Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Swap nodig of niet?  (gelezen 2158 keer)

drum

  • Gast
Swap nodig of niet?
« Gepost op: 2012/10/17, 11:02:53 »
Op mijn straks nieuw geleverde desktop zit 16 gb. werkgeheugen, heeft het gebruiken en of aanmaken van een swap dan nog wel zin?
Op mijn huidige desktop met 4 gb. werkgeheugen zie ik de swap nooit aangesproken, vandaar deze vraag.
Langs de andere kant komt het wel niet op enkele gb. schijfruimte aan aangezien er 1 tb. hdd in zal zitten en het os zal geïnstalleerd zijn op een 120 gb. ssd.
Ben benieuwd wat jullie denken.

Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/17, 11:12:20 »
Natuurlijk met 16Gb RAM heb je idd geen swap nodig.

Maar stel dat het OS de swap wil aanspreken om een of andere reden, dan is het maar goed en logisch dat je een swap-partitie hebt.

Alleen zou ik willen contesteren dat je effectief een Swap-partitie nodig zou hebben van 16 GB ;) , ik denk dat er eentje van een paar Gb ruim voldoende zal zijn.

Het eigenlijke OS zou een Swap moeten zien volgens mij.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

drum

  • Gast
Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/17, 11:14:22 »
Wil dit zeggen dat ik de swap op mijn ssd dan moet aanmaken, had die liever op mijn hdd gezien?

Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/17, 11:17:46 »
Kan ook prima op je HDD. In deze laptop zit ook een SSD, heb / op SSD staan en /home en swap op de HDD. Werkt prima.

drum

  • Gast
Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/17, 11:24:02 »
Hoeveel swap zou je dan eventueel toewijzen? 16 gb of zou 2 gb al volstaan?

Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/17, 11:31:49 »
Ik zou veilig spelen en 4 Gb toewijzen; heb je reserve zat en zal je systeem quasi nooit vastlopen mocht de swap vol geraken.

(Je kan ook je swapiness natuurlijk drastisch verlagen eh ;) )
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/17, 12:30:22 »
Swap is altijd nuttig om te hebben. Ik heb nu 8 GB in mijn laptop steken, en toch wordt de swap nog regelmatig gebruikt. Als je een groter geheugen hebt, gaat de kernel ook automatisch meer cachen (op OS X neemt de kernel altijd 1/8 van het geheugen, ik vermoed dat Linux ook zo iets doet) en kunnen andere voorgrondprogramma's ook meer geheugen benutten (sommige programma's benutten gewoon al het geheugen dat ze ter hun beschikking hebben).

Of als je natuurlijk een of andere stommiteit uithaalt en een programma schrijft dat 16 GB aan geheugen begint te alloceren (oepsie...) is het leuk dat je systeem niet gewoon crasht... want als het geheugen op is, stopt het systeem gewoon (eerst wordt er natuurlijk geprobeerd om geheugen vrij te maken of geforceerd programma's af te sluiten... Maar als dat niet werkt...)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/17, 12:39:04 »
En vergeet de slaapstand niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/17, 12:48:06 »
Swap maken van iets meer dan 16 GB, wegens slaapstand. Niet op de SSD!

Voor alle zekerheid swapneiging verlagen, naar 10 of zo:
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Swapneiging-is-te-hoog:-op-computers-met-weinig-RAM-geheugen-is-Ubuntu-erg-traag

Beest van een machine, trouwens.... Proficiat!  :)

drum

  • Gast
Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/17, 12:55:53 »
Swap maken van iets meer dan 16 GB, wegens slaapstand. Niet op de SSD!

Voor alle zekerheid swapneiging verlagen, naar 10 of zo:
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Swapneiging-is-te-hoog:-op-computers-met-weinig-RAM-geheugen-is-Ubuntu-erg-traag

Beest van een machine, trouwens.... Proficiat!  :)
Dank u wordt binnen een 3-tal werkdagen bezorgd, zal blij zijn ermee ;).
Ik lees slaapstand bedoelen jullie dan hiermee de suspend?

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/17, 17:58:15 »
euuhh... pauzestand is "suspend to ram" en slaapstand is "suspend to disk"...
echter ik gebruik slaapstand nooit omdat normaal booten sneller is ;)

ik heb zelf 4GB RAM en 10 GB swap, dit is vanwege blender 3D. als ik die namelijk op 4 threads tegelijk een film laat renderen dan wil die nog wel eens 12GB geheugen slurpen....

drum

  • Gast
Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/17, 18:42:25 »
Idd. voor een ssd staat waarde 0 aanbevolen, maar het is zo dat ik enkel mijn / wil toewijzen aan de ssd de /home en swap zou ik op mijn hdd toewijzen dus denk ik dat de waarde 10 beter zal zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/17, 18:52:52 »
Citaat
Voor alle zekerheid swapneiging verlagen, naar 10 of zo:
Pjotr zijn site geeft aan, swapneiging naar 0 te zetten voor een SSD.
Lees mijn hele vorige bericht nog eens goed door, met name de eerste twee zinnen.  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/17, 19:09:35 »
Nou, dan zal ik het zeker niet snappen.
 :|
Er zitten meerdere harde schijven in die computer. Een gewone van 1 TB en een SSD van 120 GB. Zie het beginbericht van dit draadje.

Wat ik twee berichten geleden aanried, was om de swap niet op de SSD te zetten. En dus op de gewone HD.   :)

Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/17, 20:32:56 »
En daar ben ik het volledig mee eens :) Heb mijn swap ook op de HDD staan en dat is inderdaad veel beter dan op de SSD :)

Heb wel de swappiness op 0 gezet na net Pjotrs advies te hebben gelezen en heb ook meteen de inode-cache op 50 gezet, zoals Pjotr aangaf. Vielen dank, Pjotr! :)

Offline midas

  • Lid
Re: Swap nodig of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/18, 19:51:14 »
OK...maar wil je zoveel mogelijk snelheidswinst behouden dan lijkt het mij raadzaam om het OS op de SSD te zetten en al je Home-files op de HDD. Daar is een dergelijke combinatie (SSD/HDD) toch voor bedoeld?

Maar als je je OS op de SSD zet....kun je dan de swappartitie wel op de HDD zetten?
Linux Mint 20.2 Cinnamon