Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: programma's installeren onder linux  (gelezen 2800 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
programma's installeren onder linux
« Gepost op: 2005/10/31, 10:26:01 »
Linux is fijn om te gebruiken. Alleen

jpjacobs

  • Gast
programma's installeren onder linux
« Reactie #1 Gepost op: 2005/10/31, 15:57:15 »
Dat is waar synaptic op de proppen komt.
staat in derde menu, beheer, synaptic (denk ik, momenteel niet op ubuntu)
Daar kan je zoeken naar beschikbare programmas, deze instaleren, verwijderen,....
om snel en gemakkelijk up te daten is er ook de ubuntu update manager (of iets in die trant, staat in hetzelfde menu), zoekt zelf updates, je moet enkel op ok duwen ;)
JP

programma's installeren onder linux
« Reactie #2 Gepost op: 2005/11/01, 16:48:21 »
in breezy is het nog makkelijker: applications -> add applications (in het gnome menu)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
programma's installeren onder linux
« Reactie #3 Gepost op: 2005/11/05, 11:54:42 »
Omtrent die add applications. Ik heb gemerkt dat dit nog vrij stroef verloopt. Bijvoorbeeld, ik installeer aegis (onder applications). De installatie verloopt goed, geen opmerkingen in de terminal. Maar nadien is nergens een icoon te vinden. (ook niet na een restart van panel)
Dit is geen ramp of course, een nieuwe entry en het is OK. Maar ik vroeg mij af hoe het kwam...

Wat ik bijvoorbeeld ook heb, in de menu editor staan veel meer entries dan dat ik er kan zien in het menu zelf?

programma's installeren onder linux
« Reactie #4 Gepost op: 2005/11/06, 14:23:53 »
Het menu is een apart iets: elke applicatie kan menu iconen definieren, globaal kan er dan een beleid opgegeven worden welke er weegegeven worden. Aegis definieert waarschijnlijk niet zo'n icoon.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
programma's installeren onder linux
« Reactie #5 Gepost op: 2005/11/06, 19:52:41 »
Hmm. Bedankt, we leren alle dagen bij. Maar dit verklaart nog niet waarom ik in de applications menu editor pictogrammen aangevinkt zie die niet verschijnen in het menu. Weet je toevallig in welk bestand dit bepaald wordt? /usr/share/apllications is blijkbaar enkel een verzameling iconen? Deze worden aangegeven in de editor, maar verschijnen niet allemaal in de menu's. Het is niet dringend of zo, maar ik raak er niet aan uit.

Heb even zitten zoeken, zou het kunnen liggen aan conflicten met smeg? (Een andere menu editor)

programma's installeren onder linux
« Reactie #6 Gepost op: 2005/11/06, 21:21:59 »
/usr/share/applications/ is de database
per programma staat hier gedefineerd welk icoon het heeft, hoe het heet en wanneer (in KDE, in GNOME en nog veel meer opties) het weergegeven moet worden.

De msnu editor laat alles zien, zodat je die opties aan kunt passen (aanvinken van een programma is aanpassen van een optie)