Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu traag  (gelezen 359 keer)

Xubuntu traag
« Gepost op: 2015/01/29, 13:46:44 »
Laptop Dell Inspiron 5100. Eerst Ubuntu, en nu Xubuntu.

Zoals ik al eerder aangaf valt de snelheid van U ten opzichte van X mij erg tegen.
En nu blijft hij ook nog regelmatig "hangen". Ik krijg zelfs weer ramen-kribbels. Wrughhhh. :(

Ik snap het niet helemaal want met Ubuntu draaide deze laptop heerlijk. Zonder aanpassing swapneiging of wat dan ook.
En dit zou eigenlijk niet moeten kunnen aangezien X lichter zou moeten draaien dan U.
Bijna ben ik geneigd U terug te zetten, maar ik geef niet zo snel op. :P
Vooralsnog ga ik er toch maar vanuit dat het ergens zit in de configuratie van laptop icm Xubuntu, en zie ik dit voorlopig als een uitdaging dit op te lossen wat me wel weer de nodige leermomenten verdieping Linux op gaat leveren. 8-)

De swapneiging zette ik al terug op 10. Deze heb ik alvast maar weer aangepast op 5 (harddisk draaide tijdens hangen).

Kan ik nog meer checken om oorzaken te vinden en de prestaties e.d. te bekijken?
« Laatst bewerkt op: 2015/01/29, 13:52:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Xubuntu traag
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/29, 14:48:44 »
Zoals ik al eerder aangaf, zal het snelheidsverschil tussen U en X niet erg veel uitmaken.
En mijn ervaring is dat sommige configuraties gewoon niet samengaan om onduidelijke redenen.
Dat was/is met Windows zo, maar zal met Linux niet veel anders zijn.
Op de laptop van mijn eega had ik problemen met Mint en Ubuntu, maar Xubuntu gaat in 1x goed.
Die dualcore machine voelt net zo snel aan als mijn 6 core desktop met Xubuntu.
Het verschil is dat haar laptop op zijn max draait, en de mijne duidelijk niet, maar de mijne kan niet sneller als dat de software toelaat.

In jouw geval zou ik het even aanzien, maar wanneer de "problemen" blijven lekker terug naar Ubuntu.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04