Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onmisbare links voor beginners  (gelezen 49532 keer)


Offline eendje

  • Lid
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #51 Gepost op: 2007/02/28, 21:23:09 »
Citaat van: BladeRunner
Hier zijn nog een aantal 'must haves' voor de installatie van software in Ubuntu

http://lifehacker.com/software/ubuntu/hack-attack-top-10-ubuntu-apps-and-tweaks-195437.php
http://linuxondesktop.blogspot.com/2007/02/13-things-to-do-immediately-after.html
http://cutlersoftware.com/ubuntuinstall/
Pas wel op voor Automatix en Easyubuntu!
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

BladeRunner

  • Gast
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #52 Gepost op: 2007/03/02, 06:14:26 »
eendje, oppassen waarvoor ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #53 Gepost op: 2007/03/02, 06:19:20 »
In het verleden waren er regelmatig klachten dat automatix een Ubuntu installatie om zeep had geholpen.
Niet gebruiken dus.
Voor Easyubuntu geldt ongeveer hetzelfde, al was die wat "netter" en dus minder risicovol.

Offline eendje

  • Lid
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #54 Gepost op: 2007/03/02, 23:17:19 »
Er is ook een topic over als je er meer over wilt lezen...

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/311
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Triek-Meister

  • Gast
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #55 Gepost op: 2007/03/18, 15:58:40 »
Oke oke ik weet het. Ik moet eerst op die andere sites gaan zoeken. Maar ik weet ff niet waar. Ik ben sinds gister met Ubuntu aan het stoeien om te kijken of ik m'n Raampies er uit kan gaan gooien. Maar tijdens een aantal instalatie pogingen weet ik ff niet meer hoe ik wel een setup.exe of een autorun.exe  file aan de gang ga krijgen.
Als iemand me hier mee zou kunnen helpen om me in de goede richting te wijzen zou ik die gene zeer erkentelijk zijn.

Met Vriendelijke Groet Patrick

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #56 Gepost op: 2007/03/18, 16:18:51 »
Begin eens op de Nederlandstalige wiki:
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

Je kan niet zomaar een setup.exe uitvoeren, omdat Linux geen Windows is.
Installeren van programma's doe je in synaptic.

Maar goed, dan kan je natuurlijk ook op de wiki lezen :)

Cobuntu

  • Gast
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #57 Gepost op: 2007/05/18, 11:58:03 »
Citaat van: Saamelainen
Ja, maar het lijkt wel of er niemand naar kijkt...    :(
Ik ben een fanatieke kijker ;)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #58 Gepost op: 2007/06/25, 18:06:25 »
Citaat
over sun java, googleearth virtualbox en skype
sun java, googleearth, virtualbox en nog een paar progs vragen om ondertekening van een licentie. soms moet daar een terminal voor geopend worden (klein driehoekje activeren om de voortgang van de download te volgen). doe je dit niet rest je een gebroken pakket en apt (synaptic)
gebruik voor de ondertekening de pijltjestoets en/of de tab-toets!

Offline frits1954

  • Lid
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #59 Gepost op: 2007/08/12, 20:21:09 »
Ja er zien ook beginners die het wel lezen en de links zelf uitprinten
maar als beginner is het wel moeilijk
met een hamer en  één bijtel en één stuk metaal kom ik een stuk verder om iets te creëren dan met al die knoppen

Frits

PS
Hoe kreig ik en plaatje van hand met en hamer bij mijn naam???
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

Onmisbare links voor beginners
« Reactie #60 Gepost op: 2007/08/12, 20:40:53 »
Citaat van: Frits1954
PS
Hoe kreig ik en plaatje van hand met en hamer bij mijn naam???
Dan moet je naar je profiel gaan en dan Persoonlijkheid selecteren, nu kan je een logo activeren.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

platvis

  • Gast
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #61 Gepost op: 2007/08/14, 20:17:33 »
hoi ,ik ben maar een leek wat betreft linux maar ik heb de ubuntu desktop versie gedownload en geprobeert op mijn computer, erg mooi alleen krijg ik geen internet verbinding ik heb een router van kpn direct en daarop 4 computers verbonden met allemaal een eigen ipadres zoas 10.0.0.151 tot 10.0.0.154 mijn gateway is 10.0.0.138 alleen ubuntu wil geen internet geven ik heb wel bij netwerk het goede adres in getikt waar bij de machine op windows xp draait en de gateway
ingevuld maar geen internet,wie weet de oplossing.

Offline Arnold

  • Lid
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #62 Gepost op: 2007/08/15, 12:31:17 »
Ubuntu gemakkelijk?          NEE ZEKER NIET VOOR WINDOWERS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben al een jaartje af en toe bezig met Ubuntu, maar iedere keer is dit een fustratie.
Heb ook naar andere versies gekeken en geinstalleerd maar er is altijd wat.

Gisteren  7.04 geïnstalleerd, met veel moeite om dit op de juiste partitie te krijgen zonder de andere te overschrijven.

Nu is de computer volgens mij gemaakt om de mens te helpen, maar voor Linux moet je eerst een computer in je grijze massa installeren om alles goed werkend te  krijgen.
De problemen die nu al bestaan zonder alles doorlopen te hebben zijn:
SCHERMRESOLUTIE is max 1024x768  54 Hz. In 6.06 LTS was dit wel OK.
FLASH, JAVA, ed niet geïnstalleerd.
Nvidia drivers installeren een heidens karwei volgens de Engelse instrukties op de site.
Daarom  AUTOMATIX geïnstalleerd. ( Ondanks waarschuwingen hiervoor )
Deze waarschuwt dat het niet aan te bevelen is om de bestaande Nvidia te overschrijven. Dus voorlopig cancelen.
Alle aangevinkte programma's laten installeren en nu kijken of er nog meer trammelant opduikt tijdens gebruik.

arnold

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #63 Gepost op: 2007/08/15, 14:09:40 »
Citaat van: Arnold
Ubuntu gemakkelijk?          NEE ZEKER NIET VOOR WINDOWERS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
....
Gisteren  7.04 geïnstalleerd, met veel moeite om dit op de juiste partitie te krijgen zonder de andere te overschrijven.
Dual-boot is altijd een probleem, ook met Windows-Windows, dus dit kun je Ubuntu niet aanrekenen, in ieder geval niet voor de volle 100%.

Citaat van: Arnold
Nvidia drivers installeren een heidens karwei volgens de Engelse instrukties op de site.
Werkt de "Restricted Devices Manager" niet bij jou? Bij mij was het een vinkje zetten en even wachten...

Citaat van: Arnold
Daarom  AUTOMATIX geïnstalleerd. ( Ondanks waarschuwingen hiervoor )
Het gebruik van automatix wordt *zeer* sterk afgeraden. Bovendien zijn er tegenwoordig (binnen Feisty) voldoende alternatieven.

_mg

  • Gast
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #64 Gepost op: 2007/08/15, 14:17:45 »
Citaat van: Arnold
Ubuntu gemakkelijk?          NEE ZEKER NIET VOOR WINDOWERS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben al een jaartje af en toe bezig met Ubuntu, maar iedere keer is dit een fustratie.
Heb ook naar andere versies gekeken en geinstalleerd maar er is altijd wat.

Gisteren  7.04 geïnstalleerd, met veel moeite om dit op de juiste partitie te krijgen zonder de andere te overschrijven.

Nu is de computer volgens mij gemaakt om de mens te helpen, maar voor Linux moet je eerst een computer in je grijze massa installeren om alles goed werkend te  krijgen.
De problemen die nu al bestaan zonder alles doorlopen te hebben zijn:
SCHERMRESOLUTIE is max 1024x768  54 Hz. In 6.06 LTS was dit wel OK.
FLASH, JAVA, ed niet geïnstalleerd.
Nvidia drivers installeren een heidens karwei volgens de Engelse instrukties op de site.
Daarom  AUTOMATIX geïnstalleerd. ( Ondanks waarschuwingen hiervoor )
Deze waarschuwt dat het niet aan te bevelen is om de bestaande Nvidia te overschrijven. Dus voorlopig cancelen.
Alle aangevinkte programma's laten installeren en nu kijken of er nog meer trammelant opduikt tijdens gebruik.

arnold
Beste Arnold

Als je een goed en gezond opgebouwd systeem wilt hebben EN de support van dit gewelidige forum kun je maar beter (mijn mening) opnieuw beginnen.

Met grote waarschijnlijkheid zul na AUTOMATIX gebruikt te hebben delen van je systeem verziekt hebben. Je merkt het misschien niet direct maar na enige tijd zullen er probleempjes opduiken waarvoor de support van experts op dit forum geen soelaas zal bieden. Zij testen en verifieren bij ons opdoken ongemakken ook op hun systemen die  op de normale manier zijn opgebouwd. Daardoor en dankzij hun grote kennis en ervaring kunnen zij ons allen helpen.

Mijn advies : begin opnieuw en loop je vast : geef nooit op en vraag hulp; zeker weten krijg je dan een prachtig systeem dat schitterend gaat werken.

NB Ieder van ons loopt ooit wel tegen een ongemak of probleem met UBUNTU op. That's life. Maar met dit forum en zijn fantastische support gaat dat zeker wel lukken.

Ubuntiale Groet

Marcel

Ooops Markba was mij te snel af...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #65 Gepost op: 2007/08/15, 14:23:56 »
Citaat van: _mg
Ooops Markba was mij te snel af...
Dat krijg je als je zulke lange teksten gaat tikken ;-)

_mg

  • Gast
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #66 Gepost op: 2007/08/15, 14:33:32 »
Citaat van: markba
Citaat van: _mg
Ooops Markba was mij te snel af...
Dat krijg je als je zulke lange teksten gaat tikken ;-)
Yep!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #67 Gepost op: 2007/08/15, 15:42:32 »
@Arnold: na een schone herinstallatie, zonder Automatix, is het een fluitje van een cent om de problemen die je beschrijft, te verhelpen. Een fluitje van een cent, ik overdrijf niet.

Maar eerst die schone herinstallatie.

Groet, Pjotr.

geertdumo

  • Gast
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #68 Gepost op: 2007/09/29, 14:27:37 »
mcgyver schreef:
Ik ben bereid zoiets mee te helpen schrijven ( een soort "Wat MOET je doen om Ubuntu goed te laten werken op je PC

hallo, vindt ik een leuk idee van jullie, want ik ben zelf een linux ( ubuntu beginner) om een duidelijke manual die beginners begeleid bij Ubuntu te maken, vooreerst om hem goed te instaleren en om hem dan ook nog aan de praat te krijgen en op het web zijn het allemaal stukken van manuals dat ge moet zoeken, vooral met links van jullie heb ik al heel wat informatie gevonden.

want er zijn zoal dingen als ge niet thuis bent in linux dat ge toch niet weet.
zoals : als ge te weinig geheugen hebt hoe dat ge de desktop (7.04) moet instaleren zonder live cd te draaien, want voor live cd te draaien hebt ge nogal geheugen nodig, ik moeten twee modules van 128 MB bijsteken in mijn PIII, ( dat heb ik ook zelf moeten zoeken), met 128 MB was hij na 20 minuten nog niet op gestart ( live), nu zou ik n'keer willen experimenteren op n'n PI 200mhz maar als ik hem niet direkt kan instaleren moet ik er niet aan denken van live cd te draaien.

en zo zijn er nog veel kleine dingen dat met een goede manual het leven met een ubuntu e.a., gemakkelijker kan maken.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #69 Gepost op: 2007/09/29, 15:27:06 »
Citaat van: geertdumo
mcgyver schreef:
Ik ben bereid zoiets mee te helpen schrijven ( een soort "Wat MOET je doen om Ubuntu goed te laten werken op je PC

hallo, vindt ik een leuk idee van jullie, want ik ben zelf een linux ( ubuntu beginner) om een duidelijke manual die beginners begeleid bij Ubuntu te maken, vooreerst om hem goed te instaleren en om hem dan ook nog aan de praat te krijgen en op het web zijn het allemaal stukken van manuals dat ge moet zoeken, vooral met links van jullie heb ik al heel wat informatie gevonden.

want er zijn zoal dingen als ge niet thuis bent in linux dat ge toch niet weet.
zoals : als ge te weinig geheugen hebt hoe dat ge de desktop (7.04) moet instaleren zonder live cd te draaien, want voor live cd te draaien hebt ge nogal geheugen nodig, ik moeten twee modules van 128 MB bijsteken in mijn PIII, ( dat heb ik ook zelf moeten zoeken), met 128 MB was hij na 20 minuten nog niet op gestart ( live), nu zou ik n'keer willen experimenteren op n'n PI 200mhz maar als ik hem niet direkt kan instaleren moet ik er niet aan denken van live cd te draaien.

en zo zijn er nog veel kleine dingen dat met een goede manual het leven met een ubuntu e.a., gemakkelijker kan maken.
: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie
: https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/I386

Gigapuist

  • Gast
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #70 Gepost op: 2007/09/29, 17:41:07 »
Links voor beginners hé? :)

www.lienuks.nl natuurlijk :)

sorry voor de zelfbevlekking, maar Lienuks.nl is door mij en 2 andere gemaakt voor beginner met Linux, we hebben nog niet zo veel maar zijn denk ik wel lekker bezig voor een beginnende website. Ook voor de gevorderden hier is het wel intressant. In ieder gaval hebben we ieder week de "Opmerkelijk Nieuws" flash (zie mijn onderschrift :P)

ik vroeg me af wat jullie eigenlijk van de site vinden en wat er beter aan kan enzo?

Groetjes van Lieven

Offline Soul-Sing

  • Lid
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #71 Gepost op: 2007/09/29, 17:50:09 »
Citaat van: Gigapuist
Links voor beginners hé? :)

www.lienuks.nl natuurlijk :)

sorry voor de zelfbevlekking, maar Lienuks.nl is door mij en 2 andere gemaakt voor beginner met Linux, we hebben nog niet zo veel maar zijn denk ik wel lekker bezig voor een beginnende website. Ook voor de gevorderden hier is het wel intressant. In ieder gaval hebben we ieder week de "Opmerkelijk Nieuws" flash (zie mijn onderschrift :P)

ik vroeg me af wat jullie eigenlijk van de site vinden en wat er beter aan kan enzo?

Groetjes van Lieven
erg leuk gedaan.:) complimenten. vormgeving is ook niets mis mee.
en doe er ff een link bij naar ons forum.........

Gigapuist

  • Gast
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #72 Gepost op: 2007/09/29, 18:50:46 »
er staat een link naar (jullie) Ubuntu-NL-documentatie,
np om er nog een naar dit forum bij te zetten, maar dan is het weer zo dubbelop, toch?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #73 Gepost op: 2007/09/29, 19:02:20 »
Citaat van: Gigapuist
er staat een link naar (jullie) Ubuntu-NL-documentatie,
np om er nog een naar dit forum bij te zetten, maar dan is het weer zo dubbelop, toch?
is niet dubbelop hoor. ;) ik zou in ieder geval een link maken naar het off. ubuntu forum. maar het is jouw ding, dus......

breukkie

  • Gast
Onmisbare links voor beginners
« Reactie #74 Gepost op: 2007/09/29, 19:39:42 »
Nu de zoek functie op het forum niet meer voorhanden is wat ik persoonlijk jammer vind,maar daar staat een ander topic voor open.

Gebruik ik toch maar weer google.
Om op linux onderwerpen  zoals howto's en andere manieren dingen te vinden gebruik ik www.google.nl/linux
Hiermee haal je ook gericht veel info binnen over bijna alle dingen die je wilt zoeken/instaleren op linux.
Misschien al aangegeven in dit topic maar was niet van plan alles door te lezen.