Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren videokaartdriver  (gelezen 1232 keer)

Offline tryer

  • Lid
installeren videokaartdriver
« Gepost op: 2007/05/15, 22:42:18 »
Ik heb een Linux driver gedownload voor mijn videokaart: Intel 82810. Ik heb de driver gedownload in Dotpups downloads (ik gebruik puppy-lunix). De driver heet: XFCCom i810-1.2-3.i386.rpm.  Hoe moet ik deze driver nu installeren ??
Wie helpt  ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installeren videokaartdriver
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/15, 23:01:46 »
Drivers voor Intel videokaarten zitten al in de Linuxkernel en hoeven dus nooit te worden gedownload en geïnstalleerd. Ook bij de Pup hoeft dat niet (woef, woef)!   :-)
Intel video werkt uit-de-doos.

Offline tryer

  • Lid
installeren videokaartdriver
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/15, 23:13:24 »
Ik heb nu een resolutie van 1152 x 768. Of ik moet kiezen voor een resolutie 800 x 600, dat vind ik veel te groot. Er wordt niet de mogelijkheid geboden voor resolutie 1024 x 768. heb beide modussen geprobeerd: Xvesa videowizard en X org X server. Kan ik niet met de driver die ik heb gedownload dit probleen oplossen ??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installeren videokaartdriver
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/15, 23:19:16 »
Nee. Ga trouwens voor Xorg, die levert de beste beeldkwaliteit. Xvesa doet het altijd, maar presteert zeer matig.

Je kunt altijd je xorg.conf handmatig bewerken, daar vind je wel het nodige over op dit forum. Overigens: meestal kun je op een PC die Pup aankan, ook Xubuntu draaien (de lichtgewichtversie van Ubuntu). Pup is leuk voor erbij, maar Xubuntu is het serieuze werk.

Voordelen Xubuntu: automatische veiligheidsupdates, je bent niet standaard ingelogd als root (groot nadeel van Pup) en je hebt veel meer softwarekeuze in de pakketbronnen van Ubuntu.

Wat zijn de kenmerken van je harde waar? Processor, hoeveelheid RAM, omvang harde schijf.

Offline tryer

  • Lid
installeren videokaartdriver
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/16, 00:08:32 »
pentium III 8oomhz, 128 mb Ram

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installeren videokaartdriver
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/16, 09:19:19 »
Mooi! Prima geschikt voor Xubuntu, alleen niet via de LiveCD (daar heb je meer RAM voor nodig). Wel kun je installeren via de alternate CD (installeren op z'n Windows). Hier kun je de alternate halen:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/7.04/release/xubuntu-7.04-alternate-i386.iso

Let op: CD branden op lage snelheid, maximaal halve kracht. Brandfouten zijn dodelijk voor de CD.