Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: de naamomschrijving in de grub van ubuntu 10.10 maverick wijzigen  (gelezen 1017 keer)

Offline c.w.Tol

  • Lid
Ik wil graag, omdat ik ook Ubuntu Studio heb geinstalleerd voor de duidelijkheid alleen de namen hiervan enigszins wijzigen (alles in veiligheid) om een duidelijke herkenning te krijgen van wat ik ga openen, dus niet Ubuntu kernel nr enz. maar liever Ubuntu, Ubuntu Veilige Modus, Ubuntu Studio, Ubuntu Studio Veilige Modus (of Failsafe). Weet wel dat dat met sudo gedit zal moeten, maar wil geen problemen in de grub hebben, dus de opstart moet met alleen die kleine naamwijzigingen normaal opstarten als altijd.

Bedankt voor jullie advies.

Re: de naamomschrijving in de grub van ubuntu 10.10 maverick wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/14, 00:21:32 »
Met dit programma kan je het een en ander aanpassen, ik ben niet zo voor programma's buiten de repro's. Maar dit werkt goed.
Grub Customizer http://www.webupd8.org/2010/10/grub-customizer-lets-you-reorder-add-or.html de bron toevoegen via de terminal, de drie commando's in het aparte vak.
Met dank aan donpedroII
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline c.w.Tol

  • Lid
Re: de naamomschrijving in de grub van ubuntu 10.10 maverick wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/14, 02:30:11 »
Wederom bedankt, maar dit is niet het programma dat ik bedoel. Ubuntu, with Linux ........., de eerste vier zou ik graag zien, zonder echte wijzigingen, als Ubuntu Studio, with Linux......, zodat de gewone normale Ubuntu, with Linux.... de normale herkenbare blijft, anders blijft het soms gezoek in grub2. Is er geen grub2 menu waarin ik dit in de terminal (sudo gedit enz.) kan wijzigen, het is maar een kleine toevoeging zonder echter wijzigingen in de opstartzaken binnen deze grub2.
Dit programma en ook de startupmanager kunnen die naam pertinent niet wijzigen, zo blijkt. Misschien praat ik iets teveel richting openSUSE, dat ik uit het verleden ken, waarin dat ook via de terminal kon worden gewijzigd. Maar het lijkt me dat Ubuntu dat toch ook kan, ook dan via de terminal.

Hoor het graag.

Offline c.w.Tol

  • Lid
Bedankt voor de adviezen, de zaak is min of meer opgelost. Wen er goed aan waar wat zit in de grub, op welke plaats wat zit, dus in feite is dit probleem opgelost.

Offline vanadium

  • Lid
Re: de naamomschrijving in de grub van ubuntu 10.10 maverick wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/25, 17:50:38 »
Hier is wat een goede tutorial lijkt om onder meer naamomschrijvingen te wijzigen. Ze hebben het in grub 2 echter ongelofelijk complex gemaakt, en ik denk dat je huidige oplossing voorlopig de beste lijkt.