Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows op externe HD " remote" te benaderen?  (gelezen 2060 keer)

Offline yozdje

  • Lid
Windows op externe HD " remote" te benaderen?
« Gepost op: 2009/11/23, 22:54:40 »
Op mijn laptop heb ik Ubuntu staan. Omdat ik zo nu en dan nog wat Windows software moet gebruiken, zou ik graag op een externe HD Windows willen installeren welke ik dan in Ubuntu kan runnen.

Na wat google'n kwam ik erachter dat ik VirtualBox kan gebruiken. Als ik dat opstart, kom ik op een gegeven moment bij deze tekst:

"Select a hard disk image to be used as the boot hard disk of the virtual machine. You can either create a new hard disk using the New button or select an existing hard disk image from the drop-down list or by pressing the Existing button (to invoke the Virtual Media Manager dialog).
If you need a more complicated hard disk setup, you can also skip this step and attach hard disks later using the VM Settings dialog."

(1) Kan ik deze step skippen en ben ik dan in staat om een externe HD waar al windows op staat te runnen? (deze schijf kan ik ook op andere computers aansluiten, zodat ik daar mijn eigen windows kan booten)
(2) Stel ik heb een lege externe HD, kan ik via VirtualBox hier Windows op zetten (ik heb zelf de installatie CD) en zo ja, is deze dan ook buiten Ubuntu/VirtualBox om te benaderen (of te booten)?

Offline yozdje

  • Lid
Re: Windows op externe HD " remote" te benaderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/25, 01:06:41 »
Niemand?

Re: Windows op externe HD " remote" te benaderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/25, 08:43:25 »
Volgens mij kan je dan gewoon de .vdi op die externe harde schijf plaatsen (vdi=Virtual Desktop Infrastructure) en dan zo windows installeren. wel moet je dan telkens zorgen dat de schijf gemount is in ubuntu.
Gewoon windows installeren op die schijf, en dan via Ubuntu & Virtualbox benaderen is volgens mij niet mogelijk.
Hoe windows in VB installeren: http://www.blog.arun-prabha.com/2007/05/07/installing-virtualbox-and-windows-using-virtualbox-in-ubuntu/

Offline yozdje

  • Lid
Re: Windows op externe HD " remote" te benaderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/25, 23:52:08 »
Ok, ik heb VirtualBox geinstalleerd en daarbinnen Windows 7. Nu kan ik als ik Ubuntu boot, Virtualbox starten en dan Windows 7 booten. Ziet er al goed uit.

(1) De muis beweegt alleen soms een beetje haperig. Ik heb het idee dat het niet echt vloeiend en snel loopt. Is dit te verbeteren?

(2) Binnen het opgestarte Windows 7, vind ik alleen de harddisk die ik aangemaakt heb via Virtualbox. Deze is vrij klein. Ik heb de (aanbevolen) standaard grootte van 20GB aangehouden. Hoe kan ik nu andere partities benaderen? Windows staat op 1 van de partities van de externe HD, maar op die HD staat nog veel meer ruimte die ik graag wil benaderen, maar dit lukt me niet. Binnen Ubuntu zie ik die partitie (900 GB) wel op de desktop staan (hij wordt bij het opstarten direct gemount). Bij Virtualbox kan ik deze HD wel instellen bij Settings -> Shared folders, maar als ik dat doe, dan verschijnt die niet in Windows 7.

Dus: Ubuntu staat op mijn interne HD (sda) en Windows 7 dmv Virtualbox op mijn externe HD (sdb). sdb heeft alleen veel meer partities, maar die kan ik niet vinden in Windows 7. Wel in Ubuntu aangezien deze keurig bij het opstarten gemount worden en er een snelkoppeling van op mijn desktop komt. Ik kan deze folder niet sharen binnen Virtualbox (dwz, ik kan het wel instellen, maar ik zie hem dan nog steeds niet in Windows 7).

Offline siegi

  • Lid
Re: Windows op externe HD " remote" te benaderen?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/26, 00:19:23 »
Als de muis haperend beweegt, betekent dit dat je de guest additions nog niet geïnstalleerd hebt.

In het venster waarin je windows draait heb je normaal bovenaan 3 menu's.
Machine Devices en help

Kies voor Devices install > guest additions.

Offline yozdje

  • Lid
Re: Windows op externe HD " remote" te benaderen?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/26, 19:48:01 »
Dat was het idd! Ik heb zojuist guest additions geinstalleerd en nu werkt de muis perfect en bovendien kan ik shared folders benaderen :) . Alleen het geluid werkt nog niet perfect. Dwz ik hoor wel geluid, maar het hapert een beetje. Is daar nog iets aan te doen?

Offline yozdje

  • Lid
Re: Windows op externe HD " remote" te benaderen?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/26, 22:41:11 »
iTunes werkt nu ook in Ubuntu :D . Kreeg wat errors bij het installeren (kon bepaalde dll's niet registreren), maar op een error bij het opstarten na (hij geeft aan dat er door de installatiefout geen info van internet gehaald kan worden bij een cd) werkt het. Windows 7 en iTunes herkent zelfs mijn iPhone :) . Weet iemand overigens waar die DLL registratie fouten door komen?