Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?  (gelezen 2673 keer)

FrSu

  • Gast
Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Gepost op: 2009/03/01, 08:59:52 »
Dit vraagt om een toelichting, ik bedoel het volgende:

Ik heb met redelijk veel moeite en goede ondersteuning van dit forum 8.04 LTS draaiend gekregen op mijn Packard Bell Easynote, incl wireless. En dat draait nu goed.
 
8.10 en straks Jaunty bevatten verbeteringen, waardoor het interessant is om deze toe te kunnen passen, zover de hardware dit kan.

Daar ligt nu mijn vraag: Mijn oudere hardware draait nu eindelijk onder 8.04. Blijft bij een upgrade de "verbinding" met de oude hardware installatie zo, dat de oudere hardware toch ondersteund blijft? Dan zou het bij mij een upgrade worden vanuit Synaptic, maar dan moet het wel blijven werken.

Ik weet dat je bij een nieuwe installatie je dit met de Live CD kunt testen. Ook dan vraag ik mij af of de oudere hardware ook nog ondersteund wordt in de nieuwere distributies.

Live CD proberen zal hier dan geroepen worden, maar de Live CD proberen bleek bij mij n.l. geen garantie te zijn voor een geslaagde installatie. Live CD 8.10 werkte op mijn PC wel en mijn laptop niet. Ik moest uiteindelijk toch de Alternate 8.04 installeren om de installatie voor elkaar te krijgen op beide.
 

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/01, 09:18:02 »
als het nu werkt met 8.04 zou ik er bij blijven,, ik draai op mijn pc waar ik zeker wil zijn dat hij het zonder problemen blijft doen er ook mee,,

het is niet voor niets een LTS, ;)

Offline Drummies

  • Lid
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/01, 09:27:48 »
FrSu

versie 8.04 blijft tot maart 2011 ondersteund wordt tussentijds met een point release naar 8.04.4 geupdated,dus geen directe reden om nu al over te stappen

wil je echter de nieuwe functionaliteit in de nieuwe versies dan wordt het een kwestie van proberen....

Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

FrSu

  • Gast
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/01, 09:32:11 »
Dag Chris,

Dat ben ik met je eens, maar ik vind het verbeteren van het systeem door een upgrade altijd wel interessant.

Terwijl ik een kop koffie maakte dacht ik er nog even over door. De Jaunty versie van nu heb ik op een Live CD gebrand en dat werkt op mijn PC. Nog niet geprobeerd op mijn laptop.

Via een tripleboot installatie naast mijn XP en 8.04 zou ik het verder kunnen testen zonder brokken te maken. Echter blijf ik met mijn vraag zitten of ik dan later met een upgrade via Synaptic mijn 8.04 naar 8.10 of nog beter Jaunty kan brengen met behoud van mijn instellingen etc. en nog belangrijker of mijn "oude" hardware dan nog ondersteund blijft door de veranderingen die ik in 8.04 heb moeten doen om de zaak aan de praat te krijgen.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/01, 09:34:42 »
ik denk niet dat iemand je een garantie kan geven of alles ootb werkt.

wat idd mischien een idee is is om een tripleboot te maken idd en je home van 804 te kopieren naar de nieuwere versie, dan heb je wel al je instellingen en persoonlijke dingen meegenomen en kan je beter testen.

FrSu

  • Gast
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/01, 09:35:06 »
@ Drummies,

Dank voor de info.
Ik denk dat in dat geval ik beter een triple boot zou kunnen doen, de nieuwste versie goed uittesten en dan later de zaken (hoofdzakeljk Evolution items) overzetten vanuit 8.04.

FrSu

  • Gast
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/01, 09:37:31 »
@Chris,

Heb volgens mij geen Home.
(Hoe krijg je dit en hoe werk je ermee?)
Het gebruik ervan is mij niet duidelijk en er zijn op dit forum ook verschillende meningen over.

Heb daar al eens eerder vragen over gesteld, maar dat ging meer richting een back-up programma als ik mijn documenten etc. in Ubuntu wilde gaan opslaan. daar ben ik niet echt uitgekomen en heb alles gewoon onder mijn Documenten in XP laten staan (Ik maak van daaruit regelmatig een back-up op een externe harde schijf) en kan ze daar ook benaderen.

Ik heb eigenlijk alleen webpagina's in Thunderbird en mijn Evolution items die ik dan zou moeten verhuizen.

Het home verhaal zou dit makkelijker maken?
« Laatst bewerkt op: 2009/03/01, 09:48:50 door FrSu »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/01, 09:50:36 »
je home map bevindt onder locaties>>persoonlijke map>>bestandssysteem je zou die home map kunnen kopieéren naar bv een externe HD...
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

FrSu

  • Gast
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/01, 09:59:36 »
Gevonden. :D
Bij een verhuizing kan ik deze map dan gewoon in de nieuwe installatie plakken? En dan zijn alle zaken overgenomen?

Hebben anderen dit daarom in een aparte partitie staan?

Offline Dave

  • Lid
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/01, 11:12:20 »
yepp. alle data én je instellingen heb je gelijk weer bij de hand na een verse installatie.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/01, 12:32:23 »
Ik raad dat niet aan. Er is geen garantie dat het altijd werkt. Tussen versies van applicaties kan het formaat van een configuratiebestand wijzigen. Bij een nieuwe distro laat je best de nieuwe versies hun configuratiebestanden aanmaken. Zorg ervoor dat je een goede reservekopie hebt van je eigen data en plaats die terug in de nieuwe installatie.

FrSu

  • Gast
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/01, 13:35:39 »
@Vanadium: Daar is inderdaad iets voor te zeggen.

Er zijn kennelijk ook goede ervaringen via het herplaatsen van de oude Home. Lastig hoor. Het eerste is meer werk, het 2de kan problemen opleveren.

Wat is dan eigenlijk de meerwaarde van de Home al dan niet op een aparte partitie? ???

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/01, 13:56:08 »
Ik adviseer niet tegen een aparte /home, wel tegen het terugplaatsen van configuratiegegevens van een oudere versie van een distro op de nieuwere. Voor 99% werkt dat wel, en dikwijls ook voor 100%. Er is echter geen garantie. Als je écht je oude configuratiegegevens wil behouden, ga dan gerust voor een aparte /home, want dat is dan inderdaad een stuk handiger.

Het voordeel van aparte partities is dataintegriteit. Gaat de ene partitie neer, dan is de andere nog intact.

Nu vind ik het voordeel van een aparte partitie voor desktopsystemen marginaal. Om je gegevens te beschermen, reken je niet op aparte partities, maar op een goede backup op een andere harde schijf. Eén enkele / partitie is het eenvoudigst, ook al omdat de Ubuntu installer dat zelf volautomatisch doet. Voor serversystemen maken aparte partities het systeem stukken robuuster en gemakkelijker te onderhouden.


FrSu

  • Gast
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/01, 14:06:05 »
Ok, dat is voor mij duidelijk.

Met wat ik wil kan ik dus het beste een tripleboot maken, spelen met de versie die ik wil, totdat ik zeker weet dat ik ga/kan overstappen. Ik zet dan alleen de relevante data over en weet dan 100% zeker dat ik geen mix van oude en nieuwe configuratiezaken krijg door mijn oude Home terug te plaatsen.

Ik kan dan eventueel later de oude Ubuntu versie weggooien en mijn Gub aanpassen voor de opstart.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/01, 14:23:18 »
@FrSu, Best is een triple-boot doen met 8.10 of Jaunty. Let vooral op met Jaunty. Blijft een test versie, en ik heb nu problemen ondervonden met de laatste herinstall van alpha 4 en met de updates daarna. Dus je kan het doen met Jaunty maar er zal nog veel veranderen tot april, tot de release er komt. Dus kan je wel uitproberen maar in april ervoor zorgen dat je een nieuwe download doet van de release en dan alles weer opnieuw installeren van nul. Niet je test versie upgraden naar de officiële release, altijd 'vers' install maken zoals we hier altijd zeggen.

Bij een upgrade kunnen er zich altijd fouten voordoen en dan ben je je (nu) goedwerkende 8.04 kwijt, dus niet doen zou ik zeggen. Natuurlijk als je ervaart dat 8.10 of later Jaunty beter werkt met je hardware kan je nog altijd beslissen om één van je computers met deze uit te rusten.

Succes! En wees voorzichtig (Oplettend) met wat je doet. Lees, denk, speel, experimenteer, maar let gewoon op.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

FrSu

  • Gast
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/01, 14:34:32 »
Dank, ik ga eerst nog wat spelen met de huidige live CD van Jaunty en wacht sowieso tot april. Dan ga ik kijken of ik een triple boot kan maken en dan zie ik wel weer verder.

Kom ik toch even terug op mijn oorspronkelijke vragen: Blijft de hardware van oudere computers wel ondersteund bij nieuwere versies van Ubuntu? Bij een upgrade gaat dit automatisch? ???

Bij een nieuwe installatie begin je blanco, maar daar heb ik de ervaring dat een werkende Live CD 8.10 op mijn PC niet altijd garantie geeft op een werkende installatie. Ik moest bv "terug" naar de Alternate 8.04 om Ubuntu geinstalleerd te krijgen op mijn PC. De Live CD van Jaunty werkt nu ook, maar of de installatie in April dan ook lukt is voor mij nog even de vraag.... :|

Offline heir4c

  • Lid
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/01, 14:45:26 »
Wel, ik heb veel problemen gehad met 8.10 om mijn resolutie wat deftig te krijgen. Met Jaunty stelde hij deze automatisch op 1024x768 in. Ook word de monitor herkend. Het bestand xorg.conf is volledig leeg dat zal je merken als je Jaunty installeerd, het werkt dus anders en er word nu minder gebruik gemaakt van xorg.conf (misschien spijtig) maar je kan daarin altijd specifieke zaken zetten.

In /var/log/Xorg.0.log zie je normaal gezien de details van driver en monitor, welke resolutie hij allemaal aankan en nog veel meer. Ook in /var/log/kernlog en /var/log/syslog vind je veel informatie over wat er gebeurd als je opstart. Kijken kan je altijd.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

FrSu

  • Gast
Re: Van 8.04 LTS naar 8.10 of naar Jaunty wel te adviseren?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/01, 15:07:07 »
Ja, ja de beruchte Ati A9250. Dat is ook bij mij een probleem oorzaak geweest. We zullen zien....... (kijken dus :D).