Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schijf van vorige pc als tweede schijf in nieuwe pv  (gelezen 859 keer)

Offline ctammes

  • Lid
schijf van vorige pc als tweede schijf in nieuwe pv
« Gepost op: 2012/12/23, 12:42:16 »
Hallo,

Heeft iemand ervaring met het volgende:
Ik heb een oude pc met daarop een dualboot van Windows en Ubuntu 10.04. (Windows start overigens niet meer; het gaat mij alleen om de data.) Deze schijf wil ik als tweede schijf in mijn nieuwe pc hangen. Die nieuwe is alleen Ubuntu, versie 12.04. Beide schijven hebben min of meer dezelfde indeling en koppelpunten, dus beide een / en /home.

Nu is mijn vraag: gaat dit goed als beide schijven actief zijn of moet ik eerst de koppelpunten uit de oude schijf verwijderen (kan dat wel met /??). Leest Linux bij het starten alleen de koppelpunten van de eerste schijf? En kan ik dan de data op de tweede schijn uberhaupt bereiken.

Suggesties???

Chris

Offline Bloom

  • Lid
Re: schijf van vorige pc als tweede schijf in nieuwe pv
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/23, 12:46:34 »
Koppelpunten zijn lege directory's op je lokale schijf die gekoppeld zijn met een intern of extern opslagmedium. Ze horen bij de draaiende Linux en horen dus niet bij een harde schijf.
Om de home-directory van je oude schijf (die nu als extra schijf aangesloten is) te kunnen lezen, moet je de schijf eerst aangekoppelen (dat kan bijvoorbeeld met het Schijfgereedschap) en dan naar de home-directory en je persoonlijke map op die schijf navigeren, dan kun je aan alle data en die naar je hoofdschijf kopiëren. Daarna kun je de oude schijf loskoppelen en met het Schijfgereedschap of met GParted herformatteren en zoals gewenst herindelen.

Offline ctammes

  • Lid
Re: schijf van vorige pc als tweede schijf in nieuwe pv
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/23, 12:50:29 »
Ik hoef die schijf niet leeg te hebben; het is eenvoudiger om die erbij in te hangen in plaats van alle data te kopieren. Bovendien is die oude vier keer zo groot, dus die ruimte kan ik best gebruiken.
Ik weet alleen niet zeker of Linux bij het starten de koppelpunten van alle schijven langsloopt, maar dat is blijkbaar niet zo. Ik stel ze nl. wel in via gparted.

Offline vanadium

  • Lid
Re: schijf van vorige pc als tweede schijf in nieuwe pv
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/23, 13:19:33 »
Koppelpunten worden niet ingesteld via gparted. Dat gebeurt met het configuratiebestand /etc/fstab.

Op je harde schijven staan partities. Eén partitie bevat één bestandsstructuur.

De partities worden aangekoppeld in de bestandsstructuur van linux met behulp van /etc/fstab. Daarin wordt aangegeven waar in de linux bestandsstructuur een bepaalde partitie aangekoppeld mag worden.

Bij het inpluggen van je oude schijf in je nieuwe computer is de mogelijke complicatie dat je computer nu gaat opstarten van je oude schijf in plaats van je nieuwe. Dan zal er een ingreep nodig zijn ofwel op hardware niveau (zorgen dat je nieuwe harde schijf terug de primaire opstartschijf wordt), ofwel op softwareniveau (herinstallatie grub, zodat computer wel opstart vanaf oude schijf, maar dan doorstart vanaf nieuwe schijf)

Op het ogenblik dat je computer met je nieuwe schijf opstart, zal die oude schijf geen storing geven in je bestaande Ubuntu 12.04 installatie. Standaard zal die niet aangekoppeld worden, maar je zal ze kunnen aankoppelen door op een icoon te klikken in bestandsbeheer. Op die oude schijf wel automatisch als datapartitie aan te koppelen, moet /etc/fstab aangepast worden.

Offline Bloom

  • Lid
Re: schijf van vorige pc als tweede schijf in nieuwe pv
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/23, 13:26:08 »
Je kunt koppelpunten in GParted alleen instellen tijdens een installatie.
Om een oude homedirectory als data in een nieuwe Linux te koppelen, doe je het volgende:
sudo mkdir /media/data
sudo chown -R jouwnaam:jouwnaam /media/data
sudo chmod -R 755 /media/data
en voeg dan een lijn in /etc/fstab met gehulp van een teksteditor in rootmodus:
/dev/sb3 /media/data auto defaults 0 2
(als /dev/sb3 de juiste partitie op de tweede harde schijf is waar die oude Ubuntu-installatie op staat, dat kun je met GParted nakijken)
Dan kun je oude home-directory benaderen als /media/data/home/jouwgebruikersnaam.
Eventueel kun je in je eigen home-directory nog een shortlink aanmaken naar de oude directory:
mkdir ~/oudhuis
ln -s /media/data/home/jouwgebruikersnaam ~/oudhuis
en daarna heb je in je huidige homedirectory een directory oudhuis staan die je meteen naar je oude homedirectory brengt.

Offline ctammes

  • Lid
Re: schijf van vorige pc als tweede schijf in nieuwe pv
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/23, 13:48:40 »
Het zijn sata schijven en voor zover ik het begrepen heb, worden die in volgorde aangesloten. De huidige schijf is en blijft de eerste en door de tweede schijf op de juiste kabel aan te sluiten wordt die automatisch gezien als tweede. Dus dat zou sowieso geen probleem zijn.
De tweede (oude) schijf is puur voor data, wat er verder op staat interesseert me niet.
Toen ik gisteren mijn nieuwe schijf indeelde, werd me om een koppelpunt gevraagd; zonder dat kon ik niet verder. Vandaar mijn zorg over de koppelpunten. 'Better save than sorry'


Koppelpunten worden niet ingesteld via gparted. Dat gebeurt met het configuratiebestand /etc/fstab.

Op je harde schijven staan partities. Eén partitie bevat één bestandsstructuur.

De partities worden aangekoppeld in de bestandsstructuur van linux met behulp van /etc/fstab. Daarin wordt aangegeven waar in de linux bestandsstructuur een bepaalde partitie aangekoppeld mag worden.

Bij het inpluggen van je oude schijf in je nieuwe computer is de mogelijke complicatie dat je computer nu gaat opstarten van je oude schijf in plaats van je nieuwe. Dan zal er een ingreep nodig zijn ofwel op hardware niveau (zorgen dat je nieuwe harde schijf terug de primaire opstartschijf wordt), ofwel op softwareniveau (herinstallatie grub, zodat computer wel opstart vanaf oude schijf, maar dan doorstart vanaf nieuwe schijf)

Op het ogenblik dat je computer met je nieuwe schijf opstart, zal die oude schijf geen storing geven in je bestaande Ubuntu 12.04 installatie. Standaard zal die niet aangekoppeld worden, maar je zal ze kunnen aankoppelen door op een icoon te klikken in bestandsbeheer. Op die oude schijf wel automatisch als datapartitie aan te koppelen, moet /etc/fstab aangepast worden.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: schijf van vorige pc als tweede schijf in nieuwe pv
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/23, 14:37:44 »
De koppelpunten van de opgestarte Linux verwijzen naar de schijf en partitie, gekoppeld aan of: UUID, LABEL, fisieke device(Schijfnummer/Partitie)
De oude 2e schijf voldoet daar niet aan, plus de gegevens daarvan staan op die 2e schijf.
Als je de bootvolgorde in BIOS omzet, starten van de 2e schijf als eerste, kun je (meestal) de Linux van die schijf starten.
Hoe dan ook, hang die schijf er maar in ;)
Heb je maar 1 gebruiker aangemaakt op die 2e schijf ? Op de eerste ook ? Dan heb je grote kans dat je gewoon bij je Linux data kan, beide gebruikers zijn dan in Ubuntu gebruiker 1000, anders dien je de rechten op je 2e schijf aan te passen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline ctammes

  • Lid
Re: schijf van vorige pc als tweede schijf in nieuwe pv
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/25, 21:02:35 »
Ik heb de oude schijf intussen verplaatst, aangekoppeld en met een symlink toegankelijk gemaakt, geheel volgens de instructies hierboven.
Mijn dank voor de ondersteuning.

Offline ctammes

  • Lid
Re: schijf van vorige pc als tweede schijf in nieuwe pv
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/26, 12:24:42 »
Update: het blijkt dat ik mijn oude Ubuntu 10.04 nog steeds kan opstarten vanaf de oude schijf, die dus nu als tweede schijf aangesloten is. Ik moest alleen de oude /etc/fstab aanpassen omdat de homedir daarin als devicenaam stond (nu op sdb ipv. op sda) en niet als UUID, dus die was niet te vinden.
Het enige wat nu nog "fout" gaat is de melding "no devices detected".  Dit komt denk ik doordat de oude PC met een nvidia kaart werkte en de nieuwe met een intel kaart. Maar ik kan wel in standaard grafische mode opstarten.

Toch wel erg mooi dat dit allemaal mogelijk is   :-))

P.S. wel 'update-grub' uitgevoerd om mijn grub menu bij te werken.