Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen  (gelezen 2418 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Gepost op: 2011/08/08, 08:55:37 »
http://tweakers.net/nieuws/76039/kde-ontwikkelaars-willen-wayland-windowmanager-ondersteunen.html

Goed nieuws, opvolger van X11 is nog niet af, of Canonical, Fedora en KDE hebben er al plannen mee :)

Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/08, 11:02:58 »
Zit zelfs al enige tijd in de repo's van 11.04 voor de test liefhebbers:

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/02/wayland-enters-ubuntu-11-04-repo/

Canonical is al een hele tijd bezig met wayland, ik meen ooit te hebben gelezen dat ze er zelfs developers op gezet om wayland te ontwikkelen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/08, 18:19:40 »
Ondersteund het de video kaarten beter? Dus werken ze beter als ik Wayland er op zet?


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/08, 18:38:10 »
Zou het niet weten... Richt een testsysteempje in en probeer het :)

Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/08, 19:06:29 »
Het idee achter Wayland vind ik goed, de uitwerking wat minder... (C, niet erg modulair, niet echt cross-platform....)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/09, 14:22:23 »
In de afgelopen 3 jaar heb ik zoveel geleerd over linux, maar alsnog heb ik nog veel te leren. Ik heb gegoogled over wat het nou allemaal i, maar het is nog steeds best onduidelijk. Kan iemand mij dit misschien uitleggen met behulp van goede voorbeelden??

- Xorg display server (Wat is het?)
- Wayland display server (Wat is het?)
- Wayland is best nieuw heb ik begrepen, maar wat is dan zo beter eraan??
- Wat is X-window system?
- Wat zijn dan Gnome, xfce, KDE..etc.??
« Laatst bewerkt op: 2011/08/09, 14:29:14 door shinger »

Offline MKe

  • Lid
Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/09, 14:44:41 »
In de afgelopen 3 jaar heb ik zoveel geleerd over linux, maar alsnog heb ik nog veel te leren. Ik heb gegoogled over wat het nou allemaal i, maar het is nog steeds best onduidelijk. Kan iemand mij dit misschien uitleggen met behulp van goede voorbeelden??

- Xorg display server (Wat is het?)
- Wayland display server (Wat is het?)
- Wayland is best nieuw heb ik begrepen, maar wat is dan zo beter eraan??
- Wat is X-window system?
- Wat zijn dan Gnome, xfce, KDE..etc.??
Xorg: service van X windows, ontvangt 'commando's' van b.v. een windows manager en geeft het weer op het beeldscherm.
Wayland: Iets wat hetzelfde doet en nieuwer is. En 'moderner zou zijn.
Wayland beter? Geen idee, de toekomst moet het uitwijzen denk ik, nu is het gewoon nog niet af.
X-windows. Een soort onderliggend 'framework' waarop alle grafische windows managers op Unix achtige systemen draaien. Het 'vertaald' de instructies van dat soort systemen naar een weergave op het beeldscherm. Beter kan ik het niet uitleggen.
Gnome etc: Een verzamelng van progjes, waaronder een windows manager die gebruik maken van X-windows om jou een grafische desktop te geven.

Hopelijk duidelijk?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/09, 14:55:34 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/09, 15:49:04 »
In de afgelopen 3 jaar heb ik zoveel geleerd over linux, maar alsnog heb ik nog veel te leren. Ik heb gegoogled over wat het nou allemaal i, maar het is nog steeds best onduidelijk. Kan iemand mij dit misschien uitleggen met behulp van goede voorbeelden??

- Xorg display server (Wat is het?)
- Wayland display server (Wat is het?)
- Wayland is best nieuw heb ik begrepen, maar wat is dan zo beter eraan??
- Wat is X-window system?
- Wat zijn dan Gnome, xfce, KDE..etc.??
Xorg: service van X windows, ontvangt 'commando's' van b.v. een windows manager en geeft het weer op het beeldscherm.
Wayland: Iets wat hetzelfde doet en nieuwer is. En 'moderner zou zijn.
Wayland beter? Geen idee, de toekomst moet het uitwijzen denk ik, nu is het gewoon nog niet af.
X-windows. Een soort onderliggend 'framework' waarop alle grafische windows managers op Unix achtige systemen draaien. Het 'vertaald' de instructies van dat soort systemen naar een weergave op het beeldscherm. Beter kan ik het niet uitleggen.
Gnome etc: Een verzamelng van progjes, waaronder een windows manager die gebruik maken van X-windows om jou een grafische desktop te geven.

Hopelijk duidelijk?

Oke dus als ik het goed begrijp is dat bijv. Gnome commandos verstuurt naar Xorg display server die dat op beeldscherm weergeeft. X-windows is tussen laag of zo die bijv. muis weergeeft??

Is er misschien een video op youtube?? Ik snap het nu gedeeltelijk.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/09, 22:08:14 »
Ik zag dat intel mee werkt aan wayland en aangezien ik een intel videokaartje in mijn laptop heb, hoop ik dat wayland dan voor mij ook een verbetering is.
Mag ik denk ik wel verwachten van intel.

Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/10, 11:20:07 »
Ik zag dat intel mee werkt aan wayland en aangezien ik een intel videokaartje in mijn laptop heb, hoop ik dat wayland dan voor mij ook een verbetering is.
Mag ik denk ik wel verwachten van intel.

Sterker nog: de intiatiefnemer en hoofdprojectleider van Wayland is een werknemer van Intel.

Offline MKe

  • Lid
Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/10, 13:43:09 »

Oke dus als ik het goed begrijp is dat bijv. Gnome commandos verstuurt naar Xorg display server die dat op beeldscherm weergeeft. X-windows is tussen laag of zo die bijv. muis weergeeft??

Is er misschien een video op youtube?? Ik snap het nu gedeeltelijk.
Ja, dat is denk ik de beste uitleg. In principe kun je xorg ook draaien zonder vensterbeheer en desktop-manager. Dan kun je b.v. synaptic of een ander programma draaien met muis en venster-inhoud, maar zonder vensterranden, taakbalken e.d. Dingen als slepen van vensters en vergroten/verkleinen is dan ook niet mogelijk.
Om het eens uit te proberen zou je eens een blokkendoos installatie moeten proberen binnen virtualbox. Je kunt dan xorg starten voor je gnome of een andere pakket installeerd en dan zien hoe het eruit ziet zonder al die franje.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/10, 18:23:18 »
het "betere" aan wayland:
Xorg heeft een trage ontwikkeling omdat deze vol zit met functies om schermpjes en knoppen te tekenen. (en dat moet ook allemaal ontwikkeld worden).
echter, de meeste ubuntu-programma's gebruiken die "enorme kracht" van xorg niet, in plaats daarvan worden de schermpjes in elkaar gezet met bibliotheken zoals GTK, dat programmeert makkelijker en laad sneller. een groot gedeelte van xorg is dus overbodig.
wayland is een soort uitgeklede X-server, die ervanuit gaat dat alles via de bibliotheken word gedraait (xbill, een van de weinig overgebleven toepassingen die nog rechtstreeks instructies aan X geeft,  zal dus niet meer werken!). ook heeft wayland betere integratie met openGL. (het 3d-systeem van linux, vergelijkbaar met directX, openGL is iets trager maar wel stukken nauwkeuriger dan directX).

wayland zorgt dus voor:
een sneller systeem, alle X-functies voor het tekenen van schermpjes hoeven niet meer te worden ingeladen.
snellere ontwikkeling, minder spul om te onderhouden, betekent meer tijd over voor andere zaken.
verbeterde 3d-acceleratie, openGL draait "in" wayland in plaats van "erbovenop".

citaat van: http://wayland.freedesktop.org/faq.html
Citaat
Why not extend the X server?

Because for the first time we have a realistic chance of not having to do that. It's entirely possible to incorporate the buffer exchange and update models that Wayland is built on into X. However, we have an option here of pushing X out of the hotpath between clients and the hardware and making it a compatibility option. I'm not deluding myself that any general purpose desktop Linux distribution will stop shipping X as we know it or as a Wayland client anytime soon. Nor should they, there will still be X applications to run and people expect that from a Linux desktop. What's different now is that a lot of infrastructure has moved from the X server into the kernel (memory management, command scheduling, mode setting) or libraries (cairo, pixman, freetype, fontconfig, pango etc) and there is very little left that has to happen in a central server process.

canonical heeft al iemand aangenomen om alle X-afhankelijkheden van compiz, om te schrijven naar een plug-in. op die manier kunnen ze straks snel migreren naar wayland.
je kunt wayland nu al installeren uit de repo's, maar het verwijderd alles wat van X afhankelijk is, dus aub alleen uittesten op virtualbox-installaties  ;)


@shinger je hebt een persoonlijk bericht van mij
« Laatst bewerkt op: 2011/08/10, 19:06:03 door niekn »

Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/11, 11:59:08 »
In de afgelopen 3 jaar heb ik zoveel geleerd over linux, maar alsnog heb ik nog veel te leren. Ik heb gegoogled over wat het nou allemaal i, maar het is nog steeds best onduidelijk. Kan iemand mij dit misschien uitleggen met behulp van goede voorbeelden??

- Xorg display server (Wat is het?)
- Wayland display server (Wat is het?)
- Wayland is best nieuw heb ik begrepen, maar wat is dan zo beter eraan??
- Wat is X-window system?
- Wat zijn dan Gnome, xfce, KDE..etc.??
Xorg: service van X windows, ontvangt 'commando's' van b.v. een windows manager en geeft het weer op het beeldscherm.
Wayland: Iets wat hetzelfde doet en nieuwer is. En 'moderner zou zijn.
Wayland beter? Geen idee, de toekomst moet het uitwijzen denk ik, nu is het gewoon nog niet af.
X-windows. Een soort onderliggend 'framework' waarop alle grafische windows managers op Unix achtige systemen draaien. Het 'vertaald' de instructies van dat soort systemen naar een weergave op het beeldscherm. Beter kan ik het niet uitleggen.
Gnome etc: Een verzamelng van progjes, waaronder een windows manager die gebruik maken van X-windows om jou een grafische desktop te geven.

Hopelijk duidelijk?

Oke dus als ik het goed begrijp is dat bijv. Gnome commandos verstuurt naar Xorg display server die dat op beeldscherm weergeeft. X-windows is tussen laag of zo die bijv. muis weergeeft??

Is er misschien een video op youtube?? Ik snap het nu gedeeltelijk.

X Window System is de algemene term voor het systeem (ook wel X11 genoemd, aangezien het hier over versie 11 gaat). Xorg is de meest populaire implementatie ervan. Vergelijk het een beetje met "Webbrowser" -> "Firefox", "Webserver" -> Apache, ...

Een Windowing system (zoals X11 of Wayland) zorgt ondermeer voor het volgende:
 • Invoer/Uitvoer. Invoer (muis en toetsenbord) worden onderschept, doorgegeven aan het juiste venster. Uitvoer is dan ervoor zorgen dat er ook wat op het scherm te zien is (klinkt gemakkelijker dan het in feite is).
 • Vensters. Dit zijn enkel vensters, zonder iets er op of er aan.
 • De muiscursor.

Een window manager (zoals metacity, compiz of kwin) zorgt voor dit:
 • Rangschikking van vensters.
 • Vensterrand met minimaliseren, maximaliseren, sluiten, ...
 • Leuke effecten.
 • Overlappende vensters behandelen (dit kan "stacking" of "compositing" gebeuren, zoek maar even op op wikipedia)

Wayland heeft een window manager ingebouwd, deze is dus veel beter geintegreerd met het systeem dan bij X11. Oh ja, iedereen die een beetje weet van X11 weet dat het één grote knoeiboel is. Zelfs de developers van Xorg willen het al opgeven, dus.

Een display manager (kdm, gdm) zorgt ervoor:
 • Dat Xorg gestart wordt
 • Dat er een inlogvenster te zien is.

Een desktop environment (gnome, kde, xfce, lxde) zorgt ervoor:
 • Dat je een bureaublad met taakbalk hebt.
 • Komt meestal met verschillende programma's meegeleverd, zoals een window manager, een bestandsbeheerder, een terminal, ...


Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline emiel1976

  • Lid
Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/11, 14:23:30 »
Ik wacht nog maar het klinkt goed en vooral voor mijn laptopje met mijn Intel kaarje.
Dan draait ie straks super snel in Linux. XD

Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/11, 22:34:03 »
Ik wacht nog maar het klinkt goed en vooral voor mijn laptopje met mijn Intel kaarje.
Dan draait ie straks super snel in Linux. XD
Euh... Je weet toch dat Wayland OpenGL rendering verplicht maakt? (Geen escape naar software rendering...)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline emiel1976

  • Lid
Re: KDE-ontwikkelaars willen Wayland-windowmanager ondersteunen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/12, 01:48:15 »
Hoe het nu is, is het ook niet super.
Als dat wat sneller draait, dan ben ik tevreden.

Het is maar hoe je het gebruikt en aangezien OpenGL ook zijn voordelen heeft, werkt het voor mij wel.

Tevens mag ik hopen dat Intel er voor zal zorgen dat mijn videokaart beter ondersteund wordt en ik mij niet hoef af te vragen of dat hij het doet of juist slecht draait omdat de drivers gewoon niet goed zijn.

Ik ben pas helemaal tevreden als ik gewoon een Ati of Nvidea kaart kan kopen en niet hoef op te letten of het wel werkt en het gewoon optimaal presteert.