Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST mnt, softlinks en aparte datapartities  (gelezen 1808 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST mnt, softlinks en aparte datapartities
« Gepost op: 2013/02/08, 09:51:36 »
Op mijn systeem heb ik de data ondergebracht op aparte partities, Ik benader ze  via softlinks naar mapnamen in mnt.
Maar het volume 'Filesystem root' loopt toch vol (nog maar een kleine Gig over).
mnt neemt daarvan ong 85 % in.
Ga ik kijken bij 'eigenschappen' bij bestanden in de datapartities dan vind ik normale waarden,  elke verrichting van bijschrijven of wissen geeft een overeenstemmende verandering. Maar die verandering zie ik ook bij mnt zodat mijn rootpartitie vol raakt en ik binnen de kortste keren in de problemen dreig te raken.
De bedoeling van de aparte data-partities was o.a. de rootpartitie zo clean mogelijk te houden.
Iemand een idee?

« Laatst bewerkt op: 2013/02/14, 16:13:40 door Jakke5 »

Online vanadium

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/08, 16:27:22 »
Op zich is dat een perfecte praktijk, mounten onder /mnt en via symlinks de aangekoppelde volumes vlot bereikbaar maken waar het moet.

Is je /home zelf nog op de root? Dan komen daar nog de gebruikersconfiguratiegegevens bij, maar ook je mail wordt dan, als je niets onderneemt, op de root opgeslagen. Ook de trash van persoonlijke gegevens die niet op aangekoppelde volumes stonden, blijft er staan. Vroeger deed ik dat ook, alles op een / partitie behalve gebruikersdata, maar dan mis je soms iets waardoor je / toch onverhoeds volloopt.

Ook /tmp en /var/tmp staan standaard op /. Een programma als audacity gebruikt echter /tmp om grote hoeveelheden audiodata naar toe te schrijven. Ook die folders worden best omgeleid.

Een goed beeld van het actuele ruimteverbruik per partitie krijg je met het commando "df -h". Dat toont meteen ook hoe groot je rootpartitie is.


Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/08, 16:42:15 »
Vreemd dat wat je hebt aangekoppeld onder /mnt meetelt voor het gebruikspercentage van /. Heb zelf onder /media de C-schijf van Windows aangekoppeld die qua gebruikte ruimte al 4 x zo groot is als de total grootte van / (tussen 40 en 50 GB). /home staat ook gewoon onder /.

wat geeft df bij jou?

Online vanadium

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/08, 16:49:38 »
Vreemd dat wat je hebt aangekoppeld onder /mnt meetelt voor het gebruikspercentage van /.
Dat is normaal als je de schijfruimte opvraagt in nautilus via rechtsklikken. Met het commando df, of grafisch met "Disk usage Analyzer" kan je een beeld krijgen per opslageenheid.

Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/08, 17:41:40 »
Dan is er bij TS dus eigenlijk niets aan de hand? Ik had trouwens over het hoofd gezien dat jij ook al het df-commando had gepost, excuses.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/08, 20:02:24 »
Dankjewel.
df geeft voor de root  99%, bijna helemaal vol dus.
Let wel, de datapartities worden wel degelijk aangesproken. Zo zit de partitie die ik voor muziek voorbehouden heb, reeds voor ong 20% gevuld. Maar alle data die ik in een van de partities opsla, doet tegelijk ook mijn root  vollopen. Dat  is toch absoluut niet normaal en nog minder gewenst.
Wat is er dan aan de hand? Wat kan ik doen om het op te lossen?

N.B. Ik werk meestal met Linuxmint, maar heb in Ubuntu hetzelfde kunstje uitgehaald met de partities. Ook daar zie ik dat de home volloopt, weliswaar minder snel. Logisch, denk ik, want ik gebruik het ook minder.

Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/08, 20:14:20 »
Ben dan toch wel benieuwd naar jouw uitvoer van:
df -hen
cat /etc/fstab

Offline Jakke5

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/09, 00:22:30 »
Hier (een deel van ) wat df -h zegt
/dev/sda7        51G   48G  898M  99% /
udev            1,9G  4,0K  1,9G   1% /dev
tmpfs           774M 1004K  773M   1% /run
none            5,0M     0  5,0M   0% /run/lock
none            1,9G   76K  1,9G   1% /run/shm
/dev/sda9        50G  3,0G   45G   7% /mnt/docuus
/dev/sda10      141G   36G   98G  27% /mnt/muziekjes
/dev/sda12      612G   24G  559G   4% /mnt/videoos

Zoals je kunt zien is root bijna helemaal vol.
Er is wel iets raars mee. De som van wat er in de root zit is kleiner dan wat er in de partities zit!!!
Als ik het schijfgebruik analiseer zie ik dat mnt 87,6 van de rootpartitie inneemt, home amper 4,7%, user 5%  (en dat de partitie 100% vol zit)

Hier ten overvloede het belangrijkste van wat er in fstab zit.
# Documentenpartitie
UUID=aabca57f-895d-4a28-a9e3-46d1c2964444  /mnt/docuus             ext4          defaults  0       2
# Muziekpartitie
UUID=334a206c-6a00-4419-ab42-a34d0e224ee9  /mnt/muziekjes         ext4         defaults  0       2
#Videopartitie
UUID=83ac8e8c-042c-446c-8cfd-af841bc828bc  /mnt/beeldjes        ext4         defaults  0       2
#Reservedatapartitie
UUID=ac1a7636-b50e-4ddc-a963-8a3da0cbb960  /mnt/videoos      ext4         defaults  0       2




Online vanadium

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/09, 19:06:04 »
"df" geeft informatie omtrent het ruimtegebruik op een partitie, niet omtrent alle gegevens die vanuit de root partitie bereikbaar zijn. De rrootpartitie is slechts 51G groot. Daarvan is 48G ingenomen, dus 99% van de beschikbare ruimte op de rootpartitie.

Je zal moeten uitzoeken welke andere data er nog op je rootpartitie staan. Aangezien ook je /home op de rootpartitie staat, kan dit nog vanalles zijn. Je zal ook andere gegevens moeten verplaatsen naar één van je andere partities (sda9, 10 of 12). Welke dat zijn, dat kan je alleen zien door naar je bestanden te kijken. Met disk analyzer kan je grafisch zien wat er zo allemaal ruimte inneemt op de root partitie.

Als root vol is, dan begint de kernel ook nog eens uit paniek massaal logbestanden uit te schrijven, die de zaak nog verergeren ...

Offline Jakke5

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/09, 23:51:36 »
Dankjewel.
thunderbird zit bij mij in /home (afzonderlijk voor ubuntu en mint dus) maar neemt amper 500 Mb in. Heel de /home overigens maar 4,7 % van /.
Citaat
Je zal moeten uitzoeken welke andere data er nog op je rootpartitie staan
Antwoord heb ik al gegeven: /home 4,7 % en /usr 5%. Dus vraag ik me af wat er dan wél zoveel plaats inneemt. Antwoord is klaar en duidelijk  /mnt met 87,6 %. Maar uit /mnt kan ik niets naar een andere partitie schrijven. Er zitten alleen maar 4 mapnamen in die ik laat verwijzen naar de verschillende partities, toch? 4 mapnamen met nog wat troep eromheen, hoogstens 1 kB. Waarom geven diskanalyzer én eigenschappen dan voor /mnt 54,4 GiB ???
Ik heb een testje gedaan en een map van 11,1 GB verwijderd uit muziek. /mnt vermindert van 53,2 naar 42,9 GB, een verschil van 10,3 GB. Kan ik daaruit besluiten dat diskanalyzer en Eigenschappen niet de werkelijke inhoud geven van /mnt ??? En, wat erger is, niet de werkelijke inhoud van / zodat / zogenaamd vol is terwijl er nog ruimte zat is.
In ieder geval kan ik met deze situatie niet verder. Een bewerking op één van de datapartities mag geen invloed hebben op /, anders heeft de hele constructie met aparta datapartities en softlinks weinig zin.

Er valt nog iets op: diskanalyzer 'ziet' geen programma's, zelfs geen kernel. Zou het kunnen dat (volledig) verwijderde programma's niet echt verwijderd zijn?
Hoe krijg ik info over de ruimte die de verschillende geïnstalleerde progs  werkelijk innemen?


« Laatst bewerkt op: 2013/02/10, 10:42:56 door Jakke5 »

Offline aartje

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/10, 12:31:04 »
Ik raad je aan eens het volgende commando uit te voeren:

sudo du   -s    /*    /.[a-z]*   /.[A-Z]*  | sort -n   >     /tmp/xx

(er zullen wel wat foutmeldingen over "proc" en zo over je scherm vliegen,
maar daar moet je je niets van aantrekken)

en dan te kijken (met een teksteditor) wat de laatste regels van /tmp/xx zijn.

Het zou ook (onwaarschijnlijk) kunnen zijn dat je root-partitie defect is.
Dat kan je nagaan door een live-systeem van Ubuntu op te starten en
het commando "fsck /dev/sda7" (als sda7 je root-partitie is) uit te voeren.

Het meest waarschijnlijke!! :
Verder zou het kunnen zijn dat er in één van de directories in /mnt/muziekje
/mnt/videoos of /mnt/beeldjes ooit eens data gezet is terwijl de partities
(nog?) niet gemount waren aan deze  directories.
Dat kan je nagaan door in een terminalscherm de volgende commando's
te doen (er mag op dat moment geen gebruik gemaakt worden door iets
op die directories!!!!, want dan kun je ze niet unmounten)

sudo umount /mnt/beeldjes
sudo umount /mnt/videoos
sudo umount /mnt/muziekjes
sudo umount /mnt/docuus
cd /mnt
sudo du | sort -n

en kijk dan of en wat er nog voor data onder /mnt staat.

« Laatst bewerkt op: 2013/02/10, 14:51:46 door aartje »

Online vanadium

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/10, 14:10:46 »
Zeer goede suggestie, vooral die laatste: eens je gekoppelde partities ontkoppelen. Het is mogelijk dat er "onder" die koppelpunten een heleboel data staat, die niet meer gezien worden door programma's als du en disk analyser als er een ander bestandssysteem op gekoppeld wordt.

Wel is het zo dat "df -h" je de waarheid vertelt: je root partitie bevat onwaarschijnlijk veel data, en is praktisch vol.

Mocht er data onder de koppelpunten op je root staan, zorg dan ervoor dat je na het verwijderen ook de Trash ledigt: anders blijven die bestanden ruimte innemen.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/10, 14:12:36 door vanadium »

Offline aartje

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/10, 14:55:11 »
Hier (een deel van ) wat df -h zegt
/dev/sda7        51G   48G  898M  99% /
udev            1,9G  4,0K  1,9G   1% /dev
tmpfs           774M 1004K  773M   1% /run
none            5,0M     0  5,0M   0% /run/lock
none            1,9G   76K  1,9G   1% /run/shm
/dev/sda9        50G  3,0G   45G   7% /mnt/docuus
/dev/sda10      141G   36G   98G  27% /mnt/muziekjes
/dev/sda12      612G   24G  559G   4% /mnt/videoos

Zoals je kunt zien is root bijna helemaal vol.
Er is wel iets raars mee. De som van wat er in de root zit is kleiner dan wat er in de partities zit!!!
Als ik het schijfgebruik analiseer zie ik dat mnt 87,6 van de rootpartitie inneemt, home amper 4,7%, user 5%  (en dat de partitie 100% vol zit)

Hier ten overvloede het belangrijkste van wat er in fstab zit.
# Documentenpartitie
UUID=aabca57f-895d-4a28-a9e3-46d1c2964444  /mnt/docuus             ext4          defaults  0       2
# Muziekpartitie
UUID=334a206c-6a00-4419-ab42-a34d0e224ee9  /mnt/muziekjes         ext4         defaults  0       2
#Videopartitie
UUID=83ac8e8c-042c-446c-8cfd-af841bc828bc  /mnt/beeldjes        ext4         defaults  0       2
#Reservedatapartitie
UUID=ac1a7636-b50e-4ddc-a963-8a3da0cbb960  /mnt/videoos      ext4         defaults  0       2

Wat mij trouwens opvalt is dat in bovenstaande /mnt/beeldjes wel staat in de fstab maar niet
wordt genoemd bij "df"
Wordt die partitie soms niet  gemount ?

Online vanadium

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/10, 15:50:12 »
Inderdaad! Dat zou wel eens de schuldige kunnen zijn! Beeldjes is niet gemount, dus alles wat je daaronder vindt, staat op de root partitie.

Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/10, 16:02:51 »
Goed denkwerk aartje!  =D

Offline Jakke5

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/10, 20:51:00 »
Dankjewel denkers.
Sorry voor het niet-vermelden bij df -h van /dev/sda11, waardoor ik jullie op het verkeerde been heb gezet.
Verkeerde been, helaas. Beeldjes wordt wel degelijk gemount.
Hier wat Eigenschappen van (map)Afbeeldingen daarover zegt:
Naam: Afbeeldingen
Type: Verwijzing naar map(inode/directory)
Verwijzingsdoel: /mnt/beeldjes
Inhoud: 2917 items, in totaal 3,1 GB

Dan denken we nog ff verder. Stel dat beeldjes niet aangekoppeld wordt. Hoe verklaar je dan dat een operatie van -11,1 GB op muziek, (wat doorverwijst naar /mnt/muziekjes) meteen ook - 10,3 GB geeft op / ????
Ook de veronderstelling van aartje, dat er al (veel) data op / stond, vóór de doorverwijzingen in actie kwamen, verklaart dat fenomeen niet.

Ik ben wel van de regen in de drup geraakt. df -h geeft
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda7        51G   48G  1,1G  98% /
udev            1,9G  4,0K  1,9G   1% /dev
tmpfs           774M 1012K  773M   1% /run
none            5,0M     0  5,0M   0% /run/lock
none            1,9G  140K  1,9G   1% /run/shm
Alle partities zijn er uit verdwenen. De map Videoos is helemaal leeg. Gelukkig heb ik onlangs nog een back-up gemaakt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/10, 21:34:33 »
Wat zegt het commando sudo mount -av ?

Online vanadium

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/11, 13:03:39 »
Stel dat beeldjes niet aangekoppeld wordt. Hoe verklaar je dan dat een operatie van -11,1 GB op muziek, (wat doorverwijst naar /mnt/muziekjes) meteen ook - 10,3 GB geeft op / ????
Waar zie je dit? Zoals we al enkele keren aangehaald hebben, is er een verschil als je nautilus of disk usage manager gebruikt, dan wel df.
Citaat
Ik ben wel van de regen in de drup geraakt. df -h geeft...
Waarom zeg je nu dat je van de regen in de drup bent geraakt? Situatie is verbeterd: je hebt al 1.1G vrij inplaats van 898 M.

Citaat
Alle partities zijn er uit verdwenen. De map Videoos is helemaal leeg. Gelukkig heb ik onlangs nog een back-up gemaakt.
Is dat nu niet omdat je, per suggestie van aartje, de aangekoppelde volumes ontkoppeld hebt? Dan is het logisch dat de map video leeg is. De video's zelf staan immers op de andere partitie, die nu niet aangekoppeld is.

Als er nu in je andere folders wél foto's, muziek, enz. staan, dan weet je het: dit is materiaal dat daar niet hoort, maar ook op een externe partitie moeten staan. Dat is het materiaal dat ervoor zorgt dat je root partitie vol loopt.

Ga nu als volgt tewerk:

1) Controleer nog eens dat géén van je andere partities aangekoppeld is met het commando
mount
Alleen sda7 mag in de uitvoer voorkomen!

2) Koppel je grootste partitie, /dev/sda12, tijdelijk elders aan:
sudo mkdir /mnt/tijdelijk
sudo mount /dev/sda12 /mnt/tijdelijk
sudo chown $USER:$USER /mnt/tijdelijk

3) Kopieer de inhoud van docuus, muziekjes en videos (dat laatste is echter al leeg, blijkt) naar die tijdelijke backupfolder op /dev/sda12:

mkdir /mnt/tijdelijk/backup
rsync -av /mnt/muziekjes /mnt/tijdelijk/backup/
rsync -av /mnt/docuus /mnt/tijdelijk/backup/

Controleer dat er geen foutmeldingen zijn van rsync. Controleer dat je alles terugvindt in /mnt/tijdelijk/backup. Maak desnoods een tweede reservekopie op een externe USB schijf als je zeker wil zijn. Pas dan kan je overgaan tot het wissen van de data in /mnt/muziekjes en /mnt/docuus. Wis die voorlopig op de gewone manier met nautilus: zo blijven de data voorlopig nog in de trash zodat je ze indien nodig kan terughalen, maar zijn ze weg uit /mnt/muziekjes en /mnt/docuus.

4) Herstart nu je computer.
- Controleer met het commando "mount" dat muziekjes, docuus, videoos wel degelijk aangekoppeld zijn. Controleer met nautilus of je daar alle data ziet.
- Controleer of je onder /mnt/videoos de "backup" directory met de reservekopie die je zojuist hebt gemaakt, terugvindt.

Maak dan pas je ruimte op de root partitie vrij door de trash te ledigen. Controleer het resultaat met het commando
df -h
Voor /dev/sda7 zou je nu heel wat meer vrije ruimte moeten zien (gemakkelijk tot 40GB!)

Offline Jakke5

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/11, 20:34:03 »
Nogmaals mijn dank. Er loopt een en ander fout.
Na het ontkoppelen met
sudo umount /mnt/beeldjes
sudo umount /mnt/videoos
sudo umount /mnt/muziekjes
sudo umount /mnt/docuus
blijven de data doodleuk bereikbaar.  Na cd / en cd mnt en sudo du | sort -n krijg ik terug een overzicht van alle bestanden, behalve videoos, en de wijzer naar videoos is leeg.
Dat brengt er mij toe te denken dat alléén de link naar videoos correct gemaakt is. Of, zoals jij het formuleert:
Citaat
Als er nu in je andere folders wél foto's, muziek, enz. staan, dan weet je het: dit is materiaal dat daar niet hoort, maar ook op een externe partitie moeten staan. Dat is het materiaal dat ervoor zorgt dat je root partitie vol loopt.
Wat staat er dan wel op die externe partities ??? Zouden alle data, behalve Video, dan 2 keer weggeschreven worden ??? Dat kan dan toch niet anders.
Nochtans zie ik geen verschil in de eigenschappen.
Alle vier zeggen ze Verwijzing naar map (inode/directory)
bij Afbeeldingen: Verwijzingsdoel /mnt/beeldjes
bij Documenten: Verwijzingsdoel /mnt/docuus
bij Muziek: Verwijzingsdoel /mnt/muziekjes
en bij Video: Verwijzingsdoel /mnt/videoos

Waar komt het verschil tussen Video en de andere drie dan vandaan? Ze zijn op dezelfde manier aangemaakt, en voorzover ik kan zien, ook helemaal gelijk, op de naam na.
Laat ik toch maar eens je suggesties volgen. Ik heb alle data voor alle veiligheid ook al in mijn backup-schijf opgeborgen.
Ik ga wel eerst terug de videoos-partitie aankoppelen vooraleer ik rsync -av /mnt/videoos/mnt/tijdelijk/backup/ doe, anders kan ik ze niet kopieëren.
Ik laat iets weten.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/11, 21:13:24 »
Alles gekopiëerd, maar ik vind /mnt/tijdelijk met de backups niet terug onder  videoos, want gemaakt onder /dev/sda12. Welk terminal-commando moet ik dan gebruiken om ze terug te zetten?
NB 1 Ik vind /tijdelijk, vóór een herstart, wél terug onder /mnt
NB 2 Ik heb /mnt/videoos niet gekopieerd naar /mnt/tijdelijk. Dat leek mij niet nodig omdat die partitie zich gedraagt zoals gewenst.

Na herstart vind ik  /mnt/tijdelijk helemaal leeg
Verder zie ik dat alle 4 de partities aangekoppeld worden
df -h geeft 
voor /dev/sda9 (docuus) 1,9 G,
voor /dev/sda10 (muziekjes) 26 G,
voor /dev/sda11(beeldjes) 13 G (en voor videoos 52 G = oude waarde + nog de data in Backup)
Nautilus daarentegen ziet niets in beeldjes, muziekjes of docuus, behalve lost+found

In Ubuntu vind ik nu met df -h dat Afbeeldingen, Documenten en Muziek helemaal leeg zijn, op enkele honderde MB na.
Welk besluit moet ik daar uit trekken ? Ik denk dat de enige mogelijkheid is dat mijn bestandssyteem in Mint niet goed werkt, want dat de data niet alleen geschreven worden  op de achter-de-link-liggende partities maar ook 'elders'
« Laatst bewerkt op: 2013/02/12, 08:24:02 door Jakke5 »

Online vanadium

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/12, 19:47:53 »
Als alle partities ontkoppeld zijn, dan zijn de data die dan nog onder /mnt/docuus, enz. te vinden zijn, de data die je moet verplaatsen om ruimte op je root vrij te maken.

Herstart je systeem eens, en post hier (kopieer en plak in dit bericht tussen code tags, je voegt die in met het knopje # hierboven) de  uitkomst van:
sudo blkid
mount
df -h
sudo du -chs /mnt
sudo umount /mnt/beeldjes
sudo umount /mnt/videoos
sudo umount /mnt/muziekjes
sudo umount /mnt/docuus
sudo du -chs /mnt

Offline jan11000

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/12, 20:09:11 »
Tip voor als je het opgelost hebt, zet in de map die je wilt gaan sharen/linken(ook over het netwerk mounten), een text file, "fout gemount.txt"(dit moet je dus erin zetten voordat je gaat mounten), indien je deze ziet dan weet je dat er verkeerd of niet gemount is.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/12, 21:09:44 »
Dankjewel voor de blijvende interesse (en de lessen in het gebruik van enkele terminalcommando's)
Hier het gevraagde:

sudo blkid
/dev/sda1: UUID="C8A017ACA0179FCC" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: UUID="4bd82269-3797-4a90-b5e3-bf8197b07c55" TYPE="swap"
/dev/sda6: UUID="063204ab-4442-47a9-b08a-d034e0341b9d" TYPE="ext4"
/dev/sda7: UUID="1a8e7ff4-5421-407c-a2f9-6e1b9a6308d4" TYPE="ext4"
/dev/sda8: UUID="0185087b-dfab-4551-ae88-978e6f79cfbe" TYPE="ext4"
/dev/sda9: UUID="aabca57f-895d-4a28-a9e3-46d1c2964444" TYPE="ext4"
/dev/sda10: UUID="334a206c-6a00-4419-ab42-a34d0e224ee9" TYPE="ext4"
/dev/sda11: UUID="83ac8e8c-042c-446c-8cfd-af841bc828bc" TYPE="ext4"
/dev/sda12: UUID="ac1a7636-b50e-4ddc-a963-8a3da0cbb960" TYPE="ext4"
mount
/dev/sda7 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
udev on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,size=10%,mode=0755)
none on /run/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,size=5242880)
none on /run/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
/dev/sda9 on /mnt/docuus type ext4 (rw)
/dev/sda10 on /mnt/muziekjes type ext4 (rw)
/dev/sda11 on /mnt/beeldjes type ext4 (rw)
/dev/sda12 on /mnt/videoos type ext4 (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/js/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=js)

df -hFilesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda7        51G   46G  2,5G  95% /
udev            1,9G  8,0K  1,9G   1% /dev
tmpfs           774M 1012K  773M   1% /run
none            5,0M     0  5,0M   0% /run/lock
none            1,9G   76K  1,9G   1% /run/shm
/dev/sda9        50G  885M   47G   2% /mnt/docuus
/dev/sda10      141G  2,3G  132G   2% /mnt/muziekjes
/dev/sda11      187G  7,7G  170G   5% /mnt/beeldjes
/dev/sda12      612G   52G  530G   9% /mnt/videoos

sudo du -chs /mnt48G    /mnt
48G    total
sudo umount /mnt/beeldjesumount: /mnt/beeldjes: not mounted
sudo umount /mnt/videoosumount: /mnt/videoos: not mounted
sudo umount /mnt/muziekjesumount: /mnt/muziekjes: not mounted
sudo umount /mnt/docuusumount: /mnt/docuus: not mounted
sudo du -chs /mnt39G    /mnt
39G    total
NB 1 Na elke umount-reactie verschijnt in de terminal $naam van eigenaar@$naam van computer ~ $. Die dingen heb ik voor de leesbaarheid weggelaten.
NB 2 Alle data zijn gewist met nautilus, behalve videoos. docuus had ik vandaag absoluut nodig, dus die staan er weer in.

Online vanadium

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/13, 11:49:34 »
Het grote verschil tussen de aangekoppelde volumes (62.8 GB, gerapporteerd door df) en de ruimte ingenomen door /mnt zoals gerapporteerd door du (48G) kan ik niet zomaar verklaren. Misschien best eens alle bestandssystemen met fsck controleren.

Ook na ontkoppelen blijft er nog veel over onder /mnt: 39G. Dat zijn de data die op je root partitie staan. Die moeten daar weg om de ruimte op je root partitie vrij te maken.

Offline wermic

  • Lid
Re: mnt, softlinks en aparte datapartities
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/14, 00:53:39 »
Mount is voor tijdelijk mounten en is van root. Koppel die partities onder media, en maak symlinks vanuit je /home/naam. Is maar een idee hoor.