Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Trident fireblade videokaart  (gelezen 1303 keer)

dolf.limmen

  • Gast
Trident fireblade videokaart
« Gepost op: 2009/01/01, 12:06:55 »
Goedemorgen en om te beginnen een gelukkig 2009!  =D  =D

Ik zal me eerst voorstellen, ik heb enige ervaring in het werken in linux. Heb ook weleens een systeempje met OpenSuse gemaakt. Maar vind mezelf nog niet kundig met linux, dus benader me als een n00b.

Ik heb een oude IBM Thinkpad R30 gekregen en ik heb daar ubuntu 8.10 op geïnstalleerd. Alleen er zit een trident fireblade videocard alleen die krijg ik niet goed geïnstalleerd. Ik heb beeld alleen kan ik geen grotere resolutie dan 800x600 instellen (wat een soort van 12" beeld geeft op mijn 15" beeldscherm (zwart kader)).

Is er iemand die me kan vertellen hoe ik de videokaart aan de praat krijg zodat ik gewoon in 1024x786 kan werken? Als iemand ervaring heeft met deze laptop optuigen met ubuntu ben ik ook geïnteresseerd.

Grz

Dolf

Offline heir4c

  • Lid
Re: Trident fireblade videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/01, 16:20:53 »
Welkom,

Kijk eerst een via Systeem>Voorkeuren>Schermresolutie of je het daar kan veranderen.

Je kan wel de 'Resolution Switcher' installeren via Toepassingen>Installeren/Verwijderen  (Wel even bovenaan 'alle beschikbare software' selekteren via de knop die je daar ziet. Dan komt die ergens in 'Toepassingen' te staan. (Zelf even zoeken. Ik geloof dat, als je hem aanklikt, er dan naast je netwerkicon een klein icoontje verschijnt, maar is al een tijdje geleden dat ik het nog gebruikt heb in een andere versie)

Nog een advies:
Download de 8.04 LTS versie en is 'stabieler'. (LTS = Long Term Support = 3 jaar ondersteuning - 8.10 is een reguliere versie en krijgt 'slechts' 1,5 ondersteuning)
Die kan je in dual-boot met je 8.10 installeren. In 8.04 Heb je de betere mogelijkheid om Je monitor, resolutie en driver en/of grafische kaart in te stellen via het commando in terminal:
gksudo displayconfig-gtkDit werkt niet meer in 8.10 (waarom? Weet ik ook niet  :D )
Als je dan je:  /etc/X11/xorg.conf   kopiëert en plakt in die van de 8.10 werkt dit meestal wel.
Een beetje omslachtig maar voorlopig heb ik hier nog niet echt een goede en duidelijke howto gezien om je resolutie in 8.10 juist te zetten.

Succes!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

dolf.limmen

  • Gast
Re: Trident fireblade videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/01, 17:02:57 »
Is het sowieso slimmer om de 8.04 LTS te gaan draaien? Ik heb het net geïnstalleerd en kan nu nog makkelijker overgaan denk ik (toch?) Ik ga wel ff die oplossing met die Resolution Switcher proberen.

Thanks!

Re: Trident fireblade videokaart
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/01, 17:41:22 »
Staat in Synaptic deze geïnstalleerd xserver-xorg-video-trident? Hier nog wat opties om toe te voegen in xorg.conf http://linux.die.net/man/4/trident ook op te vragen in de terminal man trident of info trident, in alledrie dezelfde info. Wat ik niet kon plaatsen was Fireblade, dus of voorstaande helpt bij jou? ??? Maar proberen kan geen kwaad.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

dolf.limmen

  • Gast
Re: Trident fireblade videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/01, 18:42:13 »
Ik heb een beetje zitten klooien, maar het wil niet werken.
[@heir4c]:
Resolution switcher werkt, alleen dan krijg ik de resoluties die ik kan vinden in systeem->voorkeuren->schermresolutie . Daar staat helaas geen 1024x786 bij.
[@Gijs]
Ik had die site ook al gevonden, maar kan niet echt mijn vinger op de opties leggen.
Option XvHsync integer
    Override the default Horizontal-sync value for the Xv extension. This is used to center the Xv image on the screen. By default the values are assigned based on the video card. Default: 0.
Option XvVsync integer
    Override the default Vertical-sync value for the Xv extension. This is used to center the Xv image on the screen. By default the values are assigned based on the video card. Default: 0.
lijken me meer om de refresh frequentie in te stellen dan de resolutie. Is er niet iets zoals ndiswrapper voor de videokaarten? De windows drivers heb ik namelijk wel kunnen vinden...

Grz en thnx voor de support

Re: Trident fireblade videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/01, 20:18:46 »
En als je nu eens opnieuw opstart... Druk dan bij het opstarten op ESC zodra je ziet GRUB loading... Dan krijg je in principe een menuutje waarin op de tweede lijn staat "recovery mode". Selecteren met de pijltjes, dan ENTER. Vervolgens kom je in een DOS-achtig menuutje met onderaan de mogelijkheid "try to fix X-server".  Selecteren met de pijltjes, dan ENTER; Na een tijdje krijg je dat weer, kies dan voor "resume normal boot".
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Trident fireblade videokaart
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/02, 01:11:48 »
Ik heb een beetje zitten klooien, maar het wil niet werken.
[@heir4c]:
Resolution switcher werkt, alleen dan krijg ik de resoluties die ik kan vinden in systeem->voorkeuren->schermresolutie . Daar staat helaas geen 1024x786 bij.
[@Gijs]
Ik had die site ook al gevonden, maar kan niet echt mijn vinger op de opties leggen.
Option XvHsync integer
    Override the default Horizontal-sync value for the Xv extension. This is used to center the Xv image on the screen. By default the values are assigned based on the video card. Default: 0.
Option XvVsync integer
    Override the default Vertical-sync value for the Xv extension. This is used to center the Xv image on the screen. By default the values are assigned based on the video card. Default: 0.
lijken me meer om de refresh frequentie in te stellen dan de resolutie. Is er niet iets zoals ndiswrapper voor de videokaarten? De windows drivers heb ik namelijk wel kunnen vinden...

Grz en thnx voor de support
Boleaan werkt met woorden zoals  bijv. on, off, truth, false etc
Integer met  getallen 0, 1, etc
Hier wat meer info http://manpages.unixforum.co.uk/man-pages/linux/opensuse-10.2/4/trident-man-page.html
« Laatst bewerkt op: 2009/01/03, 10:47:12 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

dolf.limmen

  • Gast
Re: Trident fireblade videokaart
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/03, 10:04:33 »
Hurah Hurah!  ;D ;D

Tijdens meerder pogingen de videokaart aan de praat te krijgen heb ik een keer meer gevraagd dan mogelijk was. Bij het opstarten kreeg ik toen een waarschuwing dat ik de verkeerde videokaart geïnstalleerd had. Daar heb ik toen de goede geselecteerd. Werkte toen alleen nog niet. Heb vervolgens Xserver opnieuw laten configureren. Uit de back-up de tekst gekopieerd waarin de trident kaart geconfigureerd wordt. En het werkt! Ik heb gewoon 1024x786 beeld en volgens mij doet de videokaart ook goed zijn werk. Heb veel aan de diverse links die jullie doorgaven dus:

THANKS!

Dolf