Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na reboot met HDMI kabel in laptop > geen beeld  (gelezen 1052 keer)

na reboot met HDMI kabel in laptop > geen beeld
« Gepost op: 2016/11/04, 16:10:14 »
OS = Xubuntu 16.04 / Graf.kaart = Geforce 610M

Op mijn ASUS laptop, die via een HDMI kabel verbonden is met de TV is net de nieuwste grafische driver geinstalleerd via software updater. Het volgende probleem doet zich nu voor : wanneer ik de laptop via shutdown helemaal uitzet en weer opstart, werkt alles als vanouds. Echter wanneer ik een reboot doe is er plotseling geen beeld meer op de laptop en de TV toont enkel nog het ASUS logo. Alles 'freezes'/hangt. De enige manier om de laptop weer opgestart te krijgen is 4 sec. de aan/uit-knop ingedrukt houden en nadat de laptop zich heeft uitgeschakeld diezelfde knop weer in te drukken.

Wanneer ik de HDMI kabel loskoppel en reboot is er WEL beeld  :o.  Lijkt dus met de HDMI kabel te maken te hebben.

Heb op internet al gezocht naar dit specifieke probleem, maar kan niets vinden.

Wanneer ik in Settings bij Additional Drivers kijk staat daar het volgende :

"This device is using the recommended driver. Using NVDIA binary driver version 367.57 from nvidia-367 proprietary-tested".
Dit lijkt mij ok.

Iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe na een reboot ook gewoon beeld te krijgen wanneer de HDMI kabel is ingeplugd? Thx!
Een boek doet het altijd...

Re: na reboot met HDMI kabel in laptop > geen beeld
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/05, 09:42:38 »
Heb er niet veel vestand van, maar volgens mij moet je elke keer na een herstart aangeven dat het videobeeld naar de tv omgeleid moet worden. Via Instellingen, Beeldscherm.

Edit, te snel geregaeerd. De ene keer wel beeld, de andere keer niet? Dan is het vast ook de kabel niet.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/05, 09:47:21 door Paul Matthijsse »

Re: na reboot met HDMI kabel in laptop > geen beeld
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/06, 15:11:48 »
Heeft niets met de kabel te maken. Die is goed. Voordat de nieuwe grafische driver werd geinstalleerd was rebooten met de HDMI in de laptop geen enkel probleem. Werkte correct.

Wie o wie weet hoe dit weer hersteld te krijgen? Alvast bedankt!

Nog een vraagje in dit kader. Wanneer ik tevreden ben met een goed werkende grafische driver en geen nieuwere hoef, hoe kan ik dan voorkomen dat er een nieuwere grafische driver wordt geinstalleerd en - erg belangrijk - vormt het niet updaten van een dergelijke driver een veiligheidsrisico?
Een boek doet het altijd...

Offline jan11000

  • Lid
Re: na reboot met HDMI kabel in laptop > geen beeld
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/06, 15:34:08 »
Asus scherm,
zet dit in de bios uit,
dan zie je waar je laptop staan blijft.

Re: na reboot met HDMI kabel in laptop > geen beeld
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/06, 15:51:06 »
Kun je iets specifieker zijn, want ik begrijp niet precies wat je bedoelt?
Een boek doet het altijd...

Offline jan11000

  • Lid
Re: na reboot met HDMI kabel in laptop > geen beeld
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/06, 15:52:14 »
In je bios de reclame scherm uitzetten(logo).
Dan zie je misschien welke fout, tijdens booten.

Re: na reboot met HDMI kabel in laptop > geen beeld
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/06, 19:51:57 »
Geprobeerd, maar dit biedt geen soelaas.

Oplossingen worden zeer gewaardeerd  ^-^
Een boek doet het altijd...

Re: na reboot met HDMI kabel in laptop > geen beeld
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/06, 21:47:08 »
Heeft niets met de kabel te maken. Die is goed. 

En:
Wanneer ik de HDMI kabel loskoppel en reboot is er WEL beeld  :o.  Lijkt dus met de HDMI kabel te maken te hebben.

"Lijkt dus [wel]" en "heeft niets". Welke van de twee bedoel je nu precies?

Re: na reboot met HDMI kabel in laptop > geen beeld
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/07, 16:18:54 »
Ik begrijp de verwarring. Wat ik bedoel is dat de HDMI kabel zelf goed is. De kabel vertoont geen defect. De vastloper wordt veroorzaakt wanneer de HDMI kabel in de HDMI-poort zit. Wanneer de poort leeg is (dus geen HDMI-kabel erin) dan lukt het rebooten wel. Steek ik de kabel in de poort en reboot ik dan loopt de handel vast.  En dit gebeurde nadat er een nieuwe grafische nvidia driver was geinstalleerd.
Dus blijkbaar verandert er iets met het insteken van de HDMI kabel in de HDMI poort. Waarom alles met de oude driver wel werkte en met de nieuwe niet.........mij een raadsel.

Hoop dat het nu wat duidelijker is.
Een boek doet het altijd...

Re: na reboot met HDMI kabel in laptop > geen beeld
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/09, 15:40:02 »
Iemand met een oplossing  ;)?
Een boek doet het altijd...