Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden  (gelezen 4851 keer)

Offline Support4u

  • Lid
Jaja, maybe een rare vraag voor het Ubuntu forum, heb het ook op het asus forum gepost.
Maar aangezien hier heel veel slimme mensen zitten, kan proberen geen kwaad. + er staat Ubuntu op het systeem :D


De vraag dus, aan mensen die er verstand van hebben, of het zelfde moederbord of serie heeft ( P5N32 )

Lan tot lan, reageerd mijn pc namelijk al niet op, en na mijn weten heb ik alles correct ingesteld ( bios )

Router staat netjes open, pakketten komen ook echt duidelijk aan ( gemeten met magic pakket sniffer, en wireshark + router log = permited )

Dus alles wat overblijft is de vraag, kan mijn moederbord wel ge-wold worden...?


Stel dat mijn moederbord het niet kan.. wat moet ik dan doen om het toch werkend te krijgen?
Stel dat hij het daadwerkelijk wel gewoon aankan? wat zijn dan mijn opties? hoe hebt jij het aan de praat gekregen ( ookal is het lan to lan wol ) wat moet ik instellen?!


Alvast heel heel heel! erg bedankt!



Bios 1903
Asus P5N32-e SLI


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/13, 08:55:29 »
Je zegt dat je het alleen ingesteld hebt in de BIOS, maar dat is niet voldoende.
Je moet in Ubuntu ook het een en ander instellen voordat het werkt.
Lees bijvoorbeeld dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/wake-on-lan/
De zoekfunctie en Google kunnen je vast wel aan meer handleidingen helpen als het bovenstaande topic niet werkt.

Offline Support4u

  • Lid
Re: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/13, 09:30:43 »
humz. okeey. en als we stiekem uitgaan van windows?

als ik dat woord hier mag gebruiken  :-X

hehehe  ;)

Want wat ik al schreef. alles is in principe ingesteld.
want als ik gewoon in windows zit, met sniffers open, dan komt het magische pakketje gewoon aan. ( ook in de router log premited )



even uitgaand van windows 7 en xp, of het moet voor beide een ander verhaal zijn?

maar wat ik niet snapt.. als je pc uitstaat ( met stroom er nog op ) dan heeft ie toch helemaal niks te maken met een OS?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/13, 11:13:50 »
Het besturingssysteem moet wel de netwerkkaart zo instellen dat hij gaat luisteren of er WOL-pakketjes ontvangen worden.
Dat kan je niet alleen met BIOS-instellingen doen.

Dus: post nou eens wat je precies hebt ingesteld. "alles is in principe ingesteld." is zo algemeen en nietszeggend dat we er niks mee kunnen. Bovendien klopt het niet, want als je alles had ingesteld dan werkte het gewoon.

Offline Support4u

  • Lid
Re: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/13, 12:04:58 »
Okeey mijn excuses

ik heb deze tutorial gevolgd
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1383722

in windows 7 -> netwerkverbindingen -> tcp ip statish ip ingevult
dan in netwerkverbindingen -> tab algemeen -> configureren -> geavanceerd -> wake on instellingen -> magische pakketjes toestaan

netwerkverbindingen -> tab algemeen -> configureren -> powermanagement -> dit apparaat mag uit standby gehaald worden

bios zelf -> apm ( advance power management ) -> enable to boot from pci devices
heb ook een optie gevonden enable lan boot rom

en dat is het zo'n beetje.

ik hoop dat we achter het probleem kunnen komen  :o

bedankt voor de hulp alvast. erg gewaardeerd





Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/13, 12:10:54 »
Met instellingen voor Windows kan ik je niet helpen helaas.
Werkt het wel als je de instellingen in Ubuntu goed zet en dan vanuit Ubuntu de computer afsluit?

Offline Support4u

  • Lid
Re: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/13, 12:20:39 »
zou ut niet weten moet ik is proberen.


ik zit net te denken.

moet ik misschien iets doen met de q-connector ( op het moederbord )
maby is er een pinnetje wol ( wake on lan ) ofzo. die ik moet aansluiten op power..


ik zeg ook maar wat..


ik heb nog is wat opgezocht. maar volgens de specificaties van mij mobo. moet het gewoon kunnen.
ik had al in het boekje gekeken. maar kon niks vinden over wol.

beetje vaag allemaal.

Offline Support4u

  • Lid
Re: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/13, 12:51:22 »
humz dat kabbeltje idee is ook uit de lucht.

via wiki wake on lan: moederborden met geïntegreerde netwerk kaart hebben geen kabeltjes nodig


dan kan het nog een paar dingen zijn.


ik heb een zyxel router/modem
de switchpoorten daarvan kunnen het tegenhouden?

ik heb 2 lan poorten op mijn mobo.
1 daarvan is disabled, omdat ik die niet gebruikt. misschine is dat een speciale poort?
waarom heeft een mobo anders 2 (rj45 ) netwerk poorten???

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/13, 12:55:47 »
Zolang je binnen je eigen netwerk blijft denk ik niet dat je Zyxel iets blokkeert.
Vanaf het internet je eigen netwerk op is een ander verhaal, maar daar zou ik pas mee beginnen als je het binnen je eigen netwerk aan de praat hebt gekregen.

Verder neem ik aan dat de 2 poorten hetzelfde zijn, tenzij het in de handleiding anders vermeld is.
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je de juiste poort instelt voor WOL ;)

Offline Support4u

  • Lid
Re: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/13, 13:15:18 »
poorten verschillen niet, en je kan ze ook niet instellen, wat wol betreft is daar ook geen keuze in.

wat ik nu weer lees, kan het ook zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power_Interface


misschien staat de computer te echt uit  XD ( wat een zin! )

als het led lampje van je lan niet knippert, zal er ook niks gebeuren.
hier heb ik namelijk helemaal nog niet op gelet namelijk.

+ ik kan dus nog de sof-off mode instellen. ( staat volgens mij standaart op s2 )
s2 System appears off. The CPU has no power; RAM is refreshed; the system uses a lower power mode than S1.

maar dar durf ik niet om te wedden ofdat ie standaard op s2 staat.
moet ik dus nog even na kijken als ik thuis kom.


alvast bedankt! ik kom er geheid uit!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/13, 18:44:35 »
ALs je computer uitstaat(met stroom er nog op)
als het led lampje van je lan niet knippert, zal er ook niks gebeuren.
hier heb ik namelijk helemaal nog niet op gelet namelijk.
Als je computer uitstaat, brandt er dan uberhaupt wel een LED-lampje op je netwerkkaart?
Bij mij wel...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Support4u

  • Lid
Re: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/14, 07:40:35 »
yeah bij mij ook. oranje ( standvast ) dus zonder geknipper.

als ik inplaats van shutdown, voor sleep of hibernate kiest, kan ik de pc wel over internet wakker schudden.

ik snap er nu geen donder meer van.
ik heb hier zo' delgx280 typisch kantoor werkpctje. die kan ik gewoon helemaal uit zetten, even stroom eraf gooien ( stekker uit stopcontact halen ) dan stroom er weer op, en dan alsnog wakker schudden.


waarom zit het nou gewoon is niet mee..

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/14, 12:46:12 »
als ik inplaats van shutdown, voor sleep of hibernate kiest, kan ik de pc wel over internet wakker schudden.
Ohja, Als ik mijn PC niet netjes afsluit middels "sudo halt" ofzo. Dan kan ik em niet WOL-en.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Support4u

  • Lid
Re: Kan mijn moederbord ( Asus P5N32-e SLI ) ge-waked on lan worden
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/14, 13:53:26 »
yup dat klopt. dat heb ik ook vaak teruggelezen.
maar goed. dat ruk ding, doet het gewoon niet. en ik zal me erbij neer moeten leggen  :'(

Het was weer iets nieuws, een nieuwe ervaring en nieuwe kennis. En verder kan WOL de pot op! :P

Bedankt voor jullie hulp allemaal!