoeft dan zou ik voor een simpele laserprinter gaan. Bij mij werkt een Brother laser-
printer (HL1430) als bijna 10 jaar zonder problemen. Ben nu met de tweede
cartridge (ca.5000 pagina's per cartridge van ca. 45 euro) bezig.
HP is ook altijd goed. Ik heb geen idee hoe een laserprinter met etiketten printen
werkt. Ik weet nog wel dat je speciaal etikettenpapier nodig had bij een laserprinter.
Maar die kennis is ook al meer dan 10 jaar oud.

Daarvoor had ik echter een HP inkjet gehad en dat is toch wel een andere categorie
wat betrouwbaarheid betreft. Wat een ellende met dichtgekoekte inktgaatjes !

Verder heb ik na 10 jaar een HP scanjet (5p) (ca. 500 gulden) gebruikt te hebben (topscanner!!)
een Canoscan 110 (van 55 euro !!) gekocht omdat ik van mijn SCSI interface af wou.

Maar het belangrijkste: Ga eerst na of je printer en/of scanner wel gaat werken onder Ubuntu.

Re: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/09, 20:07:12 »
HP all-in-ones werken allemaal met Linux dus niet nodig om die 2 los van elkaar te kopen; voor zover dat überhaupt nog kan.

Re: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/09, 20:29:07 »
Even langs de winkel geweest.

Twijfel tussen:
1. Brother DCP-7055W

http://www.printershop.nl/product/234112/brother-dcp-7055w.html#product_specifications

Toner: €27,50/1400 afdrukken

2. HP LaserJet M1132

Toner: €37,50/2000 afdrukken

http://www.saturn.nl/mcs/product/HP-LASERJET-PRO-M1132,95952,391654,385315.html?langId=-11
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline soppel

  • Lid
Re: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/09, 20:58:33 »
Moeilijk. Ik zou zondermeer voor de HP gaan.
Om twee redenen: Vriend van me, en ikzelf hebben slechte ervaring met de service van Brother, en de eerder gestelde stelling dat HP goed ondersteund is.
Oh en de inkt is ook goedkoper dus.

Is alleen een puntje: bij de HP staat niet dat ie kleur kan scannen. Ik zou denken dat ie het wel doet, maar als je dat nodig hebt, en hij doet het niet,  heb je een probleem.

succes met je keus.


Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline henk2013

  • Lid
Re: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/09, 21:25:28 »
Bijna alle printers hebben nu ingebouwde software dat belemmert dat je een lege cartridge weer bijgevuld gaat gebruiken.

Het apparaat houdt de gebruikte cartridge nummers , al dan niet via internet keurig bij.)
Op rommelmarkten zie je vaak vrijwel nieuwe printers met lege cartridges.

De teleurgestelde eigenaar heeft dan de printer niet het raam uitgegooit maar keurig afgeleverd voor een goed-doel rommelmarkt.

Ik heb een cartridgehandelaar die eerder gebruikte en weer gevulde en gecontroleerde cartriges verkoopt.

 Het apparaat denkt (nu nog, zolang het niet internet raadpleegt) dat het een nieuwe cartridge is en gaat weer [printen.
 Maar het blijft een geknoei, de fabrikanten verzinnen steeds weer een nieuwe truck hoewel het door'[ Europa' is verboden.

Over vervuiling gesproken :evil:

Offline jolo

  • Lid
Re: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/09, 21:26:47 »
Met de Brother DCP-7055W die elders overigens goedkoper is http://tweakers.net/pricewatch/318216/brother-dcp-7055w.html ben je afhankelijk van de drivers van de Brother site. Ik kan 'm namelijk niet vinden op http://www.openprinting.org/printers

Daarentegen de HP LaserJet M1132 zie ik daar wel staan http://www.openprinting.org/printer/HP/HP-HP_LaserJet_Professional_M1132_MFP
En ook op http://hplipopensource.com/hplip-web/models/laserjet/hp_laserjet_professional_m1132_mfp.html
En de Installation Wizard. Die zegt
Citaat
Installation Wizard
You have selected Ubuntu 12.04 using the HP LaserJet Professional m1132 Multifunction Printer.
Ubuntu 12.04 supplies HPLIP 3.12.2 and it does support your printer.
As the version of HPLIP supplied with your operating system supports your printer, you may continue to use that version of HPLIP.
You may now optionally download the latest version of HPLIP to get access to new features and bug fixes.



« Laatst bewerkt op: 2013/02/09, 21:28:58 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/11, 01:04:53 »
Hartstikke bedankt voor alle adviezen  :D Ik heb net gedaan alsof ik heel rijk ben... gekozen voor de HP M1132 (laserprinter met scan/kopieer functie).
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Opgelost: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/11, 11:04:51 »
Let wel op waar je de laserprinter plaatst om ongelukken/sterfgevallen te voorkomen (sowieso moet ie onder een afzuigkap staan).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opgelost: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/11, 11:29:20 »
Let wel op waar je de laserprinter plaatst om ongelukken/sterfgevallen te voorkomen (sowieso moet ie onder een afzuigkap staan).
Zo'n afzuigkap is voor een gemiddelde thuisgebruiker niet nodig, hoor....

Ik heb zelf al jaren een laserprinter (van HP), en naar volle tevredenheid. Geweldig apparaat. Wat ik doe: het ding staat standaard uit. Ik zet 'm alleen even aan wanneer ik een afdruk nodig heb. En ik leef nog, en ben zelfs gezond (voor zover ik weet).  =D

Op kantoor is het wat anders. Ik heb jaren geleden gewerkt op een kantoor waar een kopieerapparaat de hele dag stond te blazen, zonder afzuiging. Stinken dat dat ding deed.... Leek me bepaald ongezond.

Re: Opgelost: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/11, 11:35:07 »
Dat is ook ongezond want er zitten schadelijke deeltjes in wat eruit komt... dat heeft in het verleden al eens tot sterfvallen geleid.

Maar ook voor thuisgebruik is een afzuigkap om die reden wel aan te raden. Zo heb ik het tenminste geleerd op mijn ICT-opleiding.

Offline aartje

  • Lid
Re: Opgelost: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/11, 15:07:50 »
Dat is ook ongezond want er zitten schadelijke deeltjes in wat eruit komt... dat heeft in het verleden al eens tot sterfvallen geleid.

Maar ook voor thuisgebruik is een afzuigkap om die reden wel aan te raden. Zo heb ik het tenminste geleerd op mijn ICT-opleiding.
Ja, dat was vroeger zo. Er kwam ozon vrij door de hoge spanningen en warmte in het apparaat. Dat kon
problemen geven als die printer de hele dag stond te printen in een kleine niet-geventileerde ruimte.
Tegenwoordige printers hebben dat probleem niet of nauwelijks, ook omdat het veelal eigenlijk geen
laser- maar led-printers zijn.

Verder raad ik wel af om eventuele gemorste lasertoner (wat niet of nooit kan voorkomen) met
een normale stofzuiger op te zuigen. De tonerdeeltjes zijn daar veel te klein voor en kunnen zo door
het filter heen geblazen worden (of gedeeltelijk), die deeltjes kunnen wel gevaarlijk zijn bij inademing.

Er zijn speciale toner-stofzuigers maar die zijn wel zo'n tien keer zo duur als normale.

Offline aartje

  • Lid
Re: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/11, 15:09:17 »
Hartstikke bedankt voor alle adviezen  :D Ik heb net gedaan alsof ik heel rijk ben... gekozen voor de HP M1132 (laserprinter met scan/kopieer functie).
Gefeliciteerd, goede keuze, denk ik.

Re: Opgelost: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/11, 19:10:02 »
Ik vroeg me alleen nog af of het printen van etiketten met een laserprinter wel goed gaat? Dat was namelijk één van de vereisten toch?

Re: Opgelost: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/11, 20:16:04 »
@aartje: Mijn ICT-opleiding was vorig jaar. Vertel je me nu dat ik verouderde informatie geleerd heb? ???

Offline aartje

  • Lid
Re: Opgelost: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/11, 20:45:01 »
@aartje: Mijn ICT-opleiding was vorig jaar. Vertel je me nu dat ik verouderde informatie geleerd heb? ???
Nee, dat lijkt me niet. Als je een afgeragde laserprinter continue laat printen zou je wel eens
gezondheidklachten kunnen krijgen in het slechtste geval. Dat is hetzelfde als met een copieer-
apparaat. Maar met normaal privé-gebruik lijkt dat me sterk. Meestal ruik je de ozonlucht
ook wel als het foute boel is.

Wat etikettenprinten betreft moet je er wel zeker van zijn dat het etikettenpapier
op een laserprinter gebruikt kan worden. Dat heeft te maken met de hete rol en
de lijm van dat papier in zulk soort printers (of copieer-apparaten).
Navragen bij de winkel/leverancier dus.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/11, 20:47:36 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: Opgelost: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/12, 17:17:40 »
Ik heb vandaag nog eens gevraagd aan een vakman van de reproductie/drukwerk
afdeling van een grote scholengemeenschap. Kleinere laserprinters/copieerapparaten
hebben geen veiligheidsproblemen. Er staan wel apparaten in een ruimte met afzuiging,
maar door die apparaten gaan meer dan 1 miljoen blaadjes per jaar !!
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een privé-printer meer dan ca. 1 á 2000 vellen per jaar
gebruikt, dus waar hebben we het dan over.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Opgelost: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/12, 17:53:11 »
Ik zie ook geen probleem, eerder met fijnstof. We zijn in Europa, samen met Polen, een van de meest smerige landen wat dat betreft.
Daar kan een klein HP-printertje niet tegenop!  :)

Re: Opgelost: Nieuwe printer... waar op te letten (?)
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/15, 16:59:00 »
Net de printer aangesloten en mijn 1e printjes gemaakt  :)

Documentatie van HP zelf vind ik ietwat karig/gebrekkig. 

Deze handleiding gebruikt: http://www.andersaaberg.dk/blog/2012/install-hplaserjet-m1132-mfp-printer-for-ubuntu-12-04/

Ik ben er blij mee. Bedankt voor alle hulp  :)

PS. Ik zet de printer ook (helemaal) uit als ik hem niet gebruik. Wel zo veilig en milieuvriendelijk  ;)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)