Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Boot - Windows XP / Linux  (gelezen 881 keer)

Rene4u

  • Gast
Dual Boot - Windows XP / Linux
« Gepost op: 2007/10/01, 20:58:16 »
Met Mandriva Linux ging dat eerder perfect, maar sinds ik Ubuntu Feisty 7.04 als tweede OS installeer krijg ik alleen maar problemen met mijn MBR.
Maar aangezien ik Ubuntu veel gebruiksvriendelijker vindt wil ik met deze OS verder.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik precies te werk moet gaan.... zonder dat mijn MBR helemaal de weg kwijt is......
Wat allemaal aan te maken,  "/", /HOME, SWAP?
Nu wist ik tot nu toe hier helemaal niets van.... misschien dat ik dit bij mijn vorige Ubuntu installatie ook wel in de verkeerde volgorde heb aangemaakt???
Wellicht heeft dit ook met mijn probleem te maken.....

In de ROOT partitie komt daar alleen de installatie van Linux?
Komt op deze partitie ook bestanden te staan van naderhand geïnstalleerde programma's of komen deze te staan op de /HOME?


Waar kan ik bijvoorbeeld instellen dat de GRUB bootloader niet op het MBR geïnstalleerd moet worden.
En hoe kan ik de GRUB bootloader veilig verwijderen als ik bijvoorbeeld een nieuwe  installatie van Linux wil doen.....

Eerder nooit problemen gehad met een Dual Boot syteem.
Ik krijg na het installeren van Linux Ubuntu een melding in Partition Magic dat mijn partitietabel "BAD" is......
Ik heb met een of ander prog na de installatie van Linux gecheckt wat er nu precies aan de hand was.
Er stond iets van dat 2 partities over elkaar heen liepen....( weet niet meer precies de exacte woorden.)
Kom er niet uit wat nu precies de oorzaak van dit alles is......

Wil straks wel graag Gutsy Gibbon naast mijn XP hebben draaien, gebruik dan XP alleen nog voor mijn scanner Canon Canoscan 4200F en voor Adobe CS2 (Hier kan Gimp nog niet aan tippen, ik mis nog een aantal functies).

Ik wil graag af van Windows, maar momenteel heb ik alleen Windows geïnstalleerd i.v.m. bovenstaand probleem.

René

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dual Boot - Windows XP / Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/01, 21:16:11 »
In Linux is alles een mapje. Ook je harde schijf en je CD-speler enz.

/  = root, oftewel Ubuntu zelf. De andere mapjes zijn submapjes van /

/home = je persoonlijke map, je "Mijn Documenten" met een plusje: ook de instellingen van alle progjes staan erin (als verborgen bestanden).

swap = je virtuele geheugen. In Windows is dat pagefile.sys en staat het op dezelfde partitie als W. zelf. Linux wil het op een aparte partitie, wat natuurlijk veel beter is (geen fragmentatie hierdoor).

Partition Magic = een onding, dat vaak je Linuxpartities verkloot met valse foutmeldingen die hij wil "repareren". Ga je daarmee akkoord, dan is de zaak meestal verpest (hier spreekt een slachtoffer).

Gebruik liever de Gparted LiveCD:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Rene4u

  • Gast
Dual Boot - Windows XP / Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/03, 21:32:06 »
Dank je voor de link, maar moet ik nu eerst weer alle partities verwijderen die ik heb aangemaakt met Partition Magic?
HD1:
C: 60 GB Windows XP
D: 60 GB Linux
E: 10 GB Fat32

HD2:
F: 20 GB
G: 180 GB

De D en E partitie kan ik wel verwijderen, maar de C schijf laat ik liever even voor wat die is.......

Moet ik ook een /Boot partitie aanmaken?

René