Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan prullenbak-informatiebestand 'Geen ruimte meer over op apparaat' niet aanm..  (gelezen 2077 keer)

Offline desander

  • Lid
Beste forumleden,

Ik werk met Xubuntu omwille van mijn verouderde pc (laptop)

Foutmelding : Kan prullenbak-informatiebestand 'Geen ruimte meer over op apparaat' niet aanmaken

Ik krijg deze foutmelding wanneer ik op een ingeplugde  USB-stick een bestand wil toevoegen of verwijderen ?
Deze foutmelding komt eveneens voor bij gebruik van een andere stick.
Nochtans is de schijfruimte (USB) voldoende om bestanden toe te voegen ...
Ik heb zelfs Xubuntu volledig opnieuw geïnstalleerd !

Toch zou ik dringend enkele files aan mijn USB willen toevoegen.

Wie kan mij hierbij helpen ?

Gilbert.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 05:35:47 door desander »

Offline desander

  • Lid
Beste forumleden,

Ik werk met Xubuntu omwille van mijn verouderde pc (laptop)

Foutmelding : Kan prullenbak-informatiebestand 'Geen ruimte meer over op apparaat' niet aanmaken

Ik krijg deze foutmelding wanneer ik op een ingeplugde  USB-stick een bestand wil toevoegen of verwijderen ?
Deze foutmelding komt eveneens voor bij gebruik van een andere stick.
Nochtans is de schijfruimte (USB) voldoende om bestanden toe te voegen ...
Zelfs bestanden verwijderen van de USB lukt niet. (zie foutmelding schermafdruk)
Ik heb zelfs Xubuntu volledig opnieuw geïnstalleerd !

Toch zou ik dringend enkele files aan mijn USB willen toevoegen.

Wie kan mij hierbij helpen ?

Gilbert.

Offline HarzG

  • Lid
Hoe lang heb je dat probleem al en wat is de oorzaak? Als dat bij meerdere USB-sticks voorkomt, lijkt mij dat geen toeval.

Mogelijke oorzaak 1:
Werden de USB-sticks telkens netjes afgemeld via "ontkoppelen" of "gewoon eruit getrokken" nadat er bestanden geplaatst/verwijderd werden?
NB: Het kan ook fout gaan als de klep van een notebook dichtgeklapt wordt en nadien een USB-stick getrokken wordt (zonder stick afmelden).

Mogelijke oorzaak 2:
Het zou kunnen dat er een verborgen prullenbak met inhoud op je USB-sticks zit. De stick lijkt nog vrije ruimte te hebben maar vanwege de verborgen prullenbak zit die wel degelijk vol.
Open de USB-stick met Thunar, druk de combinatie Ctrl-H en je ziet verborgen bestanden.
De verborgen prullenbak is te herkennen aan de naam ".Trash-1000" en bevat /files en /info. In principe kan je de map ".Trash-1000" verwijderen als je zeker weet dat daar geen bestanden in de map voorkomen die je nog wilde bekijken/bewaren.
NB: Als je de 2e of 3e user aan de notebook bent, kan deze verborgen prullenbak ook ".Trash-1001", "".Trash-1002" etc. heten.

Mogelijke oorzaak 3:
Er is sprake van een "defecte prullenbak" van het systeem, d.w.z. de index ervan is in de war.
Maak een leeg document aan op je bureaublad (rechter muisknop, "maak vanuit sjabloon" -> "leeg bestand") en verwijder het bestand. Nadien laat je de prullenbak leegmaken.
Als een Xubuntu-systeem correct werkt met de prullenbak(ken), worden ook de verborgen/verwijderde bestanden op een USB-stick verwijderd als je de prullenbak van de notebook leegmaakt.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 17:51:48 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Mogelijke oorzaak 2:
Het zou kunnen dat er een verborgen prullenbak met inhoud op je USB-sticks zit.
Ik gok op deze. Inderdaad leegmaken zoals aangegeven.

Offline jan11000

  • Lid
Is denk ik een rechten probleem.
Dus rechten aanpassen met
gksudo thunar

Of
stick in xubuntu wissen, formatteren, en dan werkt het.

Een rechtenprobleem met een usb-staaf? Heb ik nog nooit meegemaakt. Insteken en lezen/schrijven. Dat is althans de standaardsituatie volgens mij.

Offline desander

  • Lid
Heb dus Trash via ctrl-H geopend, maar dit kan ik ook niet wissen.
Alle handelingen op de stick(s) geven de foutmelding.

Formatteren ?

Gilbert.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Als je vanaf een sticky iets in de prullenbak gooit dan komt het idd vaak in een verborgen prullebak op het sticky en het sticky raakt dus onzichtbaar vol.  Ik zou het sticky formatteren. (ntfs)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/06, 08:51:38 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Houd de Shift-toets ingedrukt als je iets naar de prullenbak verwijst, dan is het direct gewist, dus zonder tussenkomst prulliebak.

Offline desander

  • Lid
De laatste hint ivm het inhouden van de shift-toets heeft de oplossing gegeven !

Één voor één de files op die manier gewist tot er niets meer over bleef.
Dan de nodige files erop geplaatst en, voila !

Bedankt voor alle goede raadgevingen.

Gilbert.

Offline HarzG

  • Lid
De laatste hint ivm het inhouden van de shift-toets heeft de oplossing gegeven !
Één voor één de files op die manier gewist tot er niets meer over bleef.
Het zou kunnen dat er nog steeds bestanden op je USB-stick(s) staan die onnodig ruimte in beslag nemen. Het ging mij niet op het bekijken van verborgen bestanden in de prullenbak, maar om het openen van de USB-stick en dan met Ctrl-H bekijken of er verborgen mappen op de stick worden getoond.
Citaat
Open de USB-stick (dus /media/123456789 en niet de trash) met Thunar, druk de combinatie Ctrl-H en je ziet verborgen bestanden.
Anders loop je later misschien weer tegen het probleem aan, dat de stick als "vol" wordt gemeld terwijl Thunar nog ruimte ziet en desondanks niets kan bewaren op de stick.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline desander

  • Lid
Via Ubuntu Softwarecenter zie ik dat Thunar geïnstalleerd is, maar ik kan dit bij Hulpmiddelen niet vinden...?

Gilbert.

Offline HarzG

  • Lid
Via Ubuntu Softwarecenter zie ik dat Thunar geïnstalleerd is, maar ik kan dit bij Hulpmiddelen niet vinden...?
Thunar=Bestandsbeheerder, met deze (vertaalde, functiebeschrijvende) naam staat het programma in het menu. Je kan het programma ook starten met Alt-F2 (=uitvoeren), daar thunar intypen en laten uitvoeren.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce